Waar kan pijn onder je elleboogknobbel vandaan komen?

Sinds een aantal dagen heb ik hele heftige pijn in mijn arm. Dit begon in mijn elleboog maar de pijn stroomt nu door tot mijn vingertoppen en tot mijn schouderblad. Ik heb zowel pijn als ik rust als dat ik beweeg. De minste pijn ervaar ik bij het ondersteunen van mijn arm met mijn andere arm en als ik hem dan tegen mijn buik aanhoud. Daarnaast begin ik nu ook kracht te verliezen in mijn handen waardoor ik soms ook geen controle heb als ik dingen probeer op te pakken en het dus gewoon laat vallen..
Ik werk als cassiere en merkte dat ik met werken soms even flink op mijn bang moest bijten om door te kunnen gaan, maar ik moet uiteraard gewoon door want ik heb mijn armen gewoon nodig voor mijn werk.
Als ik druk uitoefen onder de elleboogknobbel wordt de pijn heftiger. Weet iemand wat daar precies zit en wat die pijn kan veroorzaken? En wat kan ik doen om de pijn te verlichten? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Erna55
6 jaar geleden
Ga ermee naar de huisarts. Deze kan je onderzoeken, een diagnose stellen en een behandeling voorschrijven.

Antwoorden (1)

Mogelijk heb je last van RSI, Rebecca.
In je werk maak je steeds dezelfde bewegingen dus dat lijkt er wel op.

RSI is een verzamelnaam voor spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders, en/of nek. Het is de afkorting van Repetitive Strain Injury. Dat betekent een blessure door een herhaalde belasting. Doordat je dezelfde beweging steeds herhaalt ontstaat er een continue spierspanning. Hierdoor krijg je spier- en gewrichtsklachten. Omdat RSI een verzamelnaam is voor veel aandoeningen, benoemen artsen liever specifiek de aandoening zoals tenniselleboog, muisarm of carpaal tunnelsyndroom. Hierdoor weet je waar de aandoening zich bevindt.

Wat je kunt doen is naar je huisarts gaan. Laat deze beoordelen wat je precies hebt. Doe het liever zo snel mogelijk, als je RSI hebt kan dit veel pijnlijker worden.

N.B.
-De term RSI wordt minder/niet gebruikt, de voorkeur heeft de term a-specifieke CANS. CANS staat voor ‘Complaints of Arm, Neck and/or Shoulder’ (arm-, nek- en/of schouderklachten).
-Kijk in de bron voor preventieve en andere tips.