ik eet 3 keer per dag, eigenlijk eerder weinig dan veel, maar wordt steeds dikker, wat kan ik doen?

ik beweeg regelmatig, drink alleen water, snoep minimaal en eet elke dag verse groente, hoe is het toch mogelijk dat ik steeds dikker wordt, ik kom wel elke maand 1 kg aan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Drie keer per dag weinig eten is niet genoeg om je stofwisseling actief op peil te houden.

Je lichaam krijgt waarschijnlijk te weinig waardoor het op een 'standby' modus staat. Het verbruikt zo min mogelijk.

Om de verbranding weer wat hoger op te stoken, moet je lichaam het gevoel krijgen dat het genoeg krijgt. Eet minimaal 2x een tussendoortje wat bestaat uit fruit, rauwkost, volkorenbrood, gedroogde vruchten of ongebrande noten.
Optimaal is om 6 eetmomenten per dag te hebben. Van het moment tot je opstaat tot twee uur voordat je gaat slapen. Begin licht en bouw het op tot de middag en bouw het daarna weer af.

Los van dit alles kan het ook zijn dat je in een hormonale veranderingsfase bent gekomen. In zo'n periode kun je ook aankomen. Meestal rond de leeftijd van 27-33, 40-45 en 50-55.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Langzame stofwisseling, misschien moet je wat meer eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk pondje gaat door het mondje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
van mij een + ik begrijp die minnen niet, zie ook maar mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje lullige reactie, vooral als je goed leest, dat deze dame best gezond eet en minimaal snoept. Het gegeven "elk pondje gaat door het mondje" is dus hier niet van toepassing, en vind ik nogal beledigend overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Inkie: Er zijn andere zaken die invloed kunnen hebben op je gewicht, maar tenzij het vocht betreft, is het zeer onwaarschijnlijk. Wanneer het meer binnenkomt dan je verbrand, zet je aan. Zo simpel is het. Vind het persoonlijk niet beledigend overkomen (en uiteraard ook niet mijn intentie). Als ze zegt; ik snoep minimaal, vraag ik me af wat voor haar minimaal is. Daarnaast kunnen koolhydraten ook de boosdoener zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mion:
Er zijn grote (medische) verschillen tussen mensen: dus een plusje geven op zo'n naief antwoord is niet gepast.
De één kan met 2x minder eten minder groeien dan de ander die slechts de helft eet.
Kleine kans dat er iets mis is met je stofwisseling, maar dat kun je laten controleren bij je huisarts.
Tel eens een paar dagen lang heel nauwkeurig van alles wat je eet de calorieën (kijk op website van voedingscentrum voor een calorieteller), en zie dan of je boven de 2000 (vrouw) of 2500 (man) calorieën per dag uitkomt. Zo ja dan krijg je toch te veel binnen.
Let ook op, ook van gezonde dingen kun je dik worden. In sinaasappelsap zitten veel vitaminen maar ook veel calorieën dus drink niet meer dan een glaasje per dag. Zo ook met bijv. aardappels en pasta: gezond, maar niet te veel nemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
je eet waarschijnlijk te weinig, je lichaam slaat vet op als reserve omdat het weet dat het een hele tijd niets gaat krijgen. Je kunt beter tussendoor ook nog een kleinigheidje eten, dus om bv 10.00 uur en 15.00 uur
daarmee houdt je de motor aan de gang
probeer het maar eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er kan iets zijn met de schildklier of....te weinig beweging of...denken dat je weinig eet dus weinig calorieën inneemt maar toch verkeerde voeding innemen(te hoge caloriewaarden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat j schildklierwaarden testen. Misschien is deze te laag en dan kan je aankomen. Ik zou eerst even bij de huisarts langsgaan want misschien is het nel op te lossen. Is je ontlasting trouwens wel goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat inderdaad je schildklier even nakijken bij de huisarts, het klinkt me bekend in de oren! Ik ben toen binnen 3 maanden 15kg aangekomen en inderdaad de schildklier werkte nog maar voor 11%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1,voor je eerlijke antwoord.
je zet er niet bij wat je dan ongeveer eet, tel anders gewoon eens de calorieën die je naar binnen krijgt, is dat minder dan 2000 per dag, en je komt toch aan, moet je echt zo snel mogelijk naar de dokter maar eet je bijv ongemerkt toch te vet (je wilt niet weten wat er in een braadworst zit) zou je dat uit die optelling moeten zien
amigo
13 jaar geleden
Kijk eens naar de koolhydraten. Alle andere diëten zijn funnest. Lees het boek van Dr. Atkins is, dan begrijp je wat ik bedoel. Ik heb mijn leefstijl nu al een jaar aangepast en ben 17kg zonder enige moeite kwijt. Het had meer kunnen zijn als ik nog minder koolhydraten nam, maar ik bleef kleding kopen. Een hemels dieet waarbij je geen honger hoeft te leiden en beter nog: een heel lógisch dieet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe het kan, maar als je wilt afvallen, verspil dan niet je tijd met hardlopen( zoals de andere 95% van Nederland doet) probeer elke dag een uur te wandelen. De snelste manier om vet te verbranden. Doe dit wel in een hoog tempo, dus flink door stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een traag werkende schildklier is waarschijnlijk bij jou de belangrijkste factor. Maar de hoeveelheid voedsel is net zo belangrijk. zie foto,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste eet je "maar" 3x per dag. Dit is veel te weinig! Probeer 6 maaltijdjes te eten verdeeld over de dag, om je metabolisme op een mooi gangetje te houden. Daarbij adviseer ik ook om te gaan sporten minimaal 30 min per dag.

Echter dat je aankomt kan ook andere (medische) oorzaken hebben, zoals bv. een schildklieraandoening, het kan misschien daarom verstandig zijn even een check-up bij de huisarts te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwangerschapstest gedaan?