Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de gevolgen van hondsdoelheid bij mensen?

Ik heb zo ontzettend veel hoofdpijn al 2 weken lang en mijn moeder ook! Onze hond van ongeveer 2 jaar (boemertje) geeft wel wens likjes op onze mond. Kan dit hondsdolheid zijn? Mijn moeder denkt dat het gewoon griep is. Alvast bedankt. X

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
849

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

DE ZIEKTE tast het centrale zenuwstelsel aan en het lijkt erop dat de patiënt zijn verstand verliest.
Wanneer het slachtoffer probeert te drinken, blijkt slikken onmogelijk en gewoonlijk ontstaat er een pijnlijke krampaanval met verstikkingsverschijnselen of samenknijpen van de keel.
Zelfs maar het zien van water kan dit al teweegbrengen.
Om deze reden hebben sommigen er de naam „hydrofobie” ofwel „watervrees” aan gegeven, algemener bekend dus als „hondsdolheid”, ook wel „rabies”, genoemd.
De ziekte wordt veroorzaakt door de beet van een dier met rabiesvirus in zijn speeksel. Alle warmbloedige dieren en de mens zijn vatbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar in Nederland vrijwel geheel uitgebannen.
Heeft de hond hondsdolheid dat had deze allang bij de dieren arts moeten zijn het beest is dan ernstig ziek. Jullie hadden dan echt wel door hem gebeten geweest en dan had je reden om te denken aan hondsdolheid. Nu dus niet.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Daar hoef je echt niet bang voor te zijn hoor.

Hondsdolheid, Rabies, komt gelukkig vrijwel niet meer voor in Nederland. En ALS het een keer voorkomt, wordt er onmiddelijk bekendheid aan gegeven.

Van Rabies krijg je geen hoofdpijn, de eerste verschijnselen zijn wel even anders dan dat.
Maak je niet druk, neem een paracetamol of bezoek de huisarts even.
Maar nogmaals: bang zijn voor Rabies is echt onzin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, sanzoo. Ik ging er bij het beantwoorden van de vraag even niet vanuit dat de vraagsteller met haar hondje op vakantie in New Delhi was geweest. Ook bedacht ik me niet dat vraagsteller ergens in de slomps van India achter haar laptopje zou zitten. Overigens: Als jij je hondje meeneemt op vakantie naar een rabiesgebied, ben JIJ van te voren ingeent, en reken er maar op dat je hond eerst uitvoerig in quarantaine gaat voor hij weer thuis op schoot zit.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding