Autisme, waarde hechten aan een naam?

Ik ben autistisch en wanneer mijn vriendin haar naam veranderd op msn, skype, hyves, facebook kan ik behoorlijk chagrijnig worden. Dan ga ik me heel raar voelen, krijg ik hoofdpijn en depressieve neigingen (nou moet ik zeggen dat ik in een depressie zit(

Kan dit iets met autisme te maken hebben? En zo ja, waar valt het dan onder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Yss, psychologe Martine Delfos is gespecialiseerd in autisme. Volgens haar is het een rijpingsstoornis van de hersenen. Dat betekent, dat sommige functies er (veel) langer over doen om zich te ontwikkelen.
Dat klinkt misschien negatief, maar bekijk het een positief: op een gegeven moment zul je allerlei dingen *toch* geleerd hebben. Dat je veranderingen moeilijk vind, dat is gewoon zo, en neem jezelf dit niet kwalijk. Mettertijd zal dat gemakkelijker gaan. Geef jezelf de tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Klaas :)
Reddie
12 jaar geleden
Je bent niet de enige die het vervelend vindt als namen en logo's veranderen.
De clou van een naam is namelijk dat je er een bepaald beeld bij krijgt. Verandert de naam dan schept dat verwarring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veranderingen geven toch al problemen bij ons,Dus vraag je vriendin haar naam niet te verranderen,op andere forums of sites. Sterkte

Het beste antwoord

Algemeen gesteld: het kán onder autisme vallen, maar dat hoeft niet, omdat er ook mensen zijn zonder autisme, die veranderingen vervelend/moeilijk vinden.

Maar ik ben het met de andere antwoorders eens: dat kan zeker aan je autisme liggen. Waar het onder valt is, denk ik, verandering, waardoor je onzeker wordt.
Je vriendin is zij met dezelfde naam, dezelfde leeftijd, hetzelfde kapsel etcetc. Is het voor jou ook vervelend, als ze opeens van haardracht verandert, of van kledingstijl? Of heb je dat misschien bij andere mensen gemerkt?
Mijn zoon (ASS) kon totaal van de wap raken, als ik mijn haar korter had na een bezoek aan de kapper bijvoorbeeld. Daarom kan ik me heel goed voorstellen, dat jij dat hebt bij verandering van haar naam, omdat ze dan opeens "Miep" is, en niet meer de vertrouwde "Clara".... om maar even verzonnen namen te noemen ;-) En al helemaal als je al depressief bent; dan kan dit gewoon harder bij je binnenkomen en je gevoel van onzekerheid vergroten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bij haar of kleding geen echte "bedreiging" dat is normaal voor me :). Maar bij namen en/ of onverwachte ontdekkingen van iemand krijg ik het wel lastig :(. Hoofdpijn, boosheid, woede. Heel vervelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook heel vervelend!
Ik ken dus mensen met ASS, die het probleem hebben bij kapsel en kleding. Jij met een naam. In feite is het hetzelfde denk ik: verandering maakt je onzeker, zeker nu je depressief bent komt dat hard binnen bij je.
Haar naam is voor jou een stukje van je vriendin; verandert ze dat, dan verandert voor jou gevoel iets aan haar en dat is bedreigend voor je. Is het zoiets?

Andere antwoorden (5)

Jazeker. Mensen met autisme vinden veranderingen moeilijk en hebben er daarom een hekel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met autisme hebben grote behoefte aan structuur en veiligheid. Veranderingen zijn bedreigend.

Autisten hebben moeite met prikkels en vragen vanuit de omgeving te verwerken.

dusja, ik kan niet beter zeggen, dan dat dit onder autisme valt. het is een verandering, en een prikkel, want hé! er staat iets nieuws.

misschien is het mogelijk dit aan je vriendin uit te leggen, de site bij de bron kan jullie hier ook bij helpen.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat heeft ermee te maken en het valt onder 'omgaan met veranderingen'. Ik heb het met een avatar, als iemand die verandert heb ik daar moeite mee. Die persoon is die persoon niet meer, dat klopt niet. Omdat ik van mezelf weet dat dat niet reëel is laat ik dat gevoel gewoon dat gevoel want ik weet dat het weer over gaat.

Ik zou zelf ook nooit mijn naam veranderen of mijn avatar (die heb ik hier ook niet). In een depressie heb je nog meer behoefte aan duidelijkheid en logica. Denk maar aan een persoon die in een storm loopt, tegen de wind in, stikdonker. Die persoon ziet vaste dingen die hij kent. een bepaalde boom, een lantaarnpaal. Als daar wat anders staat is er even paniek voor die persoon weet dat het wel dezelfde plek is. Vergeleken bij een depressie + autisme is autisme de storm maar dan schemerig.

Sterkte met je moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vriendin heeft een naam.
Die vriendin is heel erg belangrijk voor je.
Ze is een soort van baken in je leven.
Je vriendin heeft een naam.
Die naam is voor jouw een sleutel, om bij de herinneringen/ervaringen van jouw vriendin te komen.
Als ze haar naam verandert, past bij jouw die sleutel niet meer en dat geeft je een grote onzekerheid en verwarring.
Boosheid en opstandigheid.
Deze verwardheid, kost je heel veel energie.
En daar krijg jij dan weer klachten van.

Dus jij als autist, hecht onwaarschijnlijk veel waarde aan een vaste naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi gezegd Ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Dounja.
Ik heb ook een autisme vorm, Nee depressie heeft niet met autisme te maken.Maar daarom kun je net als iedereen( of wat eerder) depressief worden. Omdat het toch al moeilijk is om interacties met anderen te hebben.
Het valt gewoon onder depressie!