Is het normaal dat ik 10 maanden niet ongesteld ben geweest? En groeien me borsten nu nog?

Hallo ,
Ik ben een meisje van 16 jaar , en ik was 10 maanden niet ongesteld geweest. Nu ben ik weer ongesteld geworden. Voor die 10 maanden was ik maar 3 maanden ongesteld geweest met heel weinig bloed 2-4 dagen en zeer onregelmatig. Nu ben ik hevig ongesteld en vandaag zit ik op mijn 6e dag. Ik vind dit allemaal maar supper raar maar ben blij dat ik weer ongesteld ben geworden. Is dit normaal allemaal ??? Ik ben best wel klein en heb niet zo veel borsten gaan ze nog groeien en ga ik nog groeien? :$
En als ik de pil gebruik word ik dan dikkker? en groeien me borsten meer als ik de pil gebruik?
IK WIL DIT ECHT SUPPER GRAAG WETEN ALLEMAAAL !!
wil niet naar de huisarts enso :$

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste paar jaar in je pubertijd zal je menstruatie zeker nog onregelmatig zijn. Dat is redelijk normaal dus. Uiteindelijk wordt het vanzelf regelmatiger en kun je beter voorspellen wanneer en hoelang je ongesteld zult zijn. Je bent verder op je 16de nog niet uitgegroeid, alles kan dus nog veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je te dun? Of veel te zwaar? Hierdoor kan je menstruatie uit blijven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps, voor de pil zul je zeker naar de huisarts moeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik ben niet te dun ik ben ook niet te weeg ongeveer 50 denk ik ? en ben 1,50
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.50 cm bij 50kg is netjes hoor. Aangezien de meeste vrouwen langer zijn, denk ik dat je nog wel wat zult groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou me vader is denk ik ongeveer 1.72m en me moeder 1.66m
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.80 zul je zeer waarschijnlijk niet worden, maar ergens rond de lengte van je moeder zul je waarsch. wel uitkomen. Geen garantie natuurlijk. Zijn je vragen zo een btje beantwoord?

Antwoorden (1)

Als ik het goed lees, ben je iets meer dan een jaar geleden voor het eerst ongesteld geworden. Dan is het normaal dat je nog geen regelmatige cyclus hebt. Meestal duurt dat 1 à 2 jaar: de eerste menstruaties gaan vaak nog niet vooraf door een eisprong, en je lichaam moet dan echt nog op gang komen. Je menstruatie zal vanzelf regelmatiger worden.

Het groeien: gemiddeld groeien meisjes nog ongeveer zes centimeter door na de menarche (=de eerste ongesteldheid). Het grootste deel van je groei heb je wel gehad, maar je zult waarschijnlijk nog wel een paar cm. groeien.

Borstgroei is wat lastiger te voorspellen: meestal zijn je borsten nog niet volgroeid als je voor het eerst ongesteld wordt. Dus het is waarschijnlijk dat ze nog wel doorgroeien. Maar de ontwikkeling van borsten loopt uiteen van vrouw tot vrouw, en ook de grootte en vorm van de borsten is erg verschillend. Ook worden bij veel vrouwen hun borsten groter als ze aankomen, en borsten veranderen ook door een zwangerschap of borstvoeding, en in de overgang. Je borsten hebben dus niet één vaste vorm en grootte die ze altijd zullen houden, maar veranderen door de jaren heen.

De invloed van de pil op borstgroei is nooit echt aangetoond. Soms zeggen vrouwen dat ze merken dat hun borsten groter worden door de pil, maar dit is nooit objectief vastgesteld. Datzelfde geldt voor aankomen door de pil: dat hoor je wel eens, net zoals afvallen trouwens. Maar aangetoond is het niet.

Als je misschien aan de pil wilt, zul je trouwens echt naar je huisarts moeten. Ik weet niet waarom je dit niet wilt, maar ik denk dat er weinig vrouwen zijn die nog nooit voor vragen rondom hun menstruatie, de pil, zwangerschap of seks bij hun huisarts zijn geweest. Dat is dus helemaal niet vreemd, en een huisarts is daar speciaal voor opgeleid.

Je huisarts zou trouwens ook aan de hand van je verdere ontwikkeling kunnen inschatten of je borsten nog zullen groeien of niet. Globaal kun je stellen dat een volwassen borst een vlak tepelhof heeft, waar alleen de tepel echt hoger ligt. Bij een borst die nog in ontwikkeling is, ligt het tepelhof ook nog wat hoger. Aan je schaamhaarontwikkeling kun je het ook een beetje zien: als je schaamhaar al echt aan de binnenkant van je benen zit en echt is 'uitgewaaierd' zoals bij een volwassen vrouw, dan zullen je borsten waarschijnlijk ook niet veel meer groeien. Is je schaamhaar nog meer een driehoekje zonder 'uitlopers', dan is je lichaam zich nog aan het ontwikkelen.