Als een vrouw zich laat steriliseren (zonder baarmoederverwijdering), komt zij dan in de overgang?

Word je nog ongesteld na sterilisatie (zonder baarmoederverwijdering)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Nee. Bij sterilisatie van de vrouw worden de eileiders afgesloten. Daardoor kunnen zaadcellen de eicel niet meer bereiken en kan de eicel zich niet meer naar de baarmoeder toe bewegen.
Behalve dat je na een sterilisatie doorgaans niet meer zwanger kunt worden, zijn er geen blijvende veranderingen te verwachten. De hormoonspiegels veranderen niet of nauwelijks en het onbevruchte eitje wordt door het lichaam opgenomen. Door een sterilisatie kom je niet eerder in de overgang. Als de vrouw vóór de sterilisatie de pil gebruikte en na de sterilisatie niet meer, moet ze er wel rekening mee houden dat de menstruaties weer kunnen zijn zoals voor het pilgebruik en bij sommigen zelfs langduriger en heviger.
De sterilisatie sluit zwangerschap niet voor 100% uit. De kans erop is echter zeer klein en varieert tussen 2 en 5 per 1000 sterilisaties. Zwangerschap kan optreden wanneer de eileider zich spontaan herstelt en weer doorgankelijk wordt. In zeldzame gevallen blijkt achteraf dat de sterilisatie niet goed is uitgevoerd. Bij een klein aantal vrouwen is het voor de arts heel moeilijk om de eileiders goed te zien en kunnen er twijfels ontstaan of de ingreep naar wens is verlopen. De arts zal dat na afloop van de ingreep uiteraard vertellen. Hoewel een sterilisatie een ingreep is met een heel grote kans op succes, blijft zwangerschap in zeldzame gevallen dus mogelijk. Daarom is het van belang dat men zich bij uitblijven van de menstruatie realiseert dat er een kleine kans op zwangerschap.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Ter aanvulling: de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is veel groter dan op een gewone zwangerschap want het is veel makkelijker voor een zaadcel om door een klein gaatje te komen dan voor de veel grotere eicel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik heb bijna mijn keus gemaakt :-).

Andere antwoorden (1)

Nee. Het ondoorgankelijk maken (met diverse technieken) van de eileiders heeft geen invloed op de hormoonhuishouding.

Maar dat heeft een baarmoederverwijdering óók niet. Bij een vrouw waarbij de baarmoeder verwijdert wordt, blijft de hormoonhuishouding ook hetzelfde. Zolang de eierstokken blijven zitten en goed functioneren, is er ook geen sprake van een kunstmatige, of vervroegde, overgang. Alleen zal een vrouw waarbij de baarmoeder verwijderd wordt, niet meer ongesteld worden, terwijl bij een sterilisatie dit wél het geval is (en dat voor sommige vrouwen vies tegenvalt, waardoor zij toch weer starten met hormonale anticonceptie).