Hoe onderscheid je iets dat heel erg goed voor je is ( zingevend) , van iets dat heel erg slecht voor je is ( zonde ) ?

Beide geven je namelijk vaak een heel "lekker " gevoel van binnen.
Het gaat in deze vraag om een activiteit , of een persoon , of een interesse die je heel diep raakt.

Goed of slecht voor je ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een ander soort van goed voelen. Suikerkoekjes voelen wel lekker in je mond maar daarna niet meer. Groentesappen voelen in je maag nog steeds lekker.

Je moet gaan voor het lange termijn gevoel.
Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag: Als ik dit voor de rest van mijn leven zou doen voelt het dan nog goed???

Sommige dingen zijn slecht en goed, een tijdelijk gebruik van softdrug kan een ontwikkelings doorbraak geven die goed is, terwijl het gebruik van de drugs op zich niet goed is, zeker niet op lange termijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is goed doordacht van die ontwikkelings doorbraak. Zo kan iets dat slecht is op lange termijn toch zijn grote nut hebben voor je . Maakt het moeilijk ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10 wegens de mooie relativerende woorden van de ontwikkelings doorbraak !

Andere antwoorden (7)

Meestal de gevolgen van iets. Heel simpel; sommige mensen houden van vet eten. Het gevolg is wel dat je er dik van raakt (negatief).
Je kan ook graag mensen helpen. Het gevolg is dat andere mensen jouw helpen als jij een keer hulp nodig hebt (positief).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je dat zelf moet inschatten per situatie. Misschien kunnen mensen in je omgeving je hier bij helpen, omdat een buitenstaander soms dingen veel beter in kan schatten dan jijzelf die ergens midden in zit. Ook zou je bij twijfelachtige situaties plussen en minnen kunnen afstrepen. Je kunt het ene doen, maar ook het andere. Waarom zou je voor het ene kiezen? Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen en wat zijn de gevolgen? Kijk ook naar de andere mogelijkheid en beslis zelf wat voor jou het beste zou kunnen zijn. Het lijkt mij dat dit in zo'n beetje alle situaties wel mogelijk is en dat je overal wel uit zou kunnen komen, met of zonder hulp van buitenaf.
Nou, succes dan maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DE GOUDEN REGEL: Als iets goed is voelt het goed...

Is iets slecht dan voelt het slecht...

En resultaten kunnen wat na-ijlen op het ontstaansmoment... Dat komt omdat materie trager is, ook wel massa (traagheid) genoemd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat slecht is kan ook heel goed voelen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna goed: het moet ook nog goed ruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of iets goed of slecht voor je is, is natuurlijk niet alleen of het op dat moment goed of slecht voor je is. Iets kan een kort moment goed voor je zijn (lekker voelen) en daarna jaren van ellende opleveren. Dan is het dus niet goed voor je lijkt me.
Vrij simpel : als het leuk / lekker / aantrekkelijk is, is het vermoedelijk slecht voor je. En als het er beduidend minder aantrekkelijk uitziet / lijkt / schijnt te zijn, is het waarschijnlijk beter voor je. Maar dat betreft eigenlijk voornamelijk eten en activiteiten.

Je inspannen voor en overgeven aan dingen die op de LANGE termijn goed voor je zijn (want het tevreden gevoel dat die slechte dingen je geven is natuurlijk op de korte termijn OOK goed voor je welbevinden) vraagt ene beetje meer gezond verstand en vaak ook doorzettingsvermogen. Je moet dan langer op de vruchten wachten, maar ze smaken des te zoeter. Voor veel mensen is dat echter een schier onmogelijke opgave.

Je moet je daarvoor ook al een beetje een voorstelling kunnen maken van de lange-termijn-beloning om de wilskracht op te kunnen brengen om korte-termijn-impulsen te kunnen onderdrukken (snoepen, niks doen, auto pakken ipv de fiets). Hoe beter je dat kan, hoe beter je jezelf kunt trainen ook la op korte termijn te genieten van dingen die op de lange termijn beter voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is grappig maar daar had ik helemaal niet aan gedacht. Dat korte termijn / lange termijn verhaal.
Dat is heel interessant , thx
Diep van binnen weet je zéér precies of iets zingevend of zonde is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door eerlijk tegenover je zelf te zijn ,als iets goed is , voelt het goed,het levert veel op voor je .Het geeft energie en voegt iets toe in je leven. Als iets slecht is en ook slecht voelt en het breekt af het levert niets op ,het kost je energie , dan zoek je het niet meer op lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet kijken naar hoe het voelt om te doen, maar naar de gevolgen.