Ik heb geld geleend aan een buurman. Hij geeft het niet terug. Hoe kan ik hem dwingen zich correct te gedragen? Dank!

12 jaar geleden
1.6K
bamibal
12 jaar geleden
Heb je het al wel terug gevraagd? En heeft hij ook gezegd waarom hij het niet teruggeeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga dus nooit geld uitlenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Telkens als je hem ziet... Liefst met veel mensen om hem heen. " Hé buurman, ik krijg nog €.... Van je"
En dan uit leggen aan die andere mensen hoe dat zo gekomen is...
Ja als hij niet luisteren moet ie maar voelen.

Het beste antwoord

Ik weet niet hoelang het geleden is, maar vraag hem er eerst nog eens naar en vraag waarom hij het niet terug betaalt. Hert kan zijn dat hij heel erg krap zit, we leven in zware tijden. Denk dus niet meteen het ergste. Weet je zeker dat hij kwade bedoelingen heeft, of dénk je dat hij zich niet coorrect gedraagt omdat hij bewust dingen tegen je heeft gezegd erover? Bedenk dat niets is wat het lijkt!

bedenk en meld hem in dat geval dan ook dat je wel jaren naast elkaar woont en het fijn is als je een goede verstandhouding met elkaar kunt hebben. Dat je juist in deze tijden van nood elkaar heel hard nodig kunt hebben. Das wel iemands gevoelige ziel raken, maar het kan helpen. Maar probeer het eeerst wat gemoedelijk op te lossen.

In eerste instantie, als ik in deze situatie zit, en dit is me al vaal overkomen, dan doe ik het volgende: Ik wacht heel lang, zondewr iets te doen. meestal zijn mensen gewoon heel laat dan met betalen maar betalen dan toch wel terug, vaak met verontschuldigingen. Ik blijf vriendelijk tegen hem als ik ze tegenkom, ik ga het geld niet claimen, ik ga niet moeilijk doen.
na een tijdje als ik echt denk dat het niet meer komt zeg ik er iets over met een geintje, zoiets als : Hey buurman, je staat nog in het rood bij me ;-) met een brede glimlach. Wacht een reactie af. Mocht je daar al om gevraagd hebben dan is er misschien al irritatie.

Een procedure is af te raden. je woont naast elkaar. dat speelt ook een grote rol. je wilt fijn kunnen blijven wonen dus blijf vriendelijk. Dan krijg je ook vriendelijkheid terug. Alleen of ie nu wel of niet terug betaalt, inmiddels weet je wel beter en leen je hem gewoon geen geld meer? (ligt ook aan de situatie. Wijs hem in ieder geval erop dat een goede buur beter is dan een verre vriend, en hij door het niet teriug te geven, zizhczelf wel in zijn vingers snijdt, omdat hij zichzelf hierin wel tegenkomt. Wat je zaait oogst je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je het niet op papier hebt staan en dus niets ondertekend dan is het jou woord tegen het zijne. Vervelend voor je maar als hij het ontkent dan heb je geen enkel bewijs dus jammer dan.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je getuigen hebt die er bij waren en weten dat je het geleend hebt is dat ook een wettig bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou mooi makkelijk zijn. Dan spreken Jan en Pietje af dat ze gaan zeggen dat Kees geld geleend heeft van Jan en dat Pietje daar bij was, en dan zou Kees wettelijk gedwongen zijn dat te betalen, omdat Piet zegt dat hij er bij was... Nee, gelukkig gaat het hier in Nederland echt anders met betrekking tot wettig bewijs! :-)
Dwingen via een gerechtelijke procedure kan als je voldoende liefst schriftelijk bewijs hebt, b.v. in de vorm van een schuldbekentenis. Het is een moeizaam en langdurend proces en het kan je ook nog eens geld kosten aan o.a. de advocatuur. Dus het ligt eraan hoe groot het bedrag is of je dit allemaal wilt gaan doen. Als er geen bewijs is kun je alleen proberen om de buurman aan te spreken op zijn goed fatsoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bhá wat een vervelende kwestie! ik heb ook zo iets met mijn buurman. Ik ben er naar blijven vragen(was heel vervelend om te doen) werd altijd 'afgescheept' daarna gebeurde er nog wat onaangename dingen , en heb het gemeld bij de woningbouw!!! en eindelijk zit er een beetje schot in de zaak , probeer!

Toegevoegd na 4 minuten:
wat er voor mij als antwoord werd gegeven is waar, als je het niet zwart op wit hebt of er een getuige bij hebt! denk aan je gelukzaligheid/rust om daar te wonen! ik ben dat nu een beetje boel kwijt ! omdat hij weet dat ik bij de woningbouw heb geklaagd