Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ben ik niet sterk in mijn karakter. Ik doe dingen die ik niet wil en doe net geen dingen die ik net wel wil. Hoe kan ik dat veranderen?

Verlegen en weinig wilskracht. Daardoor kan ik niet doen wat ik graag wil doen. Ik zeg het wel tien keer tegen mezelf, maar uiteindelijk klap ik dicht, doe ik het niet en denk ik dat 'het toch niet zo erg is'. Het is telkens een grote teleurstelling. Alleen met hulp van buiten lukt het.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (8)

Vroeger was ik ook verlegen en onzeker, ik herken mezelf wel in jouw verhaal. Ik ben toen een assertiviteitstraining gaan doen (10 bijeenkomsten) via het maatschappelijk werk en ik heb daar geen moment spijt van gehad en heb er dus heel veel baat bij. Ik ben echt een heel stuk zekerder geworden... Heel veel succes met alles!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Als je dat wilt is er hulp mogelijk dmv psychotherapie, kan je via je huisarts adressen voor krijgen.
Als je het echt zelf wilt doen zou ik zeggen neem iemand die je vertrouwd, houd hem/haar bij je zijde als je zulke dingen hebt en na een paar keer wel gedaan te hebben wat je wilt zou het makkelijker kunnen gaan worden en kan je het uiteindelijk alleen.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Doe alleen die dingen die je wilt, en laat die dingen die je niet wilt...

En luister alleen naar jezelf, dus niet naar een ander... Vergeet de ander... En doe alleen dat wat je wilt doen... Na verloop van tijd dan komt je kracht weer terug...

Nutteloze zaken doen draineert je energie en je wordt er moe van... Van zaken die je wilt doen, daar word je niet moe van... Dat is wat je moet onthouden...

En als je de energie bij je kunt houden kun je dingen gaan doen... Kun je geld uitgeven als je geen of heel weinig geld hebt? Met energie is het helemaal hetzelfde...

Alles komt goed...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Je benoemt je probleem zo duidelijk en je hebt ook problemen met deze houding van jezelf.
Vanzelfsprekend, want je doet jezelf steeds tekort en handige mensen in je omgeving zullen misbruik van je maken.
Je hebt iemand nodig die eerst samen met jouw de oorzaak zoekt waarom je zo reageert en daarna een training plan opstelt.
Dat het alleen met hulp van buiten lukt is niet zo vreemd maar moet niet vroegtijdig gestopt worden.
Nog een raad, weer voorlopig of misschien voorgoed, die mensen uit je buurt die jouw overheersen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Wat mij betreft kan je je persoonlijkheid zelf veranderen..
Dus de structuur van je iris veranderen door gewoon je persoonlijkheid te veranderen. Ik denk dat de auteurs van dit artikel een beetje te licht omspringen met bepaalde termen..!!

Zie vorige vraag
http://www.goeievraag.nl/vraag/karakter-veranderen.22936
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Je hebt in ieder geval al een stukje wilskracht getoond door deze vraag te stellen,en dat is al een stukje op de goede weg.
maar het moet toch allemaal bij jezelf beginnen,en dat gaat niet van vandaag op morgen.
En als je hulp van buiten nodig hebt is dat nu helemaal nog niet erg,want ieder keer doe je toch weer een stukje ervaring op.
begin met de de kleine dingen die je wel aankunt,en probeer dit langzaam op te bouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het is al veel vaker ter sprake gekomen, maar mensen moeten de hele dag keuzes maken. En al die keuzes hebben gevolgen. Alle keuzes hebben gevolgen op de korte termijn (direct, meteen) en op de lange termijn. En vaak zijn dat volslagen tegenstrijdige belangen.

Nu maak je blijkbaar veel keuzes die op de korte termijn makkelijker, sneller of eenvoudiger zijn, maar op de lange termijn funest voor je. Om dingen te kiezen die op de lange termijn beter zijn voor jezelf, zul je vermoedelijk wat vaker een ander voor het hoofd moeten stoten of nee moeten zeggen, en een soort (onderbewust, maar volgens mij ben jij het je prima bewust) angst voor afwijzing weerhoudt je daarvan.

Ik denk dat je het probleem heel goed onder woorden heb kunnen brengen, en ook al hebt geconcludeerd dat het je zelf niet lukt. Dat toeschrijven aan te weinig wilskracht is vermoedelijk niet terecht ; ik denk dat het vooral angst is, gebrek aan zelfvertrouwen, en daar hoort die verlegenheid ook helemaal bij.

Ik denk dat het verstandig is, zeker omdat je er zelf al zo'n goed beeld van hebt, het niet alleen te proberen, maar iemand te vinden die je daarmee een beetje kan coachen, hetzij een goede vriendin of familielid, hetzij een professioneel hulpverlener. Je zult namelijk gewoon praktijkoefeningen moeten doen. Kijken waar je bang voor bent als je bijvoorbeeld NEE zegt tegen iemand, en dat dan de volgende keer ook gewoon zeggen, en dan kijken of alles waar je bang voor was ook is gebeurd. (Naar alle waarschijnlijkheid is het antwoord nee, en als het ja is, deugt vermoedelijk die andere persoon ook niet helemaal).

Want dat is wel iets waar je tegenaan gaat lopen : misschien hebben mensen jarenlang misbruik van je gemaakt, en worden ze nu zuur op je als je dat niet meer toelaat. Proberen ze je een schuldgevoel aan te praten. Niet intrappen !! De meeste mensen echter, verwachten echt niet altijd een ja, en zullen juist eerder respect voor je krijgen.

Oefenen, oefenen, oefenen dus. Gewoon gericht, alsof het een soort 'opdracht' is. Dan komt dat zelfvertrouwen stapje voor stapje wel (weer) op gang. Veel succes ermee !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik weet niet hoe jong je bent,maar dat ga je wel leren hoor.Je zou eens tegen je omgeving kunnen zeggen dat je "NEE "gaat proberen te zeggen als je iets niet wil. Dan bereid je ze er op voor . Als je overvallen wordt door een vraag en je durft niet meteen nee te zeggen,kun je zeggen dat je er nog even over na wil denken. Het is al heel goed dat je je er van bewust bent.Dus dat vind ik al een stapje in de goede richting.Het komt heus wel goed,bescherm je zelf tegen situaties die je niet wil.En ga voor dat gene wat jij wel wil. Ook jij mag er zijn !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing