Hoe komt het dat als je je pijn doet als het koud is meer pijn doet dan dat het warm is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat dat komt omdat de bloedvaten bij kou vernauwd zijn en de doorbloeding dan ook minder is. Niet voor niets gaan mensen met reuma of andere gewrichtsklachten in de winter vaak overwinteren in een warm land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet zeker of het MEER pijn doet, dat is volgens mij persoonsafhankelijk maar van kou kun je gek genoeg, net als van warmte: brandwonden krijgen (maar kunnen ook vrieswonden genoemd worden).

Je noemt het nl brandwond maar in feite is het schade aan de weefsels en huid.

Ik neem aan dat je dat bedoelt, Het moet dan wel behoorlijk koud zijn vloeibare stikstof enz).

Als het je gewoon gaat om "een beetje warm" en "een beetje koud" heb je van warmte echt eerder pijn.

Water van 53 graden doet na 1 minuut al erg pijn aan je hand (en dat is tov je lichaamstemperatuur nog geen 20 graden meer) terwijl water van 10 graden (en dat is 27 graden minder!!!!) zeker 1 minuut goed te doen is.
amigo
13 jaar geleden
als je een ijspak op je been of arm legt gaat dat pijn doen.
Doe je een hotpack erop dan doet dat ook pijn.....maarrr
iedereen beleefd die pijn van koud en warm,nu eenmaal anders.De pijn drempel ligt ook bij iedereen verschillend.