wie heeft er ervaring met een te trage schildklier? kan je gewoon werken,sporten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een te trage schildklier? Wordt je behandeld met medicijnen (levothyroxine)?
Zag dat je ook kampt met ijzertekort. Soms kan een flink lage ijzerhoeveelheid met bloedarmoede ook zorgen voor een (tijdelijk) te trage schildklier. Dat is evenwel aan een specialist om goed uit te zoeken! Daarvoor moet je naar een endocrinoloog gaan. Een internist die zich gespecialiseerd heeft op de hormoonhuishouding van o.a. de schildklier. Hij of zij zou goed moeten vaststellen wat de oorzaak van een te trage schildklier is. Ofwel tekorten, ofwel een tijdelijke ontsteking (minder voorkomend) ofwel een autoimmuun ontsteking (meestal het geval). Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om het nog wat ingewikkelder te maken. Soms zie je, vooral bij vrouwen die menstrueren, dat door de te trage schildklier ook wat voedingsstoffen minder goed uit het maag-darm kanaal worden opgenomen. Dan is ijzergehalte in bloed laag, vitamines, etc.... Soms is er naast de te trage schildklier ook nog eens sprake van coeliakie waarbij minder ijzer opgenomen wordt. Coeliakie (glutenintolerantie) is een zusje van de auto-immuunschildklierontsteking. En komt bij een redelijk aantal schildklierpatiënten met een te trage schildklier voor. Met of zonder duidelijke darmklachten. Aldus bij vaker ijzertekorten zaak om te zien of de oorzaak gevonden kan worden. Ook hier werk voor de specialist.

Het beste antwoord

Wat is je vraag precies?

Er is een verschil tussen een trage schildklier die goed behandeld wordt: dat wil zeggen dat je levothyroxine (het nagemaakte, identieke schildklierhormoon) slikt en een trage schildklier waar iemand geen schildklierhormoon wil slikken. Zie ook weetjes uit onderstaande link over schildklierhormoon.

Bij een goed behandelde trage schildklier slik je een dosis die goed voor je is. Dat kun je zien aan bloedwaarden: de TSH en FT4. De TSH hoort bij een goed behandelde te trage schildklier op ongeveer 1 te zitten. Meer kun je erover lezen op onderstaande links en eventuele vragen via onderstaand forum te plaatsen.

Wordt je goed behandeld, zijn je bloedwaarden al enige maanden goed en heeft het lichaam voldoende tijd gehad om te herstellen van het tekort aan schildklierhormoon, dan is werken en sporten in principe meestal geen probleem.

Kortom als je eenmaal goed behandeld wordt heb je na een tijdje geen problemen met werken en sporten. Echter: er is een groep patiënten die toch niet optimaal kunnen presteren. Niet in werksituatie (onregelmatige werktijden vooral of fysiek belastende of stressvolle beroepen) en ook niet op sportgebied. Waarom dat is, is vooralsnog niet geheel duidelijk.

Wordt je niet behandeld voor je te trage schildklier, heeft het lichaam een tekort aan schildklierhormoon. Dat is onder andere van invloed op de hartwerking. Dan kun je minder presteren. Ook kan het werk beïnvloed worden: minder concentratie, meer fouten, snel moe.

Als een trage schildklier eenmaal goed behandeld is, dan is er genoeg schildklierhormoon (deels uit je eigen schildklier, deels uit pillen) in je lichaam. Het lichaam ziet gelukkig geen verschil tussen het hormoon uit de pillen en uit de nog deels eigen werkende schildklier.
Technisch gezien heb je eigenlijk op dat moment geen trage schildklier. Want er is genoeg schildklierhormoon. Wel moet je dan consequent iedere dag je aanvullende hormoonpillen slikken.

Lees hieronder in de links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide reactie! ik heb een schildklier die heel traag werkt. de tsh stond op 12. het begon met bloedarmoede . een ijzer waarde van 4. dat gaat nu beter gelukkig. ik ben net begonnen met thyrax. ik voel me zo uitgeput me hele lijf doet zeer. al vanaf januari. heb gewoon gewerkt maar vind het wel zwaar. wil niet kinderachtig zijn,maar ik heb ook twee zoontjes en een huishouden. dus soms zou ik wel een tijdje eruit willen. vandaar mijn vraag.

Andere antwoorden (5)

Als je gewoon je medicijnen blijft gebruiken, ben je waarschijnlijk wat eerder moe. Maar voor de rest nergens last van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan hoeveel te laag hij is.
Als hij erg laag is zul je daar geen energie voor hebben. Maar het is wel goed in beweging te blijven, hoe moe je ook bent. Want anders word je gauw te dik.
Het kan geen kwaad om te werken/sporten, daar gaat je schildklier niet harder of zachter van werken.
Een te lage schildklier is trouwens goed te behandelen met medicijnen, zodat je er geen last van hebt (geneest niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je nog niet goed behandeld bent, dwz je bloedwaarden nog niet goed zijn, is het verstandiger om niet te sporten. Dat wil niet zeggen dat je niets moet doen. Wandelen, bewegen als je dat niet te veel energie kost, kan wel. Ook voor werk geldt dat als je nog niet goed bent ingesteld op voldoende schildklierhormoon, je soms een stapje terug moet doen. Dat kan zijn, tijdelijk niet werken of minder werken. Dat is niet altijd nodig, maar ervaring leert dat het herstel soms lang duurt en mensen soms te lang met klachten doorgaan, wat het herstel niet bevordert. De meeste bedrijfsartsen weten wel dat het enige tijd duurt voordat je lichaam van het schildklierhormoontekort is hersteld.
Natuurlijk kun je gewoon werken als je klachten niet al te erg zijn.

Het enkele feit dat je schilklier te traag werkt,
is op zich geen reden voor ziekteverzuim.

Heel veel mensen hebben een te trage schildklier.

Je moet dus gewoon doen wat je kan aan
fietsen, zwemmen, hardlopen, stevig wandelen, dansen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, een te trage schildklier kan wel degelijk reden zijn voor ziekteverzuim. Meestal duurt het jaren voordat duidelijk is dat er sprake is van een te trage schildklier. Mensen hebben al lang klachten, voelen zich uitgeput, voordat uiteindelijk uit bloeduitslagen blijkt dat de schildklier te traag werkt. Het herstel kan maanden soms wel een jaar duren voordat je weer 'normaal' kan functioneren. Dat komt omdat het lichaam weer moet wennen aan genoeg schildklierhormoon en zich ook nog eens op allerlei fronten moet herstellen. Ook het instellen op de juiste dosis duurt lang. Omdat je per 6 weken de dosis aanpast tot je de juiste dosis slikt. Je moet het lichaam dus kans geven zich te herstellen. Dat is gelukkig bij veel bedrijfsartsen inmiddels wel bekend. En is het helemaal niet gek dat je tijdelijk minder werkt, of met ziekteverlof gaat. Om later rustig de draad weer op te pakken. Wanneer je genoeg schildklierhormoon slikt, klopt het bovenstaande. Met een kleine kantekening: er is een groep patiënten die duidelijk minder belastbaar zijn en blijven, ook als ze voldoende schildklierhormoon slikken. Het is vooralsnog niet helemaal duidelijk waarom dat zo is. Maar inmiddels wel wetenschappelijk erkend dat het zo is!
Een gepast antwoord gevonden voor je, klik op onderstaande link:

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zal wel hydrocortisone moeten nemen, anders blijf je moe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, je krijgt bij een te trage schildklier niet zomaar hydrocortison. Dat is alleen zo bij mensen met een dusdanig ernstige vorm van te trage schildklier, dat ook de bijnier te weinig activiteit vertoont.Deze patiënten krijgen ook bijnierschorshormoon (hydrocortisone achtigen: prednison. Dan heb je het meestal over mensen die opgenomen worden in een ziekenhuis, omdat ze een zeer ernstig tekort aan schildklierhormoon hebben en dat is niet ongevaarlijk. Gelukkig worden de meeste patiënten ontdekt alvorens ze in zo een ernstige situatie terecht komen.
Het ligt eraan of je medicijnen slikt. Ik heb al 15 jaar een te trage schildklier, en voelde me heel erg slecht met het medicijn Thyrax, na jaren modderen met hogere en lagere doses kreeg ik een ander medicijn: Euthyrox
en hier voel ik me echt veel beter bij. Ik kan eigenlijk alles doen, je bent alleen sneller uit je evenwicht, maar dat is logisch, door een onbalans in je hormonen. Dat geldt ook voor mannen trouwens.Je schildklierhormoon is een onderdeel van alle hormonen die je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren, als één ervan niet goed werkt krijg je een ongelijke situatie in je lichaam en dat voel je, het kan op den duur zelfs dodelijk zijn als je er niets mee doet.