Zijn de mama compleet vitamine van davitamon ook dagelijks te gebruiken door man en vrouw?

Ik heb nog heel veel vitamine over van mijn zwangerschap. Aangezien vitamine duur zijn vind ik het zonde om ze zomaar weg te gooien. Ik kan nergens in de bijsluiter vinden of de vitamine ook geschikt zijn voor mannen of voor vrouwen zonder kinderwens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet in de bijsluiter staat, kan je het altijd bij de apotheek vragen. Zij weten het ongetwijfeld.

Het beste antwoord

ja hoor
het is voor een groot deel allerlei vitamines b
alleen het foliumzuur(vit b11) wat er bij inzit is eigenlijk overbodig maar kan geen kwaad als je dat slikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Leg de inhoudsopgave van het potje naast die van een 'gewoon' potje. De verschillen zullen niet groot zijn, dan kun je ze gewoon gebruiken.
Van de meeste vitaminen is een overdosis geen probleem - het verdwijnt gewoon uit je lichaam.
Bij twijfel je arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kun je gerust opmaken. In een preparaat voor zwangere vrouwen zit meestal wat meer ijzer en foliumzuur, en minder vitamine A dan in een gewoon preparaat. Waarschijnlijk zijn er nog wel wat verschillen.
Een overdosis vitaminen kan wel gevaarlijk zijn, maar ook in een vitaminepil voor zwangere vrouwen zal geen overdosis zitten van welk ingredient dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle vitamines die wij dagelijks nodig hebben (behalve vitamine D, dat door het lichaam zelf wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht), zitten in voldoende mate in ons voedsel. Voorwaarde is wel, dat ons voedingspatroon voldoende gevarieerd is: schijf van vijf. als je elke dag je maaltijden inspireert op deze aanbeveling, dan is het ONNODIG aanvullende vitamines te slikken. Het kan je niet alleen veel geld besparen, maar ook veel ellende. Lees er de onderstaande site maar eens op na.

http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/23/280/kun-je-ook-te-veel-vitamines-slikken.html

hier is o.a. het volgende te lezen:
•Overdosis vitamine A
Zwangere vrouwen moeten uitkijken met vitamine A, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Aanstaande moeders die extra vitamine A slikten tijdens de zwangerschap, hadden een grotere kans op een baby met een aangeboren afwijking. Omdat in lever veel vitamine A zit, adviseren deskundigen om geen lever te eten tijdens de zwangerschap. Overigens blijkt uit Nederlands onderzoek van TNO Voeding dat 40 procent van de zwangere vrouwen zelfs minder dan 0,6 mg - de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A - binnenkrijgt. Dus voor Nederlandse vrouwen die geen lever eten, zou een aanvulling juist geen kwaad kunnen. Ook niet zwangere vrouwen kunnen last hebben van een overdosis vitamine A. Dat kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid.
•Overdosis vitamine B3
Dit kan bloedvatverwijding tot gevolg hebben.
•Overdosis vitamine B5
Dit kan diarree als gevolg hebben.
•Overdosis vitamine C
Dit beïnvloedt de opname van koper negatief en kan tot nierstenen leiden.
•Overdosis foliumzuur
Hierdoor kon een eventueel tekort aan vitamine B12 moeilijker opgespoord worden. Tegenwoordig bestaan er nieuwe technieken waarbij dit wel mogelijk is.
•Overdosis vitamine D
Dit kan tot kalkafzettingen in het lichaam leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit wat meer vitamine D, foliumzuur en ijzer in dan in vergelijkbare multi's voor niet-zwangeren en -zogenden. De ADH van de meeste vitamines is de minimale dosering om tekorten te voorkomen. Het klopt wel dat je die meteen evenwichtige voeding binnenkrijgt maar omdat die hoeveelheden zo minimaal zijn loop je al gauw een grote kans op tekorten. Kinderen, zwangeren, zogenden, mensen met een donkere huid of die om andere redenen weinig zonlicht krijgen en allen die niet precies en iedere dag weer volgens de voedingsnormen eten lopen al de kans op tekorten. Het is dus alleszins te overwegen om een supplement te gebruiken. Hoewel de gevaren van overdosering vaak zwaar overdreven worden, moet je wel een paar dingen in de gaten houden. Er zijn, bleek uit een groot onderzoek en bevestigd door Cochrane, aanwijzingen dat teveel ijzer gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Ook van vitamine A krijg je gauw teveel bij hoge doseringen in supplementen. Met de dosering van Mama Compleet van Davitamon zal dat niet gebeuren. Dat je van vitamine C nierstenen krijgt, zoals ik hierboven ergens zie beweren, is al jaren geleden weerlegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,

Gooi deze z.g.n vitamines alsjeblieft weg. Misschien zonde van je geld maar zeker zonde voor je gezondheid.
Er zit te veel troep in.
Sterker nog.....je bent beter af als je ze niet slikt.
Kies een merk met natuurlijke producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor troep?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, ik zie het al. Je komt iets tegen over vitamine D aquosum, leest op een website dat er 'enge E-nummers' inzitten en velt vervolgens je oordeel. Het gaat hier over Mama Compleet van Davitamon. Kleuter...