Zijn brillen op sterkte altijd recht?

Van bovenaf gezien staan de glazen van een lees bril altijd recht. Bestaan er ook brillen op sterkte die rond het gezicht zitten? Meer zoals een zonnebril?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ja, hoor, opticiens noemen dat 'het recht van de sterkte'...

Antwoorden (2)

Dan kan je de sterkte niet goed in de glazen krijgen.
Door een vlakke glasplaat (plan) zie je geen breking (is er wel), wanneer je een bolvorm maakt zonder sterkte zal je toch al een rare vertekening zien (denk maar aan een vissenkom).

Sowieso kijk je recht voor je uit. Waarom zou je je glazen rondom willen? Je gaat niet vanuit je ookhoeken zitten lezen.
12 jaar geleden
Allereerst; nee brillen op sterkte zijn niet altijd recht. Afhankelijk van de aangebrachte correctie en naar wat ik vermoed de manier van slijpen krijg je rechtere danwel krommere glazen. Zelf heb ik bijvoorbeeld een glas wat duidelijk meer gebogen is dan de andere. chijnt iets te maken te hebben met een cilinder afwijking.

Los van dit verhaal; je weet dat je gewoon zonnebrillen op sterkte kunt krijgen? Jij bedoeld denk ik specifiek sportbrillen. Die lopen vaak een beetje om je hoofd heen om goed af te sluiten tegen wind e.d. Ook deze brillen zijn op sterkte te krijgen in vrijwel ieder montuur. Waarschijnlijk zal het gedeelte wat met de bolling van je hoofd heenloopt weinig tot geen correctie meer bevatten, maar dat is niet zo erg, dit heb je bij een gewone bril ook niet. Vanuit je ooghoeken zie je toch niet veel.