Heeft XTC invloed op spiermassa

Ik ben een kracht sporter en train erg veel, nou ben ik van plan om volgend weekend een XTC pil te proberen, heeft dit veel invl

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het gebruik van MDMA (de werkzame stof van XTC) heeft inderdaad een invloed op de opbouw en het behoud van spiermassa. Dit komt voornamelijk doordat het de aanmaak van cortisol fors verhoogd (met circa 800%).

Cortisol is beter bekend als het stress hormoon en heeft een katabool effect (het breekt dus spiermassa af).

De verhoogde cortisolspiegel is uiteraard maar een tijdelijk effect. Bij incidenteel gebruik van MDMA is de negatieve invloed op het behoud van spiermassa dus beperkt.