Wanneer raakt het lichaam gewent aan minder eten?

Na jaren lang een ongezonde leefstijl er op na te hebben gehouden (erg onregelmatig (maar dan wel erg veel) eten,niet ontbijten en weinig gezonde levensmiddelen) heb ik per vandaag het roer omgegooid. Ik ga een gezondere leefstijl aannemen (en afvallen). Ontbijten,eten op gezette en regelmatige tijden ,meer water drinken en het belangrijkste gezonde levensmiddelen. Ben vanochtend begonnen en ik moet zeggen dat het me goed af gaat. Mijn geest is erg sterk,maar merk aan mijn lichaam dat ik wel de ''ongezonde'' dingen mis.
Hoe lang zou het (ongeveer) gaan duren voordat mijn lichaam er aan gewend is om minder eten binnen te krijgen en minder suiker,koolhydraten en vetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.6K

Antwoorden (2)

Goed bezig! Ik ben inmiddels een half jaar verder en veertig kilo lichter. En inderdaad, ook op dezelfde manier begonnen. Ik kreeg mijn 'cold turkey' inderdaad ook een dag of wat later. Want je lichaam heeft nu nog genoeg reserve en je geest is nu nog heel sterk.

Nu nog wel...Uiteraard gaat je lichaam protesteren tegen dit regime en met alle gevolgen van dien.
Binnen nu en een week, afhankelijk van de snelheid van je metabolisme etc. ga je de échte gevolgen merken; sneller koud, kribbig en wordt je motivatie opeens ook een stuk minder. Dan komt het dus neer op sterk zijn (en soms ook hard zijn) voor jezelf. Ik bedacht steeds meer smoesjes om bijvoorbeeld wel 's avonds een biertje te mogen drinken, of weer een chocoladereep naar binnen te knabbelen.

Mijn tip is; vertel zoveel mogelijk mensen in je omgeving dat je een nieuwe levensstijl hebt aangenomen. Een dieet moet je niet willen, want dan ga je afvallen tot je het doel hebt bereikt, en eet je alles er daarna weer aan. Vraag aan mensen of ze je willen steunen als je het moeilijk hebt...ga iets huishoudelijks doen als je 'vreetdrang' krijgt etc. En blijf jezelf voorhouden dat het geen dieet is, maar een nieuwe levensstijl omdat je anders zo weer in oud gedrag terugvalt.

Dan, na een maand of twee -bij mij tenminste, merkte ik dat ik niet meer per sé twee keer hoefde op te scheppen, of per sé zes blikkies bier op een avond...en op dat moment merk je dat je lichaam aan je nieuwe levensstijl is gewend.

Maar; vergeet ook niet, een slechte periode is niet gelijk de ondergang; je bent ook maar een mens. Accepteren en daarna weer verder gaan is het advies.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wens je heel veel succes!
Het is zeker niet gemakkelijk, maar blijf doorzetten. Ik kan geen wetenschappelijke uitleg geven over wanneer je lichaam went, maar wat belangrijker is, is de geest. Je kan het hongergevoel of het irritante gevoel dat je iets nodig hebt (ook al heb je geen honger) compenseren met het goede gevoel dat je krijgt als je afvalt. Denk aan de positieve effecten... Je gaat je mooier voelen en je gaat energieker zijn. Denk aan de complimentjes die je gaat krijgen. Je weet immers goed genoeg dat je lichaam de ongezonde dingen helemaal niet mist. En je zal merken na een paar dagen of een paar weken dat je lichaam tevreden zal zijn met kleinere porties. Je zal je porties van vroeger zelfs niet meer op krijgen.