Wie weet de medische term van een soort spinnenweb in mijn oog?

Sinds mijn geboorte heb ik al een soort spinnenweb in mijn oog. Dit zijn draadjes die zijn blijven zitten na mijn geboorte. Tijdens de zwangerschap zitten de pupillen van kinderen nog dicht met draadjes. Bij de geboorte (of vlak voor, dat weet ik niet) gaan deze weg en kan het kindje door de pupil kijken. Bij mij zijn er dus nog draadjes blijven zitten.

Mijn ouders kwamen er achter, doordat ik loenste. Zij hebben mij toen mee naar de oogarts genomen en die heeft toen verteld dat ik een aantal jaar mijn oog moest afplakken op bepaalde momenten van de dag. Ik heb het hierdoor weg leren kijken. Pas ontdekte ik dat ik het zelf kon zien zitten zodra ik er met een lampje op scheen.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen. Ben opzoek naar de medische term, zodat ik wat informatie op het internet kan opzoeken. Heeft iemand dit toevallig ook of weet je er dingen vanaf? Is het gevaarlijk? Ik hoor het graag.

Voor alle duidelijkheid... Zo ver ik weet kan ik gewoon goed zien. Misschien met mijn goede oog iets scherper dan met mijn spinnenweb oog (als ik ze 1 voor 1 dicht houd) maar ik ondervind geen problemen.

Mvg, Elise

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
brrr spinnenweboog klinkt echt eng. Maar sry ken geen medische term. Xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha weet ook niet precies of dat een echte benaming is hoor xD Zo is het me gewoon altijd verteld... hihi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spinnenweb oog klinkt inderdaad erg grappig!
Ik wil ook een spinnenweb oog :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spyder women!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de foto gezien? ;) haha zo grappig is het niet hoooor ;)
Amadea
12 jaar geleden
Hier staat een uitgebreide lijst van termen in de oogkunde, maar ik kan er niet in vinden wat jij bedoelt: http://kimbols.be/categorie/ooginfo/visus-woordenboek
Cryofiel
12 jaar geleden
Het lijkt een soort keratinosis, of hoe het ook precies mag heten.

Het beste antwoord

Ik (geen arts!) zou gokken op een aangeboren cornea-dystrofie.
Zie hier voor uitleg van een aantal vormen, misschien is jouw variant net weer een andere: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/hoornvlies_slijmvlies/cornea_conjunctiva_degeneraties_dystrofie_troebelingen_vlekken/
Als je met zekerheid de precieze naam wilt, zou ik eens naar een oogarts gaan, ook omdat ik toch wat ongerustheid in je vraag proef. Een oogarts kan het goed bekijken, vaststellen wat het is, of het kwaad kan, of het iets is dat zo blijft of dat het ooit misschien erger wordt (en zo ja: of dat te voorkomen is, of dat je bijvoorbeeld elk jaar op controle moet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien bedoel je 'mouches volantes'?