waarom krijgen volwassenen zelden kinderziektes als mazelen of waterpokken?

Veel volwassenen hebben deze ziekte nooit gehad als kind. Hoe komt het toch dat je zo weinig hoort dat een volwassene bv de waterpokken heeft?
Hoe komt het dat deze ziektes vooral bij kinderen voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel procent van de volwassenen hebben deze ziekten niet gehad? Ik had het idee dat het merendeel deze ziekten juist wel gehad hadden als kind. Maar ik kan me natuurlijk vergissen. Overtuig me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meesten hebben 1 of 2 kinderziektes gehad, maar ik las laatst dat zo'n 95% ze niet allemaal heeft gehad. (bv wel mazelen, geen waterpokken)
Heb ook eens om me heen gevraagd en zo ontstond die vraag eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel mazelen, geen waterpokken? Dat is onwaarschijnlijk, omdat mazelen nagenoeg is verdwenen uit Nederland door de BMR-vaccinatie (Bof, Mazelen en Rodehond).

Antwoorden (7)

Omdat het niet volwassenenziektes heten.

Toegevoegd na 45 seconden:
Als kind ben je eerder vatbaar voor verschillende ziektes. En daarnaast kun je de ziektes meestal maar één keer hebben gehad (daarna afweer). Dus dan heb je ze in je verdere leven niet meer.

Oftewel alleen als kind gehad ; kinderziektes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meerendeel heeft of de ziekte gehad, of is er tegen ingeent, ik heb alles gehad als kind, maar bijvoorbeeld een paar jaar geleden ging er bij ons op het werk waterpokken rond en met name de werknemers die niet in Nederland geboren waren kregen ze (volwassenen) omdat ze in hun geboorteland kennelijk een ander virus hadden gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de min is voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee... je antw is prima.
Veel volwassenen hebben het nooit gehad?Waar haal je dat uit.
Ze hebben het wel degelijk gehad...en heb je het eenmaal gehad dan krijg je het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste volwassenen hebben slechts 1 of 2 kinderziekten gehad... en er zijn er veel meer.
Heb hier laatst een artikel over gelezen, zal eens kijken of het nog te vinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er helemaal niets van gehad, niet dat dat erg is, maar vroeger kreeg je geen BMR prik, zoals nu.
Wie de ziekte heeft gehad, is levenslang immuun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je beredenering is fout.

Je krijgt het als kind, en wanneer je de ziekte eenmaal gehad hebt, ben je er niet meer vatbaar voor. Je lijf heeft zijn immuunsysteem opgebouwd tegen de ziekte.

Heb je de ziekte als kind toevallig NIET gehad, of slechts in lichte mate, dan zal je het ABSOLUUT vroeg of laat alsnog krijgen!
En....meestal in veel heftiger vorm dan als kind!

Ikzelf heb op volwassen leeftijd waterpokken gehad.
Ik ben nog nooit zo ziek geweest: 40 graden koorts en helemaal onder de waterpokken. Ik heb er nog littekens van...

Overigens: Tegenwoordig worden kinderen ingeent tegen de volgende kinderziektes: de bof, de mazelen en de rode hond.
Dat krijgen ze dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessant antwoord! Ik heb diverse mensen gesproken die me allemaal vertelden dat ze bepaalde ziektes niet hadden gehad, en die toch al boven de 50 of 60 jaar oud waren.
Ik kan me dan haast niet voorstellen dat je die ziektes gewoon altijd krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze het niet meer weten.
Of het hebben gehad maar niet zo erg, ik zou ook even moeten navragen aan mijn moeder of ik mazelen heb gehad, de bof kan ik me nog wél herinneren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, wie kan zich nog alle griepjes herinneren vanaf de geboorte? Waarom zou je je dan wel kinderziektes herinneren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 70 en ben als kleuterschool kind in WO II ingeent tgen sommige ziektes. De mazelen heb ik gehad toen ik 5 was. Waterpokken toen ik 14 was.
Meeste volwassenen hebben die ziektes in zijn/haar puberteit al gehad..!!
Daarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het kinderziektes zijn en hoofdzakelijk in de kinderjaren voorkomt tot ongeveer de pubertijd begint, de vaccinatie DKTP en BMR zorgen er ook voor dat op latere leeftijd de kans er is je het niet meer krijgt, een enkele keer kan het wel voorkomen, maar het blijven kinderziektes...