Heeft het ondanks de toegenomen strengheid nut een wajong aan te vragen wegens bipolaire stoornis(voor 18e al aanwezig) en ptss?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan geen antwoord geven op je vraag sorry, maar even over die PTSS: heb je weleens van EMDR gehoord? Dit is een therapie waarbij je d.m.v. klikjes uit een koptelefoon van links naar rechts, of tikken op de hand van je therapeut of hij op die van jou, afgeleid wordt, terwijl je aan het trauma denkt. (Dit klinkt eng, maar is het niet). Mij heeft het heel goed geholpen! Als je het nog niet kent, dan raad ik je aan om eens op www.emdr.nl te kijken. Ik hoop dat het je helpt, sterkte!

Antwoorden (5)

Dat kunnen wij hier niet beoordelen. Maar niet geschoten is altijd mis, gewoon aanvragen dus
anneliez
11 jaar geleden
Dat kan zomaar niet beantwoord worden, dat hangt ervan af in hoeverre het werken belemmert.
Op onderstaande site kan je dingen lezen rondom wajong erm de aanvraag ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mbt de WWNV die zou gelden vanaf 2012: dat klopt niet. In de eerste plaats wás de invoering al uitgesteld naar 2013 en in de tweede plaats is de WWNV deze week controversiëel verklaard door de tweede kamer. Het is dus de vraag óf en in welke vorm de wet doorgevoerd zal worden.

Los daarvan: het gaat bij de Wajong heel nadrukkelijk NIET om de diagnose die al dan niet van toepassing is, maar om beperkingen. Een diagnose is slechts een indicatie om te bepalen in hoeverre de aangegeven beperkingen reëel en objectiveerbaar zijn. Maar er valt - zéker bij psychische klachten - nooit te zeggen of iemand met diagnose X al dan niet arbeidsongeschikt is, en voor welk percentage. Het is zelfs mogelijk dat iemand bij wie geen enkele diagnose bekend is, volledig arbeidsongeschikt verklaard wordt, puur op basis van de - liefst objectief waarneembare - beperkingen.

De vraag is dus in hoeverre iemand door deze aandoeningen beperkt wordt, en in hoeverre dat ook aantoonbaar is. Iemand die op z'n 23e een uitkering aanvraagt, terwijl hij tot z'n 21e volledig dagonderwijs heeft kunnen volgen zonder verdere aanpassingen, en daarna anderhalf jaar fulltime heeft gewerkt, zal uiteraard minder snel een Wajong toegekend krijgen dan iemand die rond z'n 16e bijna een jaar lang opgenomen is geweest in de psychiatrie, en daarna via de LOI heeft geprobeerd om een middelbare schooldiploma te halen, omdat school niet meer ging. Er zal dus gekeken worden in hoeverre er tot nu toe beperkingen zijn geweest in het deelnemen aan school, werk, sociale contacten, relaties, etc.

Vervolgens is de beoordeling heel technisch: de verzekeringsarts stelt een profiel van beperkingen op, en de arbeidsdeskundige berekent met een computerprogramma hoeveel iemand in theorie nog kan verdienen. Als iemand dus puur theoretisch gezien in staat is om arbeid te verrichten zolang er maar niet veel stress is, weinig conflictsituaties kunnen ontstaan en zolang er geen onregelmatige diensten zijn, zal dit al snel resulteren in een volledige geschiktheid. Als iemand niet in staat is om normaal te functioneren en de arts schat in dat werk eerder schadelijk zal zijn, kan dit resulteren in een volledige ONgeschiktheid.

Een aanvraag doen kan altijd, het kan sowieso nuttig zijn om de SFB-status te verkrijgen ('structureel functioneel beperkte') zodat je recht hebt op bepaalde voorzieningen met betrekking tot scholing en werk. En als iemand echt niet in staat is om te werken, is een aanvraag sowieso zinnig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt voor je 18e WAJONG aanvragen als je zelf niet 75% van je inkomen op eigen kracht kunt verdienen. Je moet als jonggehandicapte worden aangemerkt en kunnen bewijzen dat je werkgerelateerde beperkingen hebt, die voor alle banen gelden. Als je beperking maar een bepaalde baan betreft, wordt de aanvraag afgewezen omdat je je kunt omscholen.
Waarschijnlijk wordt je aanvraag zowiezo in 1e instantie afgewezen, want er mogen minder mensen instromen. Zorg dan dat je een bezwaar indient!
Stuur zo veel mogelijk medische verklaringen en uitslagen van testen mee, die bewijzen dat je werkgerelateerde beperkingen hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de juiste hulpverleners vind je op een rijtje via deze google link: off google zelf op "wajong cafe"

https://www.google.nl/search?q=wajong+cafe&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a