Hoe zet je een vervelende gebeurtenis van je af?

Toegevoegd na 55 minuten:
Echter: de gebeurtenis heeft betrekking tot een confrontatie met een psychiatrische patiënt (er zijn geen gewonden of doden gevallen). Aangezien ik hier mijn beroep van wil maken moet ik het deels onthouden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat je je goed zou moeten realiseren wat je van iemand (een patiënt bijvoorbeeld) zou moeten of mogen verwachten. Ons verwachtingspatroon bepaalt namelijk de mate van teleurstelling of verdriet in de meete situaties. Van een psychiatrische patiënt kan en moet je verwachten dat die rare, vervelende, of zelfs hele gevaarlijke dingen doet. Als je je verwachtingspatroon daarop instelt dan kan het je nooit zo tegenvallen als er wat gebeurd want je had het immers verwacht. Ik denk namelijk als je het niet verwacht en er gebeurd iets heel vervelends dat je er veel geschokter op kan reageren. Toegevoegd na 1 minuut: als er dus iets gebeurd en het valt niet 'zo' tegen dan kan je het dus makkelijker van je af zetten.

Door je te realiseren, dat je aan voorbije dingen toch niets meer kan veranderen, dat je er misschien iets van kunt leren voor vandaag en morgen, en door te bedenken hoeveel fijne/leuke gebeurtenissen er zijn (geweest). Toegevoegd na 58 minuten: Dus je hebt dan nu een 'hands on'- ervaring gehad....denk er over na, over wat er precies gebeurt is, wat je oplossing was, en hoe je je erbij, en daarna, voelde. Als je dat allemaal op een rijtje hebt voor jezelf, ga dan eens praten met iemand die dit werk al een tijd doet, en bespreek, hoe je het gedaan hebt, en of het anders/beter kan, zodat jij het als minder vervelend ervaart, als je nog eens in zo'n situatie komt.

Dat ligt er aan hoe ernstig die gebeurtenis was en of je de "schade", als die er was, kan herstellen. Probeer dan die schade zo goed mogelijk te herstellen. In veel gevallen helpt het, door er met anderen, bijvoorbeeld mensen, die hetzelfde hebben meegemaakt, over te praten.

Ligt ook aan de gebeurtenis. Is het iets wat je zou moeten vergeten of juist iets dat hoe dan ook invloed op je leven blijft houden? Probeer het zoveel mogelijk te relativeren, bedenk hoe je deze zo positief mogelijk kunt omzetten, praat erover met anderen, zoek afleiding.

Dat probeer ik vaak te doen door iets anders te gaan doen en me af te leiden, maar ik merk dat dit slechts tijdelijk werkt, zodra ik weer een aanleiding heb om aan de gebeurtenis te denken komen alle vervelende gedachtes en gevoelens weer terug. Het beste is misschien juist om jezelf eens goed te confronteren met wat er gebeurd is, zodat je het kan afronden en je er daarna van kan afsluiten. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Dat is moeilijk te beantwoorden, omdat dit voor iedereen anders zal zijn. Zelf moet ik er over praten, praten en nog eens praten. Ik kan dat niet met iedereen. Probeer voor jezelf na te gaan hoe je in eerdere situaties heb gereageerd en wat je geholpen heeft. Je ziet dan dat jij een bepaalde manier nodig hebt om er mee om te gaan. Ook de tijd zal je ruimte geven.

Dat ligt ook een beetje aan je karakter. Sommige mensen maken wat vervelends mee en rapen zich samen en gaan weer door. Dat is iets wat ook een beetje in je moet zitten of wat je leert naarmate je ouder wordt. Je kunt tegen jezelf zeggen, ok het is gebeurd, ik kan er niets meer aan veranderen, dus dat je je erbij neerlegt. Nou is dat natuurlijk wel afhankelijk van de gebeurtenis. Is het een hele vervelende gebeurtenis of zijn er misschien ook positieve dingen door ontstaan. Als het erg veel impact heeft en je blijft ermee zitten zou ik proberen te praten met een goede vriend(in).

Dit helpt alleen als de vervelende gebeurtenis recent is. vervelende gebeurtenissen blijven echter vaak bestaan, lang nadat mensen een vervelende gebeurtenis hebben meegemaakt. Die gebeurtenissen zijn dan een soort gewoonte geworden die is aangeleerd. Met deze gebeurtenis wordt niets meer verwerkt. Het enige waar ze voor zorgen is een verstoorde slaap, veel angst en een verminderde kwaliteit van leven...

Hoewel de vraag in een vage context staat het volgende. Vervelende gebeurtenissen van je afzetten is per persoon verschillend. Veel over de ervaring praten met anderen (dus niet oppotten) helpt echt. Zorg ervoor dat het probleem van de ander niet jouw probleem wordt. Op deze manier heb ik 15 jaar met veel plezier in de psychiatrie gewerkt!

Als ik iets vervelends echt even wil vergeten dan ga ik computeren, mijn hersenen verzetten. Als iets in je werk gebeurt en je moet toch weer verder dan moet je er met je colllega's over praten, daar zijn ook protocollen voor

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100