Goed doorbakken maar beschimmeld brood veilig om te eten?

Stel je voor dat je licht beschimmeld brood hebt met van die blauwe en groene plekjes. Vervolgens bak je hem door in een oven op 200° C ongeveer 15 minuten lang.

Is het dan veilig om op te eten? Waarbij brood zelfs een beetje donkergebruind wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wil je dat nog eten? Ik snap het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het veilig is, ik zou het alleen niet doen. Ik heb liever een stuk brood dat nog wel gewoon te hachen is en niet te zuinig doen. Misschien dat je dat broodje aan de vogels kan geven....
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, geen beschimmeld brood aan vogels geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! Dan vallen de mussen van t dak! Gewoon in de kliko ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ba ba ba....beschimmelt brood snel in de kliko.Trouwens slecht kan je ziek maken.
Reddie
12 jaar geleden
De schimmels die jij schetst zijn wel heel erg scherp bitter.
Je kunt ze zelfs al proeven als je ze nog niet eens kunt zien. Die wil je echt niet eten, ook al maken ze je misschien niet ziek.

Antwoorden (3)

Ja hoor, je hoeft het zelfs niet in de oven te doen. Lekker is anders. Of in de broodrooster en dan schraap je de schimmel er zo van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ieuw.....
Beschimmeld brood is in zijn geheel niet meer te eten. Gooi het brood direct weg om verdere verspreiding van schimmelsporen te voorkomen. Groene of zwarte broodschimmel bederft het brood, maar is niet gevaarlijk. Hij kan niet in de mens groeien en dit soort schimmel geeft geen mycotoxines af (stoffen die voedselvergiftiging of andere ziektes veroorzaken), dus zijn er geen nadelige effecten van te verwachten als je ongemerkt een hap beschimmeld brood hebt genomen.

De smaak is echt wel goor!

Toegevoegd na 8 minuten:
Toevoeging van "som - zie reactie"

Misschien kan je nog wel vermelden dat bakken ziektekiemen dood (bacteriën en schimmels), maar niet altijd de geproduceerde toxinen afbreekt of inactiveert. Daarom is het eten van gekookte bedorven waar ook niet altijd ongevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. De meest voorkomende broodschimmel is ongevaarlijk. Misschien kan je nog wel vermelden dat bakken ziektekiemen dood (bacteriën en schimmels), maar niet altijd de geproduceerde toxinen afbreekt of inactiveert. Daarom is het eten van gekookte bedorven waar ook niet altijd ongevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bronvermelding had er ook nog bij gemogen.
http://www.dokter.nl/index.php/Overige-onderwerpen/176909-Schimmel-gegeten-brood.html
Nee dat is beslist niet veilig,Beschimmelt brood kun je echt niet meer eten,zoals sommige schimmelkazen kun je dus wel eten.Er zit een stof in brood,waardoor het in je maag problemen kan geven.Door de verschimmeling.

Toegevoegd na 17 uur:
Sorry het is wel vies en soms kan het wel kwaad,maar meestal proef je dat dan wel.Er zijn slechte schimmels in kazen die je beter niet kunt eten,Maar idd zie je die soms niet omdat ze de bovenkant weggesneden hebben,maar er nog sporen diep in de kaas zitten.