Hoe weet je of je bij een goede psygoloog gaat? Ik heb namelijk een burn out. Had me de terapie anders verwacht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Tsja dat is lastig te zeggen. Allereerst laten we voorop stellen dat het zijn van psycholoog geen beschermd beroep is. Oftewel, ook de lokale postbode mag zich psycholoog noemen. Het begint dus al bij opleiding.

Er zijn ook varianten van de 'psycholoog' die wel beschermd zijn. Bijvoorbeeld de 'GZ Psycholoog'. Deze heeft dus een bepaald opleidingsniveau behaald en wordt als zodanig erkent. Je kunt nagaan welke opleiding iemand genoten heeft door het te vragen of te controleren of de psycholoog genoemd is in het BIG register. Indien het een erkende psycholoog betreft, staat hij/zij in het BIG register.

Dit is echter een beetje een technisch verhaal waar je je niet blind op moet staren. Het is namelijk vooral persoonlijk of iemand je kan helpen. Al bezit iemand nog zo veel kennis, als jullie elkaar niet liggen, zal de behandeling niet slagen.

Naar mijn idee is het belangrijkste om bij jezelf na te gaan of je deze persoon vertrouwd, en of het een goed gevoel geeft om met hem/haar te praten. Dit betekent niet dat hij/zij het je gemakkelijk hoeft te maken. Over het algemeen zal er sprake zijn van confrontatie met jezelf. Oftewel, geestelijk weer gezond worden is hard werken, vooral vanaf jouw kant. De psycholoog is er om je te begeleiden en om je te sturen indien dat nodig is.

Vraag je dus af waarom je twijfelt aan je psycholoog. Je geeft ook aan dat je de therapie anders had verwacht. Hoe komt dat? Dit soort dingen kun je met de psycholoog bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zijn meer goede mogelijkheden dan een psycholoog. De goede coaches zijn er vaak meer op gericht om je op een efficienteen effectieve manier uit het burnoutdal te laten komen. Er zijn goede coaches die gespecialiseerd zijn in burnoutbegeleiding en de vraag blijft ook altijd wat de aanleiding is geweest om in een burnout te belanden. Er zijn hele goede psychologen en ook heb ik in de praktijk vaak clienten gehad die vertelden dat ze er geen baat bij hadden en na een aantal coachingsbijeenkomsten veel meer merkbare verbetering bij zichzelf zagen.
Het belangrijkste is dat je het gevoel en de gedachte hebt dat je een goede klik hebt met de persoon achter de professional en dat je veranderingen merkt en vertrouwen voelt in de hulpverlening. Toch zal hulpverlening altijd wat spannend zijn. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn allerlei therapievormen. Daarom is er ook onderzoek geweest naar 'de beste' therapie. En wonderlijk genoeg: die bestaat niet.

Therapie is dus wat een behandelaar met jou doet. Je kan het eigenlijk niet onderscheiden van zijn optreden. Of anders gezegd: de relatie tussen jou en de behandelaar is het belangrijkste.

Elke therapeut weet dat. Hij krijgt het in zijn opleiding, het is onderdeel van zijn lesstof, er wordt mee geoefend.

Dus maak je niet ongerust. Vertel hem ronduit wat je opvalt, wat je dwarszit, wat je verwachtingen waren en zijn. Dat is dus ook gewoon onderdeel van de behandeling.

Het kan zijn, dat de therapeut tot de conclusie komt, dat jouw wensen niet goed aansluiten bij zijn kennis en kunde. Hij zal je dan gewoon doorverwijzen. Dat hoort erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het contact dat je met je psycholoog hebt moet, net zoals dat bij b.v. de huisarts het geval moet zijn, 'klikken'

Alleen als het goed 'klikt' en de de sfeer is ook prima, kunnen goede resultaten bereikt worden.

Wanneer jij het gevoel hebt dat de behandeling bij jou niet aanslaat, praat dan eens met hem/haar en leg hem/haar dan voor hoe jij de behandeling ervaart èn vraag daarbij of er geen andere 'wegen' zijn.

Hoe je weet of je bij een goede psycholoog behandeld wordt moet je dus innerlijk/gevoelsmatig kunnen vaststellen.

Als het goed 'klikt'tussen jullie èn je voelt dat je vooruit gaat, zit je dus vermoedelijk bij de juiste man/vrouw.

En als het niet 'klikt'..moet je, naar mijn idee dus, een andere psycholoog gaan zoeken.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet je door middel van deze vragen aan jezelf te stellen: 1. Voelt dit goed? 2. Heb ik het gevoel dat ik me er wat rustiger/ beter door voel? 3. Zit ik hier op me gemak/ ontspannen? 4. Kan ik goed met deze persoon praten? 5.heb ik het gevoel dat ik goed geholpen wordt? Door middel van dit soort vragen aan jezelf te stellen kom je een heel eind, het moet allemaal wel goed voelen , want anders ben je naast je Burn out ook nog bezig om je hier over druk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De titel 'psycholoog' is niet beschermd. Om dit wat te ondervangen, heeft de beroepsvereniging een eigen dienstmerk, namelijk Psycholoog-NIP. Dit mag alleen gevoerd worden door afgestudeerde psychologen die lid zijn van de beroepsvereniging, een minimum aan werkervaring en een aanbeveling hebben van andere psychologen.

Daarnaast heb je de BIG-registratie. Die geldt echter alleen voor GZ-psychologen, dat zijn psychologen die na hun afstuderen een aanvullende opleiding mbt diagnostiek en behandeling hebben gevolgd. Iemand die alleen is afgestudeerd als psycholoog en misschien wel aanvullende opleidingen maar niet de GZ-opleiding heeft gedaan, kan zich niet inschrijven in het BIG-register. Dat wordt dus een beetje ondervangen door het NIP dienstmerk, waarmee je ook niet GZ-psychologen kunt bevragen op hun certificaties.

Je kunt dus nazoeken of navragen of je psycholoog één van deze, of beide, registraties heeft. Als dat zo is, weet je dat je in elk geval een psycholoog hebt die opgeleid is als psycholoog en die aangesloten is bij een beroepsvereniging, zodat je ook weet waar je terecht kunt als je bijvoorbeeld een klacht zou hebben.

Hoewel de juiste opleiding belangrijk is, is het misschien wel net zo belangrijk dat jouw hulpverlener ervaring heeft met de problemen waar jij mee komt. Een GZ-psycholoog die heel veel ervaring heeft met depressie- en angstproblematiek, is daarmee nog niet de juiste persoon om iemand met een persoonlijkheidsstoornis te helpen. Je kunt je psycholoog dus vragen hoeveel ervaring hij/zij heeft met patiënten met een burn-out.

De rest gaat niet zozeer over of iemand een 'goede' of een 'slechte' psycholoog is, maar heeft ook veel te maken met of jullie bij elkaar passen of niet. Zijn jullie het eens over wat jouw belangrijkste hulpvraag is, bijvoorbeeld? Ligt er een duidelijk behandelplan, met behandeldoelen waar jij je in kunt vinden? Welke therapievorm gebruikt de therapeut, en is dat een vorm waarvan de effectiviteit bij burn-out is aangetoond? Ook dat zijn allemaal dingen die van belang zijn, en waar je samen over moet kunnen praten. Ik hoor te vaak dat mensen bij een psycholoog of psychiater maar gewoon ergens over praten, zonder dat er doelen worden gesteld of een behandelplan ligt. Dat is niet mijn idee van een 'goede' therapie. Dat begint met een analyse van het probleem, het stellen van doelen, en een behandelplan. Dat maakt ook dat je voorkomt dat je zomaar wat aan het praten bent zonder enig resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel belangrijk is: heb je vertrouwen in de psycholoog: voelt het goed voor je. Je komt daar met een probleem: een burn-out. Om daaraan te kunnen werken is het belangijk je veilig te voelen heb je dus vertrouwen in de persoon nodig.

Je had de therapie anders voorgesteld schrijf je.
Dan is het belangrijk voor je, om dat met je psycholoog te bespreken, anders is de therapie niet zinvol voor je.
Dat kan moeilijk zijn, maar ook je psycholoog zal het, als het goed is, belangrijk vinden jou goed te kunnen helpen.
En daarbij is het weer belangrijk, dat je zegt wat je verwacht, wat je onprettig vindt, wat je nodig hebt.
Geen mens is gelijk aan een ander en in het begin is het ook voor de behandelaar prettig, als bekend is wat jij nodig hebt. Als er dus duidelijkheid is.

Misschien is het een idee om voor jezelf na te gaan wat je verwacht, wat je nodig hebt. Schrijf dat op, bijvoorbeeld in punten om mee te nemen naar de volgende sessie. Of in briefvorm, die je laat lezen.
Als het goed is, staat je psycholoog daarvoor open.
Als dit niet zo is, of het gesprek verloopt voor jou niet prettig, dan weet je, dat dit niet de persoon is voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! +1 en al heb je de beste spych ter wereld, dan nog kan deze geen wonderen verrichten. uiteindelijk moet men het zelf doen. het is van meer factoren afhankelijk dan een goede psycholoog, de juiste therapie, een bep. voorstelling die iemand erbij heeft, of het klikt enz. enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx Euc + de andere plussers. Zeker te weten dat je het zelf moet doen en daar krijg je hulp bij. Hulp/inzichten/"gereedschappen" om te leren het zelf te doen. Maar het helpt wel als je ook weet wat de bedoeling is van de therapie, zodat je je verwachtingen eventueel kunt bijstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal met je eens (voor de verandering....) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè? Ik ben helemaal verbijsterd LOL!!!