Hoe weet je dat je allergisch voor zilver?

Ik heb een zilvere ketting die ik al twee weken aan heb. Nu heb ik ligt rode bultjes die heel erg irriteerden. Ben ik nu allergische voor zilver?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat zou kunnen. Maar als het niet helemaal zuiver zilver is, zou je ook allergisch kunnen zijn voor een ander bestanddeel van de ketting. Heb je meer sieraden van zilver? Dan zou je dezelfde reactie daar ook bij moeten hebben.
Zilverallergie komt niet heel veel voor, maar bestaat wel. Een tante voor mij heeft het ook, kan alleen tegen goud en platina. Wordt wel een dure hobby dan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Echt zilver voor sieraden bevat meestal tot 20% koper, maar dan is het nog erg duur. Daarom wordt er vaak ook nog veel nikkel toegevoegd en dat is meestal de boosdoener.
Als je ketting van een echte zilversmid uit Europa komt moet er een speciaal zilvermerk in staan (meestal in het slotje).
Het kan dus zijn dat je allergisch bent voor zilver of koper, maar dat komt niet zo vaak voor.
De kans is groter dat je bent gefopt en dat het geen zuivere zilver/koper-legering is.