Is het het beste om elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan, of is het beter om die tijd aan te passen aan de tijd dat je uit bed moet?

Ik heb een erg onregelmatig schoolrooster, waardoor ik elke dag op een andere tijd uit bed moet. Ik ga altijd uiterlijk om 07:45 uit bed, ook in het weekend. Om aan gemiddeld acht uur slaap te komen, zorg ik dat ik om 23:45 in bed lig. Maar doordeweeks komt het ook voor dat ik bijv. om 06:30 uit bed moet. Ik vraag mij af wat beter is voor mijn ritme: elke dag rond 23:45 in bed liggen (ook al moet ik er bijv. om 06:30 uit), of de tijd dat ik in bed lig aanpassen aan gemiddeld acht uur slaap (dus zorgen dat ik om 22:30 in bed lig als ik er om 06:30 uit moet).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Het is wel aan te raden om ongeveer hetzelfde slaappatroon aan te houden.

Dus jij kunt het beste elke avond om 22.30 (of eerder ) gaan slapen. Als je om 06.30 moet beginnen maar ook als je om 07.45 moet beginnen.

Je bent dan veel uitgeruster en je zult zien dat je na een tijdje ook beter in slaap komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu is het zo dat ik altijd zorg dat ik om 23:45 op bed lig, of ik er nu om 07:45 uit moet of om 06:30. Wat is in dat geval beter? Dagelijks om 23:45 op bed liggen (en dan soms dus minder dan acht uur slapen) of in die gevallen aanpassen aan de tijd dat ik op moet staan (en dus elke dag op een andere tijd naar bed)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies zoals ik zei: Je neemt de tijd dat je het vroegst op moet staan:
06.30. En je gaat om 22.30 slapen (zoals je zelf aangeeft) Als je om 07.45 moet beginnen ga je OOK om 22.30 slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat mij dat gaat lukken i.v.m. school. Dat is ook de reden waarom ik het vraag (of die wisseling in mijn slaaptijden kwaad kan of niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit kan kwaad. Je hormoonhuishouding raakt er door ontregeld.
Als je altijd om de zelfde tijd gaan slapen en óók wakker wordt heb je een vast 'rooster'. Hierdoor kom je sneller in slaap en wordt je soms vanzelf wakker. Dus ook als je pas om 7 uur hoeft op te staan, zou ik het aanraden om elke doordeweekse dag, om 6:30 op te staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je elke dag uiterlijk om 7:45 uit bed komt zijn de verschillen niet zo groot (het scheelt maar 5 kwartier met je vroegste tijd). Je slaapt dus nooit uit tot na tienen?

In dat geval maakt het weinig uit en moet je het zo doen dat je uitgerust wakker wordt. Als jij merkt dat je niet uitgeslapen bent om 6:30 moet je de avond ervoor eerder naar bed, maar als je dan niet kunt slapen omdat je gewend bent aan dat ritme van 23:45 naar bed dan kun je maar beter niet eerder naar bed gaan. Als je toch vaak te moe bent om 6:30 dan is die 23:45 als standaardtijd te laat voor jou anders niet (zoja dan moet je die dus aanpassen en alleen om 23:45 naar bed gaan als je 's ochtends niet door een wekker gewekt hoeft te worden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slaap inderdaad nooit uit tot na tienen. Kwart voor 8 is echt mijn laatste tijd. Bedankt voor het antwoord. Dit is voor mij het beste toe passen.
Zoals bij bijna alle dingen geldt ook hier; waar voel je je goed bij? De ene heeft 8 uur slaap nodig per dag, een ander 6 en weer een ander is doodmoe als die "maar" 9 uurtjes geslapen heeft. Doe waar je je goed bij voelt. En ook "te veel" slapen kun je je aanwennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dit is zo'n kip en ei verhaal.
Ik zou zeggen ga naar bed als je slaap hebt.
Luister naar je gevoel