Waarom roddelen vrouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook wel mannen die roddelen hoor!

Het beste antwoord

om zelf beter over te komen???
uit jaloezie???
gewoon omdat het leuk is???
aangeboren afwijking???

Zelf werk ik nu in een mannen wereld maar ow ow ow,Die kunnen er ook wat van hoor!!!!!!!!!!!!!!
en dan om de zelfde reden als de vrouwen maar dan zonder aangeboren afwijking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor: "gewoon omdat het leuk is" hahah +1

Andere antwoorden (8)

Meestal zijn roddels negatief, dus dat zou erop duiden dat vrouwen dat doen om de ander neer te halen of zichzelf beter te voelen.
Ik heb zelden positieve roddels gehoord. Een roddel suggereert ook een negatief beeld.
Vaak is een roddel ook niet waar.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er ook wel aan mee doe.
Af en toe is het heerlijk om je lekker negatief uit te laten over iemand die je niet mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 Redenen

1. Jaloezie
Jaloerse mensen roddelen meer.
In 80% van de gevallen is jaloezie betrokken bij roddelen.
Een beetje jaloezie is aangeboren, maar het komt erop aan hoe wij dit gevoel beheersen.
Ongezonde jaloezie begint als men moeilijk kan verkroppen dat de andere het beter heeft

2. Verbergen van eigen gebreken
Enkele slogans:
Wie roddelt zegt meer over zichzelf dan over de anderen.
Wat je van een ander zegt, ben je zelf.
Als je met één vinger naar iemand wijst, blijven drie vingers naar jezelf staan.
Roddelen is om anderen zwart te maken en om zichzelf wit te wassen.
Men legt zijn eigen fouten bij anderen:
Wie jaloers is, zegt dat van anderen
Wie lui is, maakt de fouten van actieve mensen belachelijk
Wie mensen haat, zegt dat anderen hem haten
Wie “een zieke” niet aankan, merkt dat van anderen op

3. Roddelzucht en sensatiezucht

Het is als drankzucht: ze kunnen niet meer zonder. Roddelen is een tweede natuur geworden en dikwijls het gevolg van een saai leven.

De monotonie van het dagelijks leven wordt onderbroken met aangedikte en spannende verhalen of verzinsels. Het geeft roddelaars een opwindend gevoel en ze hopen er succes mee te hebben (ook al is het maar 5 minuten). Roddelen is dan een tijdverdrijf aan de telefoon, voor of na een vergadering, in de trein of op dode momenten van de dag.

4. Aandacht vragen

Dit ligt in de lijn van de sensatiezucht. Een aantal mensen vragen veel aandacht, teveel aandacht, en alle middelen zijn goed, ook roddelen.
Ze klagen en zagen u de oren van de kop. Niets is goed, niets mag goed zijn. Overal zien ze fouten en goede dingen kennen ze niet.

5. Wraak, woede

Wraaknemers kennen geen medelijden, geen maat voor positief gedrag en ze vergeten nooit.
Wraak kan tot catastrofen leiden. Zo wordt veel vijandschap gekweekt die meestal niet in verhouding staat tot de reden van de woede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron ?? Want dit zijn wederom beslist niet jouw woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de bron van babyfaced: http://antiroddelactie.telenet.be/index_files/Page504.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron is optijd marleen hierboven bij de link.
Dank je wimmie...
Het woord roddelen voor het type 'overleg' dat vrouwen inderdaad bezigen, is eigenlijk een beetje ongelukkig gekozen. Dat impliceert namelijk kwaadsprekerij, terwijl dat zelden of nooit het doel van het gesprek is.

Wel praten vrouwen veel óver mensen. Over bekende mensen (en dat hoeft dan inderdaad niet altijd al te subtiel, je kent ze toch niet en ze kennen jou niet), maar ook en vooral over mensen die ze wel kennen. Liefst niet al te goed.

Dat hoeft echter lang niet altijd negatief te zijn, en zeker niet per definitie kwaadsprekerij. Echt roddelen wordt het namelijk pas als er aan iemand eigenschappen of anekdotes worden opgehangen die gewoon niet waar zijn en de persoon in kwestie kunnen schaden. Meestal echter, praten vrouwen over dingen die ze hebben gezien of gehoord om te kijken hoe een ander er over denkt en wat ze er zelf van kunnen zeggen.

Het is een stukje sociaal smeermiddel om te zien of je allemaal ongeveer op één lijn zit, maar ook om te kijken of iets misschien ánders in elkaar steekt dan je dacht. Vaak worden er ook juist buitengewoon áárdige dingen gezegd of is er iemand in de groep die het voor de underdog opneemt.

Vrouwen praten gewoon graag over mensen. Over zichzelf, over elkaar, en over anderen. Mannen praten eerder over 'dingen'. Ik denk dat dat best evolutionair bepaald zou kunnen zijn, want vrijwel alle vrouwen doen het in zekere mate. Niet dat ze nergens anders over praten, maar het is gewoon een populair gespreksonderwerp, en dient zeker om binnen een groep bepaalde banden te verstevigen, van elkaar te leren en elkaar te vermaken. Maar zelden schuilt er echt een slechte bedoeling in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nietloos ; bron is mezelf, ik put gewoon uit alles wat ik de afgelopen pakweg 35 jaar gelezen en gezien en gehoord heb, en nee, daar heb ik niet altijd de boeken / bladen / teeveeprogramma's meer van....
Dit zal wel een oude Psychologie geweest zijn, uit de tijd dat het blad nog hout sneed (dus ruim voor pakweg 1995).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, en heel veel ervaring met 'roddelen' natuurlijk....
Roddelen is niet hetzelfde als lasteren. Roddelen doen mensen om hun plaats in de pikorde van een groep te bepalen en mannen doen het dus ook, al zijn vrouwen er denk ik wel meer mee bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om na te gaan welke man 't geschikst zou zijn om als kindverwekker aan de haak te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze onzeker zijn over zichzelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen praten graag over heel veel dingen, ook over elkaar. De grens vwb wat wel en niet gezegd mag en kan worden wordt in sommige gevallen wellicht overschreden.
Maar ik ken heel wat mannen die dat evenzo doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is messen slijpen en macht testen naar elkaar...

Vrouwen snappen me wel, mannen helaas niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nu we je foto gezien hebben, is dat helaas zo... LOL...
(Vrouwen kunnen toch tegen grapjes)