Welke vorm word bedoeld met trombocytopenische purpura?

Ik zag dit namelijk staan in mijn medicijn bij bijwerkingen

Op google heb ik al gezocht maar er staat nergens precies diezelfde bij een paar voorbeelden wat ik te voorschijn kreeg:
Immuun trombocytopenische purpura (ITP)
Trombotische trombocytopenische purpura (TTP)
Idiopathische trombocytopenische purpura

Welke is nu de goede?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Trombotische trombocytopenische purpura is in elk geval bekend als bijwerking van bepaalde medicatie. Ik weet natuurlijk niet over welk middel je het hebt.

Idiopathisch betekent letterlijk dat de oorzaak niet bekend is. Dus als de oorzaak bekend is (een bijwerking van medicatie) dan kan het nooit idiopathisch zijn. Immuun trombocytopenische purpura wordt ook wel de ziekte van Werlhof genoemd, dat is een zeer zeldzame auto-immuunziekte waarbij dus je immuunsysteem je eigen bloedplaatjes afbreekt. Of dat ook kan ontstaan als bijwerking van medicatie, is mij niet bekend.

Trombocytopenische purpura als bijwerking van medicatie wordt ook wel geneesmiddel geïnduceerde trombocytopenische purpura genoemd, of secundaire trombocytopenische purpura.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een paar 'doorlees'-bronnen over deze bijwerking bij medicatie, en over het verschil met bijvoorbeeld de auto-immuunvariant.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ah, het gaat om paracetamol, zeg je. Daarover is discussie, of trombocytopenie wel een bijwerking is, of dat het meer een toevalligheid is omdat paracetamol vaak gebruikt wordt bij virale beelden. Lees daarover wat staat in een uitgebreide beschrijving van het Lareb, het landelijk registratiebureau voor bijwerkingen van geneesmiddelen, over trombocytopenie (en daarmee ook trombocytopenische purpura, dat betekent gewoon dat je paarse, niet wegdrukbare plekken hebt als gevolg van een laag gehalte aan bloedplaatjes, dus de eigenlijke bijwerking is de verlaging van de bloedplaatjes, de trombocytopenie dus:

"Door geneesmiddelen veroorzaakte immunologisch gemediëerde trombocytopenie is een
zeldzaam verschijnsel. Epidemiologische studies laten incidenties zien van rond de 10 gevallen
per miljoen inwoners per jaar [2,3]. (..) Trombocytopenieën tegen
veelgebruikte analgetica als paracetamol en NSAID's zijn beschreven, al bestaat er twijfel of de
reden van gebruik van deze middelen bij virale ziektebeelden geen bron van confounding is.
Naast een verminderde aanmaak van trombocyten kunnen sommige cytotoxische middelen ook
via een immunologische reactie aanleiding geven tot afbraak van trombocyten."
Bron: http://www.lareb.nl/LarebCorporateWebsite/media/publicaties/Trombocytopenie-door-geneesmiddelen-2008.pdf

Antwoord op je vraag is dan dus trouwens dat dit soort trombocytopenische purpura wel immunologisch gemediëerd zijn, maar het is geen auto-immuunreactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paracetamol bedoel ik

Andere antwoorden (1)

Het betreft ITP, Idiopatische Trombocytopenische Purpura. Een ongewenste immuunreactie: optreden van een tekort aan bloedplaatjes waardoor bloedingen kunnen ontstaan.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar.. hoe kan het idiopathisch zijn als het een bijwerking is van medicatie?
Amadea
11 jaar geleden
Idiopathisch betekent: onafhankelijk van een andere ziekte. Dat is toch mogelijk, dat je zonder aanwijsbare oorzaak een nare bijwerking van een medicijn krijgt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, idiopathisch betekent dat de oorzaak niet bekend is. Zo'n verschijnsel noemt men ook wel "essentieel" (bijvoorbeeld essentiele hypertensie) wat wil zeggen dat het "op zichzelf staat", en dus niet veroorzaakt wordt door een bekende ziekte, en ook geen bijwerking is van een operatie of een geneesmiddel (bijvoorbeeld).