Als je last van je ademhaling heb en je gaat daarmee naar de dokter, wat doen ze dan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er maar net van af welk soort "last" jij hebt. Bij het ene symptoom zullen ze in een heel andere richting denken dan het andere en dus ook heel andere onderzoeken doen.

Het beste antwoord

De arts zal eerst vragen WAT voor last je hebt en in welke situatie(s).
Ben je snel buiten adem? Heb je last van moeizaam uitademen? Doet ademhalen pijn? Kun je niet diep doorademen? Word je benauwd als je ligt, of doucht, of buiten komt?
Daarnaast zal er naar je longen geluisterd worden, vaak wordt ook je bloeddruk en je polsslag gemeten.
Afhankelijk van in welke richting jouw klachten wijzen (iets dat op astma lijkt? iets dat op een infectie lijkt? iets anders?) kunnen er medicijnen voorgeschreven worden, of je kunt een verwijzing krijgen naar een longarts (voor verder onderzoek) of een astmaverpleegkundige (voor begeleiding, tips en adviezen mbt tot medicijnen en leefwijze) of een therapeut (voor ademhalingsoefeningen).

Als je niet goed naar de dokter durft omdat je niet weet wat je te wachten staat, maar je hebt wel last van je ademhaling, ga dan toch maar. Zeg gerust tegen de dokter dat je het eng vindt, en dat je graag stap voor stap wilt weten wat z/hij gaat doen en waarom.
Dat scheelt vermoedelijk heel veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schrijf voor jezelf op wanneer het erger wordt. Bijv bij vochtig weer? Inspanning? Rokerige ruimtes? Bepaalde soorten parfum of deo? Als je plat ligt? Moet je veel hoesten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een goede tip, want je zult altijd zien: zit je bij de dok, weet je niet precies wanneer je nou precies het meeste last hebt.

Andere antwoorden (3)

Onder andere met een stethoscoop luisteren naar je longen. En misschien dat je moet ademen in een meetapparaat, zodat gezien kan worden hoeveel kracht jij hebt.
Amadea
12 jaar geleden
ik ging ook naar de dokter met ademhalings problemen dan luisteren ze naar je longen en daaraan kunnen ze horen wat het probleem is. bij mij moest ik een keer terug komen om een blaas ttest te doen wat mijn long inhoud was of zo. en daar uit kwam dat ik astma heb dus er gebeurt niets vervelends
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies het zelfde geld voor mij.
Inderdaad al het bovenstaande, maar wat ook heel
Belangrijk is dat je weer wanneer, met inspanning of zonder inspanningen.
Geurtjes enz, dit bepaalt alles bij elkaar. Het verhaal erbij is even belangrijk als het onderzoek.
Vaak als ik een longfunctie test heb gepand gaat het goed horen zie niet veel. Maar kan best zijn dat ik een paar uur later na de inspanning wel
Last heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moest ooit voor een longfunctietest in een gebouw bij Zuidplein(overdekt winkelcentrum) zijn. Half uurtje in de wachtkamer gezeten, dus geen inspanning, mooie test.
Daarna dacht ik : ik heb nou toch een vrije middag, ik ga lekker Zuidplein op. Flink wat sigarettenrook daarbinnen. Binnen 5 minuten was ik helemaal kapot. Moraal: voortaan eerst winkelen en daarna die test doen:dan zien ze meteen hoe mijn longen schijnen te krimpen van sigarettenrook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, je ziet dan meteen het probleem..