Welke risico's zijn verbonden aan het gebruik van xtc?

Als je als jongen van 18 xtc gebruikt, welke lichamelijke en geestelijke gevolgen kan dat hebben?
Is het gevaarlijk of kan het geen kwaad?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het trouwens over eenmalig gebruik, dus niet regelmatig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Enkele tips:
- laat je pil van tevoren testen. Er zijn steeds minder 'afvalpillen' op de markt, maar ze bestaan nog zeker en kunnen ernstige gevolgen hebben.
- drugs versterken je gevoelens: voel je je slecht, dan ga je je slechter voelen; ben je angstig van tevoren, dan vergroot je de kans op een paniekaanval. Neem alleen een pil als je je goed voelt.
- begin met een halfje. Wacht enkele uren en neem eventueel nog een halfje. De eerste keer nooit meer dan één pil nemen! Zorg dat je niet meer pillen op zak hebt: je grenzen zijn verlaagd na het nemen van een pil, waardoor je er gerust nog een paar neemt, ook al heb je je van tevoren voorgenomen dit niet te doen.
- zorg dat je mensen met XTC-ervaring om je heen hebt waarbij je je vertrouwd voelt.
- drink en eet normaal, maar niet overdreven. Een waterintoxicatie komt met regelmaat voor na XTC-gebruik.

Neem deze tips van harte en er kan eigenlijk weinig fout gaan. Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

net als bij alle genotsmiddelen is er maar 1 risico aan verbonden....
dat je het TE lekker gaat vinden.... tot die tijd is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allergrootste risico is dat het niet bij eenmalig gebruik blijft..

Ikzelf ben ongeveer 20 jaar geleden met xtc in aanraking gekomen en dacht het ook eenmalig te gebruiken, wist het zeker, maakte zelfs afspraken met vrienden dat we t eenmalig gebruikten....
Naja, ik pakte het pilletje en wauwww wat een uitwerking.. ik voelde me hemels, energie zonder einde, alles was zo mooi, de mensen zo lief, wat een nacht... waarschijnlijk een van de mooiste nachten in mijn leven..
Ik wist dat het gevaarlijk was om mee te experimenteren dus ben er toen meer dan een jaar vanaf gebleven (was in die tijden ook moeilijk te krijgen hier in het zuiden).. In dat jaar heb ik wel heel vaak aan xtc gedacht, wat was dat een ervaring!!
Iets meer dan een jaar laten kwam een vriend van mij op bezoek, hij was net in Amsterdam geweest en had xtc bij zich. Op een of ander manier hoefde ik geen seconde na te denken, het hele voornemen om het eenmalig te gebruiken was ik op dat moment vergeten, ik wilde nog zo'n nacht!!.... en die kreeg ik!!
Vanaf toen werd bij elk feestje wel xtc gehaald, af en toe een lijntje speed erbij.. en feesten konden wij.. voor we het in de gaten hadden elk weekend.. voor we het in de gaten hadden duurden de weekenden van donderdag tot s maandags.. voor ik het in de gaten had werd ik irritant als ik niks had, verloor mijn baan, interesseerde me niet.. voordat ik het in de gaten had gebruikte ik zo vaak mogelijk, de dagen dat ik niet "feeste" sliep ik..
Ik kon het feesten niet meer betalen en ging dealen, hield mezelf voor de gek, dacht dat ik een geweldig leven had, ik verdiende super met dealen, mijn leven 1 groot feest..
Onder "normale" mensen kwam ik niet, wist ook niet waar ik met hun over moest vertellen enzo.. Ik was ook vaker met andere drugs aant experimenteren.. coke basen (roken).. trips, paddo's, later GHB.. liters tequila werden er gedronken.. jaren lang..

Langzaam heel langzaam kwamen allerlei nadelen aan het licht.. tegenover familie enzo loog ik voortdurend over mijn gebruik, wat erger was, is dat ik op een gegeven moment paranoïde werd, ik had het gevoel dat mensen in mijn omgeving mij achter de rug om uitlachten, met mij omgingen om mijn geld, ik mocht mij zelf al lang niet meer..
Deze situatie sleepte voort, werd erger.. ik dacht vaker na om er een eind aan te maken.. ik herinner me dat ik met de hond door het bos liep en me met de hondenriem wou ophangen, dat ik huilend door de velden liep.. 1 brok ellende was ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruiken was niet meer leuk, het feesten was ervan af..
Ik leefde in een diepe put zonder einde..
Ik had het geluk dat het feesten langzaam... heel langzaam.. niet meer ging.. Ik voelde me steeds vaker, steeds langer.. ziek.. als ik gebruikt had.. 1 dag gebruiken, 3 dagen bijkomen, werd 1 dag gebruiken, 5 dagen bijkomen.. ik gebruikte speed en viel in slaap..
Naar de dokter.. mijn hele lichaam was van binnen 1 grote wond, bloedingen in de darmen, in de longen, in de maag..
ik moest direct opgenomen worden.. kantjeboord... Ik ben toen uit eigenkracht met alles gestopt.. zelfs met roken.. wat volgde waren de rotste jaren uit mijn leven, minderwaardigheidsgevoelens, ziek voelen, niks is leuk, alle humor wat in me gezeten had was weg, geen vrienden meer.. Ook daar doorheen gekomen, jaren geduurd maar op een gegeven moment op een punt gekomen dat het goed gaat.. met heel wat ziekenhuis bezoeken , operaties en medicaties mijn lichaam "in orde" gekregen, via mijn werk geleerd om langzaam weer met mensen om te gaan, een geweldige vrouw getroffen en een zoontje gekregen..
Ik voel me vaker nog ellendig, maar het gaat goed.. Van de vrienden waar ik vroeger mee omging is een groot gedeelte dood door het gebruik, twee zijn doodgeschoten doordat ze te diep in het criminele gingen, een paar leven nog als junk en ik vraag me dagelijks af wanneer de volgende sterft.. Ik ben de enigste die sinds een paar jaar helemaal clean door het leven gaat.. Dus als je vraagt: Welke risico's zijn verbonden aan het gebruik van xtc Dan zeg ik: Het allergrootste risico is dat het niet bij eenmalig gebruik blijft.. En dat is bij 99% van de mensen zo... Bezint eer gij gegint! Groet Ger
De werking van XTC is als volgt: -Gevoel dat je meer energie hebt, verhoogde lichaamstemperatuur, verhoogde hartslag en bloeddruk, zweten, vermindering van je hongergevoel. Het is erg belangrijk dat je genoeg water dringt anders droog je uit!
Bij iedereen verschillend: prettig gevoel, makkelijk contact leggen, onrustig en nerveus, je zegt en doet dingen waar je spijt van krijgt. De dag erna een lichte depressie, psychologische crisis, milde hallucinatie. ook kan je in het ziekenhuis worden opgenomen, maar dit is erg zeldzaam.
De werking begint pas na 45 minuten tot 3 uur. Als je niet meteen iets merkt, neem dan niet nog een pil, de werking komt nog.
En je hebt natuurlijk altijd het risico op verslaving.
En ook na 1 keer heb je hersenbeschadiging, denk aan geheugen, concentratie en stemmingen. Ook heb je het risico van overdosering. En ook bij 1 keer gebruik schade aan lever en nieren. Ook heb je kans op oververhitting. Ook vermindert XTC de aanmaak van speeksel en is dus schadelijk voor het gebit. Ook heb je kans op watervergiftiging, want om uitdroging te voorkomen moet je voldoende water drinken, maar teveel water in te korte tijd kan weer leiden tot watervergifiging. Het beste is om 1 of 2 glazen water per uur te drinken.
Let op! Het is erg gevaarlijk XTC in combinatie met alcohol te gebruiken. En gebruik het ook nooit in combinatie met anti-depressiva of Ritonavir. En ook nooit in combinatie met astmamedicijnen, dan kan de bloeddruk gevaarlijk stijgen.