Blokkeert factor 50 zonnebrand de inname van vitamine D?

Of valt dit mee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Leesvoer.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/krijg-je-vitamine-d-tekort-door-zonnebrandcreme-~b86ec37c/
LeonardN
5 jaar geleden
Je stelt de vraag wat vreemd. Vitamine D inname kan wel, maar dan door voeding, niet door de zon. Bepaalde straling zorgt ervoor dat je huid zelf vitamine D aanmaakt. De vitamine D zit niet in die straling. "Voorkomt zonnebrandcrème het aanmaken van vitamine D?"

Antwoorden (1)

Ja, maar alleen als je iedere vierkante cm. van de huid met 2 mg. crème zou bestrijken....dan maak je inderdaad nauwelijks Vit. D aan. Deense wetenschappers hebben dit uitgetest.
Hoe dunner de laag werd gesmeerd, hoe meer Vit.D in het bloed van de proefpersonen werd gevonden. Bij de groep die dik was ingesmeerd, bleek de aanmaak praktisch geblokkeerd te zijn.

Normaliter smeren we echter niet zo als tijdens de proefneming gedaan werd....we gebruiken de crème ook meestal niet constant en slaan meestal wel stukjes van de huid over.

Het is trouwens ook nog eens zo, dat de brandende zon geen absolute voorwaarde is voor vitamine D aanmaak. Tien minuten per dag naar buiten met onopgemaakt/ingesmeerd gezicht of in een t-shirt, is al genoeg om aan je dagvoorraad vitamine D te komen, óók op een bewolkte dag!

Je loopt dus alleen risico op vitamine D gebrek, als je dag in dag uit met een dikke laag bent ingesmeerd.
amc
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Het idee dat '10 minuten per dag' genoeg is, is grondig achterhaald. In Nederland is de zonkracht geurende grote delen van het jaar te laag voor systematische vitamine D aanmaak (vaak dan alleen rond het middaguur), en het effect daarvan is erger geworden doordat we steeds meer binnen werken. We komen domweg niet genoeg buiten.
Daaronder zit dat de streefwaarde voor vit. D in het bloed flink is opgeschroefd door deskundigen. Vroeger was het 30; nu is 50, 80 of zelfs 100 afhankelijk van welke deskundige je precies gelooft.
amc
5 jaar geleden
Klopt helemaal tinus1969......dank voor de aanvulling!
Ik had beter kunnen schrijven 'minstens 15 min. per dag' dus bij deze.
Dit is namelijk het advies van de 'Gezondheidsraad'. Dar komt nog bij dat een goede voeding en vooral voldoende Calciuminname eveneens van belang zijn. https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/samenvatting%20vitamineD.pdf