Moet een verpleegster van de spoedeisende hulp van het ziekenhuis mensen erop aanwijzen of ze eerst langs de huisartsenpost zijn geweest ?

Moet een verpleegster van de spoedeisende hulp (eerste hulp) van het ziekenhuis mensen erop aanwijzen of ze eerst langs de huisartsenpost (dokterswacht) zijn geweest voordat ze naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis komen?
De reden dat ik dit vraag is omdat gisteren tijdens het voetballen mijn zoontje struikelde over een vriendje en lelijk ten val kwam waarbij hij zijn spaakbeen brak. Dat er een breuk was in zijn arm was duidelijk zichtbaar. Zonder aarzeling ben ik direct naar het spoedeisende hulp gereden van het ziekenhuis, zonder eerst naar de huisartsenpost te zijn geweest. Aangekomen bij het ziekenhuis was de eerste vraag van de verpleegster of we langs de huisartsenpost zijn geweest. Ik zei hieropvolgend dat dit niet nodig was aangezien de breuk duidelijk zichtbaar was. Hierop gaf zij als antwoord dat als het niet zo is dat het mij dan van mijn eigenrisico af zou gaan. Moet een verpleegster je hierop aanweizen ? Moet een verpleegster zich niet druk maken om het patient dan ipv eventuele kosten die voor mij zijn ?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

'Moeten' is een groot woord, maar met het grote aantal zelfverwijzers is het wel goed dat patiënten erop gewezen worden dat ze geacht worden om eerst langs de huisartsenpost te gaan.

Met een duidelijk zichtbare breuk vind ik dat echter onnodig. Hoewel ik zelf in vergelijkbare situaties altijd even de huisarts of HAP bel om aan te geven dat ik naar de SEH ga, en te vragen of zij even de verwijzing in orde willen maken. Enig contact is soms wel handig, als er bijvoorbeeld net drie grote trauma's binnen zijn, moet je met een dergelijk letsel soms lang wachten, dan dan kan een afspraak uitkomst bieden. Maar: ik zou ook direct naar de SEH gegaan zijn hoor.

Dat eigen risico is trouwens absoluut onzin, álle tweedelijnszorg gaat van het eigen risico af, en eerst naar de huisarts gaan heeft hier echt geen invloed op.

Toegevoegd na 22 uur:
Misschien had de verpleegkundige nog niet in de gaten dat er een duidelijke breuk te zien was? De redenering dat nu het eigen risico van toepassing is, gaat namelijk alleen op als je een letsel hebt dat de huisarts zelf kan afhandelen. Ga je met een simpele hechtwond naar de HAP, dan gaat dat niet van je eigen risico af. Ga je naar de SEH, dan gaat het er wel vanaf. Maar als je met een breuk naar de HAP gaat, moet je daarna alsnog naar de SEH, dan dan ben je alsnog je eigen risico kwijt.

Eens in de zoveel tijd laait de discussie weer eens op om zelfverwijzers die met niet-spoedeisende dingen naar de SEH komen, zelf (een deel van) de rekening te laten betalen, maar dat idee is dus nooit overgenomen. Daarbij: buiten kantoortijden moet zoiets in bijna elk ziekenhuis sowieso via de SEH, dus je kunt niet zeggen dat het een klacht is die daar niet thuishoort. In sommige ziekenhuizen handelen ze dit af via een speciale breukpoli, gipspoli, of bij de poli chirurgie. In die situatie kan ik me voorstellen dat een SEH-verpleegkundige je wijst op de juiste route bij een breuk: via de huisarts naar de speciale poli. Maar ook dan: zodra je bij die poli komt, gaat je eigen risico lopen, als je dat nog niet kwijt was.

Hoewel: je hebt het over "zoontje" en zijn "vriendje". Nog geen 18 zeker? Dan IS er niet eens een eigen risico. Conclusie: iets met een klok en een klepel, waarvan de verpleegkundige duidelijk niet weet waar die hangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In feite hoeft ze zich in principe niet aan jouw financieen te denken maar enkel en alleen aan jouw zoontje.

Aangezien er mensen zijn die zonder een bezoek aan de huisarts zonder keuze toch bij de EHBO komen door een lift van de ambulance weet ik vrijwel zeker dat een bezoek aan de huisarts niet verplicht is en als die plicht er niet is hoeft ze jou er niet op te wijzen, echter is het wel netjes dat ze jou ervan op de hoogte stelt zodat jij weet wat je kunt verwachten. Er zijn genoeg mensen die niet op de hoogte zijn van ziektekosten en die er juist mee geholpen zijn de goedkoopste weg te volgen.

Sterkte met je zoontje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat de verpleegkundige (v), (verplegers en verpleegsters werken niet bij de SEH) daarop wijst is niet verplicht, maar wel zo netjes i.v.m. de declaraties die nu waarschijnlijk ten dele worden vergoed. Eigenlijk wordt iedereen geacht te weten dat men eerst langs de huisartsenpost moet gaan. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten als het een duidelijk geval is voor spoedeisende hulp. Dat was in uw geval wel duidelijk. Als u had gebeld met de HAP was u waarschijnlijk telefonisch direct doorverwezen naar de SEH. De HAP is er ook voor spoedgevallen en wordt bemand door speciaal getrainde doktersassistenten, die snel en deskundig kunnen beoordelen hoe u verder het beste kunt handelen. Of u had eventjes langs moeten komen zodat u een verwijsbrief mee kon krijgen. Want het was wel een geval voor de SEH, maar niet levensbedreigend. Maar waarschijnlijk zou u direct telefonisch zijn doorverwezen. Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat u als bezorgde ouder op zo'n moment de beslissing neemt om direct naar de SEH te rijden. Ik hoop dat uw verzekeringmaatschappij coulance vertoond. Beterschap met uw zoontje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zorg wordt gewoon vergoed hoor, ook zonder verwijzing. De enige reden dat dit benoemd wordt, is dat er teveel mensen zijn die wél door de huisarts geholpen hadden kunnen worden, en toch direct naar de SEH gaan. En misschien omdat het handig is om vantevoren te weten welke patiënten je kunt verwachten, vanwege de planning. Met vergoeding heeft het niets te maken. Al jarenlang laait eens in de zoveel tijd weer eens de discussie op over de vergoeding van kosten voor zelfverwijzers, maar tot nu toe is daar nooit een besluit over genomen.
Volgens mij klopt het niet. Als je zelf inschat dat de SEH de plek is voor jouw situatie (en als dat bij binnenkomst ook duidelijk is) mogen ze je niet achteraf een rekening geven omdat er geen breuk was omdat dat op de foto bleek. Ze moeten je dan meteen wegsturen naar de HAP (als ze inschatten dat het zeker (zonder foto dus) GEEN breuk is).

Verder mag je volgens mij hier (hoofddorp) gewoon komen alleen loop je het risico dat je 4 uur moet wachten als je om een hechting komt terwijl je op de hap soms met een kwartier weer buiten staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt helemaal niks uit voor het eigen risico of je met of zonder verwijzing komt. Als je nog niet door je eigen risico heen was, ben je het wel als je een keer naar de SEH gaat, zeker met zoiets als een breuk. Alleen als je naar de huisartsenpost gaat en je klacht kan daar worden afgehandeld, zodat je NIET naar de SEH hoeft, gaat het niet van eigen risico af. Het is precies zoals met polibezoeken, die gaan ook gewoon van je eigen risico af, en wel of niet een verwijzing hebben maakt daar geen enkel verschil in.