Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een SOA? (zie beschrijving)

Ik heb 2 rode geirriteerde vlekken op het stukje huid tussen mijn balzak en het begin van mijn bilnaad. Het is rood en extreem gevoelig. Is dit een SOA, eczeem of gewoon irritatie van de huid? En wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
876

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Deze plek is altijd al erg gevoelig.
Als ik het zo lees is er niets ergs aan de hand. Een SOA is helemaal erg onwaarschijnlijk.

Het kunnen puistjes zijn, vooral bij jongeren komt dit vaker voor en het kan erg pijnlijk zijn. In dat geval is het iets verdikt/klein bobbeltje in het midden van het rode vlekje.

Zo niet probeer eens een ruim zittende onderbroek (liefst geen boxer) en breng wat zalf/vaseline aan op de plekjes. Is het nog niet minder na een paar dagen loop dan gerust even bij je huisarts langs; die is dat en veel meer gewend om dagelijks te zien dus maak je geen zorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zal gewoon een zalfje (baby zalf bijv, zoals sudocrem) en iig 1 tot 2 dagen wachten. Het lijkt gewoon een huidirritatie... Als het echt niet beter wordt bel de huisarts maar even.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zal gewoon een zalfje "gebruiken"...
Te snel getyped ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geirriteerde stukje niemandsland. 1 oplossing: Zinkzalf. Haal maar een tubetje, weekje smeren en je bent er vanaf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is bijna zeker geen soa. Het stukje huid dat je noemt heet het 'perineum'. Het is heel gevoelig en kan makkelijk irriteren, bijvoorbeeld als je veel fietst. Dan heb je waarschijnlijk ook last van heel het gebied rond je geslachtsorganen.

Fietsplezier neemt aanzienlijk af als je zitvlak verdoofd of pijnlijk aanvoelt. Dat gevoel wordt veroorzaakt door de druk op het perineum. Tijdens het fietsen worden de zenuwen en bloedvaten in dat gebied dichtgedrukt. De doorbloeding van de geslachtsorganen neemt bij een standaard zadel na drie minuten fietsen af met 70 tot 80%.

Ter voorkoming en behandeling van irritatie van het perineum kan je Zinkzalf smeren.

Als het inderdaad van het fietsen zou komen nog wat tips:
Was je fietsbroek na iedere tocht en spoel hem goed uit zodat er geen zeepresten in blijven zitten. In bezwete kleren rondlopen, is uit den boze. Het is ook af te raden om schaamhaar rond het zadelgebied te scheren. Dit vergroot de kans op huidinfecties en irritaties.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook irritatie zijn door zweten. Als het schraal is, strooi een aantal dagen wat Zwitsalpoeder op de plekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding