Hoe lang kunnen restverschijnselen van een hersenschudding blijven aanhouden?

Ik heb nu 4 maanden na een hersenschudding nog last van duizeligheid. Ik heb niet heel goed rust genomen i.v.m. een hele drukke periode. Ook heb ik fanatiek gesport, misschien te snel weer. Daarnaast ben ik ook na 1 maand na hersenschudding weer alcohol gaan nuttigen (waaronder een paar keer een aanzienlijke hoeveelheid), alcohol heb ik voorlopig weer even stop gezet tot dat de duizeligheidsklachten zijn afgenomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Even Qooqle en:
Hangt af van de "zwaarte" van de hersenschudding. Een zware hersenschudding kan makkelijk een half jaar of een jaar gevolgen met zich meedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt heel erg per persoon en natuurlijk hoe ernstige hersenschudding je hebt gehad. Ik heb gelezen dat bedrust niet nodig is, en soms juist ongewenst, maar dat de handelingen die u hierboven noemt niet echt bevorderend voor het herstel zijn.

Dit zegt de hersenstichting: "Een hersenschudding gaat meestal voorbij zonder restverschijnselen. Het herstel na een hersenschudding kan voor iedereen anders zijn. Soms heeft de patiënt nog enige tijd last van één of meer van de volgende verschijnselen: vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid, angsten, snel geïrriteerd zijn, overgevoeligheid voor licht en geluid, oorsuizen, gehoorverlies en geheugen- en concentratieproblemen. In deze periode is bedrust niet nodig, maar is het wel verstandig het wat rustig aan te doen.

Vrijwel elke patiënt met deze restklachten heeft een goede kans om geheel te herstellen. Het herstel vergt wel tijd (vaak langer dan de patiënt zelf inschat) en de klachten kunnen lang - soms enkele maanden - aanwezig zijn. Het kan zinvol zijn om bij (vragen over) klachten contact op te nemen met de huisarts of de neuroloog."

Ik hoop dat je er wat aan hebt, beterschap!