Is het goed mogelijk om naar een huisarts te gaan die niet je eigen is?

Ik wil als student naar een huisarts in de stad waar ik studeer. Mijn huisarts zit in het dorpje waar mijn ouders wonen, ver hier vandaan. Kan dat gewoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
71.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een studentenarts zit in de plaats waar je studeert, kan je daar gewoon terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom studentenarts? Iedereen heeft recht op een huisarts. Ik zou zeggen, bel gewoon een paar huisartsen op in je buurt en informeer bij de assistente of die huisarts nog plek heeft voor nog een patiënt.

Het beste antwoord

Ja dat kan als passant. Bij ons op de praktijk komen er ook wel eens studenten langs die in een andere plaats wonen. Bij het maken van een afspraak moet je dit wel aangeven, en je moet bij je bezoek een bedrag van 25-30 euro betalen. Hier krijg je een kwitantie van en dit kan je indienen bij je zorgverzekering, die betalen je dan het bedrag terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het heldere antwoord:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. :)

Andere antwoorden (2)

Vraag rond naar een goede huisarts en bel die. Je krijgt dan waarschijnlijk een assistente en dan vraag je of je eenmalig een keer op consult kan (het is mij niet duidelijk of je eenmalig wil of dat je helemaal overgeschreven wilt worden) en dat kan vaak wel met wat papierwerk. Neem in ieder geval je zorgverzekeringspasje mee.

Als je echt overgeschreven wilt worden moet je vragen of ze nog patiënten aannemen. Zoja dan bel je je eigen huisarts of ze jouw gegevens willen doorsturen.

Zonee: dan moet je net zolang huisartsen bellen tot je er eentje hebt die nog patiënten wil aannemen en dus nog niet vol zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel, maar in principe alleen in noodgevallen. Dat hoeft niet per se vliegende spoed te zijn, als je iets hebt waarmee je niet kunt wachten tot je weer een keer bij je ouders bent, kun je meestal ook wel bij een andere huisarts terecht. Dan geldt het zgn. 'passantentarief', wat overigens gewoon vergoed wordt door je verzekering. Je eigen huisarts krijgt namelijk een x-bedrag per jaar voor elke ingeschreven patiënt, en een laag bedrag per bezoek. Een huisarts die niet je eigen huisarts is, kan een hoger bedrag declareren.

Het hangt wel af van de huisarts en de praktijk hoe zij dit aanpakken. Er zullen praktijken zijn die je - tenzij je echt spoedeisende hulp nodig hebt - naar je eigen huisarts zullen blijven verwijzen. Ook zullen er huisartsen zijn die je wel willen helpen, maar dan meteen vragen of je je in wilt schrijven als patiënt. Aangezien je waarschijnlijk vaker bent in de plaats waar je studeert dan bij je ouders, is het misschien sowieso wel handig om een huisarts te zoeken in je huidige woonplaats. Zeker als je alleen in het weekend bij je ouders bent: als er in het weekend iets is, moet je toch naar de huisartsenpost, en dan heb je niet zo heel veel meer aan het feit dat je nog een vaste huisarts hebt bij je ouders thuis. Dan ben je beter af met een vaste huisarts in de plaats waar je doordeweeks het meest verblijft, zodat je ook met niet-spoedeisende klachten gewoon een huisarts kunt bezoeken, en het ook duidelijk is wie nu je zorg moet coördineren.