Hoe kan ik een ritme ontwikkelen dat ik in de nacht wakker ben en overdag slaap, i.p.v andersom.?

Nu ben ik dus overdag wakker en slaap meestal om 12 uur en wordt om ongeveer 7 uur wakker.

Maar wat als ik in de nacht wil gaan ''leven'' en overdag gewoon wil slapen.
Wat is een manier op in zo'n ritme te komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik werk 's nachts in de kroeg, een paar nachten per week. In het begin was het wel wat zwaar, maar gewoon door blijven gaan. Hoe eerder je je biologische klok ontregeld hebt, des te beter. Ik draai nu zonder veel problemen 24 uur door als het moet. Ik slaap wanneer ik tijd heb. Power-napping is een goed alternatief voordat je naar je werk gaat of naar de universiteit. Je moet er wel voor geschapen zijn om telkens op andere tijden te slapen, maar al je je ritme helemaal wilt omgooien (alle dagen van de week) dan is het een kwestie van ermee beginnen, maaltijden daarmee afstemmen en evt dikke gordijnen kopen. 1 tip, blijf niet te lang in bed liggen ookal ben je moe. Gewoon om 8 uur naar bed gaan en om 16 uur weer op. Regelmaat is wel belangrijk.

Gewoon doen, zoals nachtwerkers of doen zoals mensen die reizen naar andere tijdzones. Vervolgens merk je wel of je je daar aan aan kunt passen. Je kunt het dus ineens doen maar ook langzaam door elke nacht of paar nachten een uurtje te verschuiven (verschuif dus ook je maaltijden).

Ik neem aan dat je het hebt over het werken in nachtdienst. Dat is een kwestie van beginnen te werken op het moment dat dat gewenst is is. Bv om 0:00 uur. En werken tot bv 6:00 uur. Je komt thuis en je krijgt wel slaap. Ik heb het zelf gedaan. Om 7 off 8 uur 'smorgens gaan slapen en na om 15 uur wakker worden. Ik sliep zelfs gewoon met gordijnen open. Het wisselde elke week dagdienst/nachtdienst.

Als je gaat werken als beveiliger of nachtportier zal je zien dat je eerst heel slecht slaapt, maar op een gegeven moment zal je lichaam aan dit nieuwe ritme wennen. Misschien kan je in het begin niet goed slapen, maar er zijn pilletjes die niet gevaarlijk zijn (Melatonine) die zorgen dat je in slaap valt. Je zal dit moeten volhouden voordat het 'normaal' is voor je lichaam. Er zijn mensen die alleen maar 's nachts werken (in de zorg bijvoorbeeld) of nachtdiensten (politie/brandweer) draaien. Het is dus mogelijk.

Ieder mens heeft een biologische klok, die redelijk gelijk gaat lopen naarmate je langer de zelfde tijd op staat en naar bed gaat. Je kunt het in een keer omgooien, maar dat is erg heftig ( jetlag) Je kan het ook een uur per dag doen, totdat je helemaal om bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100