Waarom kan ik maar niet wennen aan thee zonder suiker?

Ik drink wel al een jaar mijn thee zonder suiker, maar ik vind het echt niet lekker. Ik wil de suiker ook niet weer toevoegen, ik wil mijn smaakpapillen heropoeden door de suiker laten staan. Maar het duurt wel erg lang...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik ook al in andere reacties heb gezegd, ik heb al heel veel verschillende theesoorten uitgeprobeerd, ook die van de Xenos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zit 't tussen je oren. Je hebt jezelf ingeprent dat 't niet lekker is zonder suiker. Ga jezelf maar inprenten dat 't juist veel lekkerder smaakt nu je het zonder suiker drinkt. Ik heb dit een tijdje terug gedaan met lauw bier, wat volgens mij niet te zuipen was, en het werkte. Ik stelde me bij elke slok voor dat het heerlijk verfrissend en dorstlessend was en ik vond het opeens prima te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook vies. Ik heb veel soorten geprobeerd, maar het blijft vies.
corzijlstra
12 jaar geleden
Doe wat honing in de thee. Dat schijnt ook gezond te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cor: Honing is driekwart suiker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hong mag ik inderdaad ook niet vanwege mijn hypoglykemiedieet.

Het beste antwoord

Als je jezelf aan minder zoet wilt wennen moet je dat over de hele linie doen. Geen zoet beleg meer op je brood, geen frisdranken en vruchtensappen en uiteraard geen snoep, koek en candybars, hoe gezond die mierzoete mueslirepen ook worden aangeprezen. Zoeststoffen? Natuurlijk ook niet!

Als een doodordinair appeltje, naturel gegeten, mierzoet smaakt ben je op de goede weg.

Gewone zwarte thee smaakt al gauw bitter als je er niet goed mee omgaat. Het opgietwater moet niet kokend heet zijn om de aroma's te sparen. Niet meer dan een paar minuten laten trekken en dan de thee verwijderen. Wel voldoende thee gebruiken waar het in ons land nog weleens aan ontbreekt. Ik heb het uiteraard over 'losse' thee. Experimenteer eens met verschillende soorten. Groene, Darjeeling en Nan Yu zijn milde soorten. Orange Pekoe is een heel geurige en ook mild. Assam is wat geprononceerder van smaak en hou je van echt stevige thee dan ga je voor gerookte soorten als Java en Lapsang Souchong.

Bosvruchten-, kaneel-, citroen, ginseng- aardbeien- en andere smaakjes in gekleurde zakjes hebben natuurlijk niets met thee te maken. Als je die tot nu toe gebruikte grijp dan je kans en ga eens naar een betere theewinkel om je smaak te ontwikkelen.

Ik heb overigens niets tegen op kruidenthee, want ik ben zelf ook een gebruiker van diverse soorten maar dat chemische spul van Douwe Egberts en omstreken smaakt nergens naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik volg een suikervrij dieet, eet dus helemaal geen suiker. Een glas melk smaakt sinds ik geen suiker meer weet wel mierzoet, ik vind het echt niet lekker meer. Ik zal eens op zoek gaan naar de losse thee waar jij het over hebt. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ligt het inderdaad niet aan je zoete smaak, waar je goed mee bezig bent geweest. Zoete melk heet natuurlijk niet voor niets zo. Vroeger werd er veel minder suiker gebruikt waardoor dergelijke voedingsmiddelen uitgesproken zoet smaakten. Ik gebruik ook liever zure melkproducten, zoals Griekse of Turkse yoghurt. Mocht je geen enkele zwarte theesoort lekker vinden dan is het de moeite waard om eens wat soorten kruidenthee te proberen. Ik vind o.a. munt, verbena en jasmijn lekker maar ook mixen zoals moroccan mint, sterrenmix en een aantal merken (ze verschillen nogal qua smaak) ontbijtthee.

Andere antwoorden (11)

Probeer is thee met melk. Drink ik zelf al jaren 's ochtends en het bevalt me best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ga ik proberen, kreeg ik als kind inderdaad ook. Bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is idd erg lekker zeker bij het ontbijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, en ik gebruik hiervoor de Engelse thee. Die is zachter en de smaak is niet zo dominant.
Ik ben van de ene op de andere dag ook gestopt met thee in de suiker te doen. Het bevalt mij prima, maar ik drink mijn thee wel aan de slappe kant.

Je zou dus kunnen proberen om de thee eerst minder sterk te maken en dan langzaam opvoeren qua sterkteen anders een heel klein wolkje melk toevoegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het was nog niet eens als grapje bedoeld en ik heb niet gedronken, toch vind ik het wel leuk beantwoord.

Maar het moet natuurlijk zijn: met suiker in de thee te doen, verder staat er nog een fout in de laatste regel:
moet zijn opvoeren qua sterkte en anders
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, het was me niet eens opgevallen.
Maar ik heb m'n thee al niet sterk.
als je een andere smaak thee gebruikt, of de thee wat minder sterk laat trekken, dan wordt de smaak meteen milder. Op die manier mis je de suiker minder.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb volgens mij alle soorten thee al geprobeerd, elke keer hoop ik dat ik een lekkere thee tegenkom, maar helaas... zonder suiker vind ik het echt niet te drinken. Ik drink mijn thee altijd al erg slap, ik houd helemaal niet van sterke thee.
Ik had het zelfde probleem. Ik ben toen zoetjes gaan gebruiken. Al heel snel gingen er steeds minder zoetjes in en uiteindelijk hoefde er helemaal geen zoetje meer in. Het is dus makkelijker als je eenmaal aan zoetjes gewend bent om daar mee te stoppen, dan met suiker. Als ik nu trouwens thee met suiker drink vind ik dat heel vies smaken, alsof je een hap uit de suikerpot neemt.

Probeer dus eens (tijdelijk) zoetjes.

Toegevoegd na 50 seconden:
(En ik heb het zelfde gedaan met koffie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoetjes zijn helaas geen optie, vanwege hypoglykemie eet ik geen suiker en zoetstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoetjes is ook een hele slechte tip! Zoetjes zijn zoveel keer zoeter dan gewoon suiker en bevatten schadelijke stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zei de suikerlobby.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marjannn: Mag je wel stevia gebruiken? Dit is gewoon een natuurlijk product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, stevia mag wel, maar heb ik nog nergens kunnen vinden (ook niet bij de natuurwinkels hier, terwijl die toch best een aardig assortiment hebben).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hyperglykemie bedoel je denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik volg een hypoglykemiedieet ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@denise224: Ja, bepaalde zoetstoffen zoals aspartaam en zo zijn veel zoeter dan suiker. Daarom worden ze ook verdund geleverd, zodat een schep zoetstof even zoet is als een schep suiker.
neem eens een andere smaak thee, één aan de zoete kant zoals framboos/aardbei of dergelijks. Vervolgens kun je dan overgaan naar minder zoete theesoorten ;) Verder is het ook zo dat sommige mensen nu een maal zoetkauwen zijn, voor de één is het heel makkelijk de suiker te laten staan, voor de ander niet. Na de puberteit verandert de smaak niet (veel) meer, dus is er dan niet veel meer aan te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je wel degelijk je smaak kunt veranderen. Door zoveel suiker te eten, 'verkloot' je je smaakpapillen, maar ik denk dat je die wel weer kunt 'heropvoeden' door zoete dingen te laten staan. Maar hoe lang duurt dat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niet zo veel te maken met of je het er mee eens bent of niet, smaak is na je puberteit niet zo makkelijk meer te veranderen. Dat is geen mening, maar een feit ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af of dit zo simpel te zeggen is. Want bij ander voedsel merk ik wel dat mijn smaak is veranderd. Ik volg nu bijna een maand een volledig suikervrij dieet en het viel me laatst op dat ik melk zo verschrikkelijk zoet vind, die zoetheid heb ik nooit geproefd, ik vind het echt niet meer lekker. Dus het lijkt er dan toch op dat je smaakpapillen de suiker toch wel snel ontwennen. daarom vind ik het ook zo vreemd dat ik nog wel behoefte heb aan suiker in de thee.
Misschien houden je hersenen je voor de gek. Dat klinkt raar maar is mijzelf gebeurd. Ik wilde koffie zonder suiker leren drinken en deed dat dus ook maar bleef het alsmaar vies vinden. Na een paar maanden suikerloze koffie deed ik er op een dag per ongeluk weer suiker in en nam een slok. Gatverdamme! Wat een smerig bocht bleek dat toen te zijn. Ik was op slag genezen van het idee dat koffie zonder suiker vies is en drink het nog altijd met plezier zonder suiker; thee ook.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat is interessant, ga ik ook eens proberen zodra ik weer suikerarm i.p.v. suikervrij ga eten.
Ik had exact hetzelfde probleem, zowel koffie als thee kreeg ik niet weg zonder suiker. Tegenwoordig drink ik honing in mijn thee. Knijpflessen zijn gewoon te koop bij de supermarkt (AH in ieder geval), het is een stuk gezonder maar wel iets minder zoet. In het begin deed ik er erg veel honing in, tegenwoordig hoeft dat niet eens meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad ook nog een idee, beter dan niets. Helaas mag honing bij het dieet dat ik nu volg ook niet, maar ik onthoud hem wel.
Misschien vind je zwarte thee (want ik begrijp dat je dat drinkt?) gewoon niet lekker en vond je het wel lekker toen je er nog suiker in deed.
Je zou andere theesoorten kunnen uitproberen. Groene thee of kruidenthee, daar zijn vele soorten van die heel anders smaken dan zwarte thee, al dan niet met een vruchtensmaakje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt stevia gebruiken, een zoetmiddel zonder calorieën, dat een plantje op het blad aanmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien lust je gewoon niet graag thee :) en heb je de smaak steeds verdoezeld met het toevoegen van suiker. Na een jaar zou je het weglaten van suiker toch moeten gewoon zijn. Probeer gewoon een andere drank zonder suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat moet het inderdaad zijn! Zelf was ik na 2 weken er al aan gewend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Amadea :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou het inderdaad ook gewoon kunnen zijn.
Ik wilde vroeger altijd suiker in de thee, maar dat mocht nooit van mijn ouders! Dus ik deed altijd melk in de thee (doe ik nu nog steeds) en dat vind ik ook goed! Alleen de smaak van de thee is wat minder sterk.