Ja, dat kan.

Van de meeste vaccinaties kun je koorts krijgen. Meestal is dat zo weinig dat je er niets van merkt. Sommige mensen hebben er soms wat meer last van, en dan heb je korte tijd merkbare koorts.

De vaccinatie stimuleert je immuunsysteem. Met de vaccinatie wordt wat materiaal ingebracht dat heel erg lijkt op (in dit geval) het virus. Het immuunsysteem gaat dat materiaal dan aanvallen.

Da's precies de bedoeling, want de eerste aanval op iets nieuws duurt even. Daarna kent het lichaam dat nieuwe gevaar. Bij een volgende aanval (in dit geval: een besmetting met het echte virus) staat het immuunsysteem al paraat, waardoor de aanval *meteen* kan worden afgeslagen.

Dit is de werking van de vaccinatie: doordat het immuunsysteem alvast in paraatheid wordt gebracht, wordt de echte aanval al afgeslagen voordat het virus zich kan vermenigvuldigen.

Goed, door de vaccinatie wordt het immuunsysteem dus alvast paraat gemaakt, zeg maar: getraind. Wanneer bij jou je immuunsysteem wat heftiger dan gemiddeld reageert op deze schijn-aanval (de vaccinatie), krijg je de bijbehorende verschijnselen: je krijgt koorts, je voelt je wat moe en lamlendig, je kunt wat spier- en gewrichtspijn krijgen.

Niets aan de hand, 't is de gewone reactie. Gaat vanzelf over.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleg met respect +1

Andere antwoorden (3)

Normaal gesproken krijg je geen koorts als je prik drinkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/39176-bijwerkingen-mexicaanse-griepprik-risicos-griep-vaccin.html

Die prik?

Toegevoegd na 59 seconden:
Zo ja, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de mexicano; ja. Misschien handig om je vraag even nader uit te leggen?