Op welke manieren komen je hersenen tot rust?

En is dit bij mannen en vrouwen verschillend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

waar ik baat bij heb is Qigong beoefenen, je versterkt en versoepelt je lichaam, wordt er helemaal rustig van en ziet dingen weer helder.

walnoten zijn goed voor je hersenen, stimulerend en voedend, voor balans. altijd goed toch! :o)

ook vind ik praten opluchtend en verhelderend en daardoor berustend voor de hersenen.

of naar de bioscoop gaan en 'twee' uur lang niet aan je eigen leven denken maar aan dat wat er in de film gebeurt vind ik zelf ook erg rustgevend. ligt ook wel beetje aan de soort film!! maar zo heeft ieder een manier waarop die tot rust komt.

sporten is ook een manier om bijvoorbeeld frustraties kwijt te raken en zodoende het hoofd te legen.

slapen is nog wel de beste methode volgens mij, s'nachts is je brein voor 85% actief en overdag maar 15%. dus tijdens je slaap zijn je hersenen dan wel veel actiever maar hoe langer de slaap hoe opgeruimder het wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

vaak bij een spa, warm bad, gezichtsmasker, komkommerschijfjes, massages, enz... zo denk je even nergens aan en zijn bijma al je zorgen even weg en kunnen je hersenen ontspannen dit werkt voor meisjes en voor jongens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slapen is de beste manier, om je hersenen weer tot rust te laten komen. Geldt voor zowel mannen als vrouwen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geleerd dat als je slaapt dat je dingen verwerkt, dus je hersenen komen niet tot rust. Zij verwerken je problemen en je dag. Vandaar dat men droomt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, en de mensen die zeggen dat ze niet dromen, denken dat omdat ze zich de droom niet herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet dat hier 3X een + is gegeven. Hebben ze het antwoord wel goed gelezen???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat die + gevers misschien denken dat ze inderdaad niet dromen...?
Gewoon letterlijk het verstand op nul zetten.
Dus niet na hoeven denken bij wat je doet. Heeft meer met karakter en uit te voeren taken te maken dan met geslacht hoe je tot rust komt.
Sporten kan ook, want dan val je eerder in slaap en dat is de beste manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door naar rustige, kalmerende, dromerige muziek te luisteren. Of door naar natuurgeluiden te luisteren. Het geluid van een regenbui is erg rustgevend, maar erin lopen is wellicht juist weer enerverend. Ik vind het ook rustgevend als de radio of tv op de achtergrond iets staan te mompelen dat ik net niet versta dus er ook geen moeite voor doe het op te vangen. Het gespin van mijn kat is ook rustgevend.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus hoor, +. Zelf vind ik zo'n radio of tv aan altijd ergerlijk, overal en altijd is er kunstmatig geluid en mij maakt dat juist onrustig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Katoen : wel te prefereren boven alle geluiden (schreeuwen, krijsen, gillen van spelende kinderen en veel te harde muziek van anderen in de zomer) die je eigenlijk nog veel liever niet hoort.
zondag
12 jaar geleden
Inderdaad. Dat gemompel van radio of tv is een uitstekende geluidswal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Hier is over nagedacht.
Toen ik nog niet lang werkte, had ik vakanties van 2 weken lang. Heerlijk, totdat het te kort werd, gewoon te kort om tot rust te komen.

Het antwoord op dit probleem was een vakantie van 3 weken lang. Heerlijk, totdat ook dit te kort werd, te kort om tot rust te komen. (1e week ont"werken", 2e week nergens aan denken, 3e week "we gaan zo weer naar huis".)

Het antwoord hierop was 4 weken vakantie, niet in Europa, maar 'overzee'. Dit was toen lang genoeg om tot rust te komen.

Totdat ik ziek werd, toen bleek dat het niet lang genoeg was, maar dat kwam omdat ik ziek werd...!

Vraag: op welke manieren komen je hersenen tot rust?

Antwoord:
door ontspanning,
genoeg tijd om andere indrukken op te doen,
voor de een op een camping/strand liggen met een boek.
voor de ander ver weg in een totaal andere omgeving en bijvoorbeeld in de rimboe/jungle 'the big five' van Afrika gaan bekijken.
Dit is niet man/vrouw afhankelijk.
De een houdt van een museum, de ander haat het strand...enzovoort.

Toegevoegd na 2 uur:
Nog iets wat naar mijn idee heel belangrijk is : relativeren!

In ieders leven gebeuren 'dingen', die dan weer opgelost moeten worden, meestal negatieve dingen, er gaat iets mis...

Als dat een paar keer achter elkaar gebeurt, heeft dat een negatieve impact op tenminste je humeur en vaak ook op je rust.

Wanneer dat dus een paar keer gebeurt en je ervaart het als negatief, heb je voor je gevoel "altijd pech"...!

Als je het daarentegen ervaart als 'gebeurtenis' (er gebeurt iets) als iets wat geregeld kan worden, dan is het niet per saldo negatief en heeft het ook geen onmiddellijk effect op de 'rust' in je hoofd.

Relativeren is goed voor U !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele manieren zijn al genoemd.
Waar ik veel baat bij heb is mindfulness. Ik heb een cursus gevolgd en daar heb ik veel geleerd over het tot rust brengen van mijn gedachten.
Inzichten, oefeningen, aandachtgericht zijn, een andere kijk op dingen krijgen, bewust in het hier en nu zijn, het minder belangrijk maken van gedachten en ze observeren in plaats van erin meegaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Zelf denk ik, dat dit beter werkt dan een vakantie of ergens naar toe moeten om dat effect te krijgen (een massage, een spa, de sportschool etc.).
Je kunt mindfulness namelijk altijd en overal toepassen: je doet het "in" jezelf.

Zowel mannen als vrouwen hebben er baat bij: geen enkel verschil. Behalve dan een individueel verschil: voor iedereen geldt, dat je het je eigen maakt op de voor jou meest prettige manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik een keer ergens gelezen heb is dat vrouwen dat hebben als ze verwend worden met massages, fijne aanrakingen.

Mannen hebben dat tijdens seks.

En tsjah, wat wij alle mensen hebben is mediteren maar ook focussen op je lichaam en ademhaling.