Worden de buisjes ( bloedbuisjes) die ze gebruiken bij bloedafname hergebruikt?

Ze hebben verschillende kleuren dopjes.

Toegevoegd na 59 seconden:
bedoel dus worden ze speciaal schoongemaakt en dan weer gebruikt of gooien ze de buisjes weg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

ik heb het even aan me ouders gevraagd deze werken namelijk in het ziekenhuis, en die worden niet hergebruikt, deze word in een gele bak gegooit en word vernietigd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naalden,buisjes en alles waar bloed aan zit of in heeft gezeten word vernietigd, dit om besmetting te voorkomen..
andere materialen zoals scharen tangen e.d.worden gesteriliseerd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloed wordt afgenomen om er onderzoek naar te doen, omdat in bloed veel bestanddelen zitten die kunnen aantonen of een lichaam gezond is en gezond functioneert.
De reden van een bloedafname is omdat er vermoedens bestaan dat er iets niet goed functioneert, vandaar het onderzoek.
Om te voorkomen dat er maar enige kans van vervuiling en dus besmetting/overdracht kan zijn van "vreemd" bloed, worden de buisjes maar één maal gebruikt en na gebruik in een speciale afvalbak gedaan.Dit afval wordt ook apart vernietigd, het blijft gescheiden van het andere afval.
Ook hier als reden het uitsluiten van overdracht / besmetting.
De verschillende kleuren dopjes ( rood, groen, paars, etc) geven aan voor welk onderzoek het bloed gebruikt gaat worden. In buisjes met een bepaalde kleur dop zit bijvoorbeeld een anti-stollingsvloeistof, zodat het bloed langer vloeibaar blijft. Op ieder buisje komt ook een sticker met de gegevens van de persoon van wie het bloed is.
De naalden gaan in een afgesloten naaldencollector om te voorkomen dat iemand er zich aan verwond en zo besmet kan worden met een ziekmakende stof uit het bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten de goede antwoorden van hierboven, kunnen ze niet hergebruikt worden, omdat dan de onderdruk van het buisje af is. Als je het buisje dus wilt plaatsen in de houder, maar dit niet goed doet, kun je hem niet meer gebruiken, omdat de druk in het buisje dan hetzelfde is als 'buiten'.