Wat te doen bij wraak gevoelens op iemand die je niet eens persoonlijk kent?

De ex van mijn lief maakt zijn leven zuur. Zij woont in hun huis, eist steeds meer alimentatie en begint steeds weer rechtzaken. Hun dochter ziet hij inmiddels niet meer, dit alles is van invloed op onze relatie die zo natuurlijk nooit echt goed van de grond kan komen, hoeveel we ook van elkaar houden. Ze zijn niet meer on speaking terms en zelfs haar eigen advocaat vindt dat zijn client niet helemaal spoort op het gebied van de scheiding. Dit alles duurt nu al 3 jaar en nog is het niet klaar.
Mijn vriend is trouwens nooit vreemd gegaan of andere nare dingen, hij hield niet meer van haar en dat is wat zij hem tot op de dag van vandaag kwalijk neemt (denk ik)
Mijn wraak/haat gevoelens groeien met de dag en het liefst zou ik daar uiting aan geven (maar ik ben een heel normaal mens, dus mijn ratio zorgt dat ik het niet om de praktijk breng.) Maar wat wel??? HELP!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

jeetje die ex kan het echt niet bij zich neerleggen dat hij er een punt achter heeft gezet en denkt:jij hebt mij pijn en verdriet gedaan en ik zal dat ook bij jou doen!wel erg egoistisch want ze denkt dus niet aan hun kindje en dat zegt al genoeg over haar.alleen ben ik bang om het te zeggen maar goed zo denk ik er wel over:ik denk dat dit nooit af is gelopen en dat ze pas op zou houden als ze zelf een geweldige kerel ontmoet want dan is het voor haar ook weer prima....maar ik kan wel voorstellen dat je haar wat aan wilt doen want ze is verdronken in zelfmedelijden en ze zal steeds een schepje erbovenop doen,als ze hem maar kan treiteren,en de kers op de taart zal voor haar zijn dat jij het niet meer trekt en ermee kapt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja helaas gebeuren dit soort dingen maar al te vaak.
Je schrijft dat je begrijpt dat hij niet meer van haar hield, maar ooit deed hij dat wel natuurlijk, ze zijn immers getrouwd geweest, ooit verliefd geworden enz.Dat vergeten mensen die gescheiden zijn nogal eens.
Het is vooral belangrijk hoe je vriend met dit alles om kan gaan. hoe hij er tegen over staat. Mensen kunnen elkaar het leven behoorlijk zuur maken, maar je kan wel zélf bepalen hoeveel invloed dit op jouw leven heeft, tot hoever laat je haar doen en laten jouw gevoelens bepalen.
Probeer het wat los te laten en steun je vriend, die wraak gevoelens heb je zélf last van, de ex van je vriend niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moeilijk het ook is, probeer je r toch zo min mogelijk mee te bemoeien! Als je dit wel doet maak je alles alleen maar erger.... Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja,hoe vervelend het ook is,je zal altijd met haar te maken blijven hebben.Daar ontkom je niet aan.Ze hebben immers een kind samen.Het zou verstandig van je zijn als jij er toch een beetje afstand van probeert te nemen want het doet je relatie geen goed.Je man heeft het al moeilijk genoeg met zijn ex en als jij dan ook nog veel druk op hem legt voorspel ik je geen langdurige relatie.Wraak/haat gevoelens hebben op haar geen uitwerking maar des te meer op jou.Geef je man rust en als zij niet zoveel reactie meer krijgt is voor haar de lol er snel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja inderdaad niet meer reageren. +
Er is al veel goede raad gegeven en zal proberen niet in herhalingen te vervallen.

Probeer, hoe lastig dit ook voor je is, je zo min mogelijk er mee te 'bemoeien'. Dat is een voorwaarde om rust te brengen en te houden in je huidige relatie.
Wanneer jij je door zijn ex laat 'stangen' zijn er 2 mensen die boos en kwaad zijn en dat is helemaal funest.
Zie de situatie als een probleem van je partner en zijn ex, en laat het niet te veel bij jou binnen komen, zodat je een steun voor je partner kan zijn wanneer dit nodig is.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wraak is geen oplossing, het maakt de dingen enkel en alleen maar erger! En dan vooral voor jezelf.

Je hoeft je niet te veranderen voor anderen, zolang je maar tevreden bent over jezelf, als je zelf wil veranderen voor jezelf, dan moet je het natuurlijk wel doen.

Heb je die wraakgevoelens al eens met iemand besproken? Jij kan hun gedrag dan niet veranderen, maar als je het meld aan een leraar of clb, dan kunnen zij een sanctie treffen met hen. En zeker als er nog meer mensen hetzelfde als jij hebt ondergaan. Samen sta je sterk! (dat is trouwens ook de reden waarom het meeste gepest altijd in groep gebeurd, als je de groep een voor een neemt, dan zijn ze minder sterk en kunnen ze best aangenaam zijn, pas in groep voelen ze zich stoer dusja). In elk geval doe niets aan hen wat zij met jou hebben gedaan, als zij dan gaan praten met een leraar dan kunnen ze de 'schuld' aan jou geven, want jij hebt zogezegt hen vernedert, daarom is het verstandig om niet toe te geven aan die gevoelens van je, maar om er met iemand over te praten die bevoegd is om hen een sanctie te geven en als ze dan nog verder doen, dan is het aan de school of aan hun ouders om hen daar op te wijzen en/of evt verdere stappen te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat je het advies aan een kind / puber hebt geplakt. Ik was eigenlijk veel meer benieuwd wat jij zelf over wraak te zeggen hebt....
Ik heb het al ruim een jaar met mijn buren ; van die mensen die constant dingen doen die je door merg en been trekken waardoor je hele rare, vervelende gedachten krijgt. Maar tussen droom en daad......affijn, in theorie heb ik al meermalen de perfecte meervoudige moord gepleegd, maar in de praktijk zal het er niet van komen.

Sterker nog, in de praktijk is het vooral je EIGEN probleem. Zij zal er niet koud of warm van worden dat jij je te pletter ergert en moordneigingen en fantasieen krijgt, maar het is JOUW leven, jouw hart, jouw bloeddruk, jou maag, affijn, je hele lichaam kan ondersteboven raken van die stress.

Eigenlijk is het gewoon een heel onhandige situatie dat je vriend / man een nieuwe serieuze relatie is begonnen voor de oude is afgewikkeld, want dat is uiteindelijk de oorzaak van alle ellende waar je nu in zit. Als het om een vreemde ging, zou je haar vermoedelijk gewoon bestempelen als dat knettergekke wijf, en medelijden hebben met je partner dat hij aanvankelijk zo'n verkeerde keus geeft gemaakt en daar nu de gevolgen van heeft.

Jij bent in wezen hier de knuppel in het hoenderhok en de catalysator van haar woede. Dat is niet persoonlijk; dat had voor elke nieuwe partner van je vriend gegolden. Maar JOU woede komt ook ergens vandaan ; de kunst is te achterhalen wáár vandaan.

Je hoeft vermoedelijk niet bang te zijn dat hij teruggaat naar haar. Of dat zij een andere concrete grote rol in jullie leven gaat spelen. Dat zij vecht voor haar partner (althans, de vader van haar kinderen) tot het bittere eind en tegen elke redelijkheid in, is eigenlijk een vrij normale reactie, al kunnen sommige mensen daar behoorlijk in doorslaan. Voor haar is kennelijk het proces van wraak nemen ergens al begonnen, en sleurt ze jou daar in mee. De rol van je partner is me niet helemaal duidelijk hierin ; hoe staat hij er tegenover ?

De vraag is dus eigenlijk waarom deze vrouw je zo boos maakt. Dat haar gedrag storend is, is evident, en dat het impact op je leven heeft ook, maar je wist wel dat je een partner koos met een flinke 'rugzak'. Een periode als deze heeft er dus altijd aan zitten komen. Ik zou denk ik zeker eens gaan praten met iemand die met hetzelfde bijltje gehakt heeft, of die je meer inzicht kan geven in je eigen gevoel en hoe je dat kunt ombuigen tot iets dat bij voorkeur constructiever maar in elk geval neutraler is. Hoe minder jullie je er namelijk van aan kunnen trekken, hoe minder bevrediging / genoegdoening zij er uit zal halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor je eigen gezondheid en oplopende frustraties zal ik de confrontatie aan gaan ,wel rustig natuurlijk , en zorg dat er iemand bij is die later eventueel dingen die gezegd zijn kan bevestigen.
op deze manier ga je er anders aan onder door .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het helpt als jij je gevoel over haar kan uiten en niet hoeft op te kroppen. Maar misschien beter niet tegen je vriend, of anderen die erbij betrokken zijn. Je kan best af en toe tegen je vriend zeggen hoezeer je ervan baalt, maar als je de hele tijd over haar zit te bitchen, is waarschijnlijk niet fijn voor hem.
Dus zoek een andere uitlaatklep: lekker tegen een vriendin een uur lang klagen over haar, in een dagboek schrijven, schilderen, in een stuk klei meppen.
Of gebruik je woede voor iets positiefs: gebruik die energie om tijdens het sporten alles te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dag een verhaaltje bloggen over de gruwelijke, hilarische, pijnlijke en creatieve manieren waarop je wraak gaat nemen. Je eerste vaste lezer heb je binnen!

(Dit is niet alleen maar lollig bedoeld - je erkent er je eigen gevoelens mee, reageert ze af en zet ze uiteindelijk om in iets scheppends. Dat is een goede manier om te voorkomen dat je echt wraak gaat nemen of onderdoor gaat aan je opgekropte gevoelens.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe moeilijk het ook is voor je, je vriend heeft er zeker nog moeilijker mee want hij mag zijn dochter niet zien en hij is bezig om stap van uit zijn verleden af te sloten wat ik je kan adviseren om te doen is beter je vriend door deze moeilijk tijden te helpen door positief te blijven want als je wraak gaat nemen maak je het alleen maar erger voor hem , denk aan je vriend en doe leuk dingen samen want in zo moeilijk periode kan hij wel afleiding gebruiken.