Is het zo dat mensen die ongezond geleefd hebben (zoals rokers), en die een nieuwe long krijgen, dat die long dan afgestoten wordt?

Nog verdere argumenten waarom mensen met een ongezonde levensstijl achteraan de donorlijst moeten komen te staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet zo. Een long wordt afgestoten als je immuunsysteem de long als lichaamsvreemd ziet en antistoffen maakt.

Of mensen met een ongezonde levenstijl wel/niet achteraan moeten staan op een donorlijst is een ethische kwestie die je op een forum kunt stellen.

Er zijn momenteel geen regels waarbij de vroegere levenstijl wordt gekoppeld aan transplantatiewachtlijst. Een arts zal wel eisen dat een dergelijke levenstijl wordt gestopt, anders heeft de transplantatie ook weinig zin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ex-rokers komen bijvoorbeeld alleen in aanmerking voor transplantatie als zij meer dan een half jaar geleden gestopt zijn. Een nicotinetest laat snel zien of een niet-roker ook echt een niet-roker is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Deze regel wordt gesteld omdat het een hele zware operatie is. Medici zullen vooral kijken naar de mogelijke overlevingskans om de best mogelijke donor te zoeken. Ethische kwesties zullen minder een rol spelen, bijvoorbeeld bij twee geschikte donoren waarbij de een vroeger heeft gerookt en nu niet meer en de ander nooit heeft gerookt. De artsen zullen wel moeten kijken welke patient het meeste overlevingskans heeft, of bij welke transplantatie het afstoting risico het kleinst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Som
Ik ben al 7 jaar gestopt. Alleen als ik uit ga (1x per jaar of zo) dan wil ik heel soms nog wel eens 1 peukie roken. Word je bij zo een nicotinetest dan toch als roker bestempeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk niet. Maar als je een longtransplantatie krijgt of nodig hebt moet je helemaal niet meer roken.

Andere antwoorden (1)

Als de kans groot of groter ZOU zijn dat de long afgestoten wordt dan krijgen ze geen long. De longen zijn zo zeldzaam dat je ze niet aan iemand geeft waarbij de kans te groot is dat je ze zo kan weggooien. Foute aanname dus.