Mijn ex vrouw blijk terminale kanker te hebben. Toch mag de huisarts mij geen info geven. Hoe kan ik aan meer info komen? We hebben co-ouderschap

Ik doel dan op het feit, wie kan / mag mij vertellen hoe lang ze evt. nog heeft te leven enz.

We hebben co-ouderschap over 2 minderjarige kinderen.
Hoe gaat het straks verder als zij weg valt enz.?

Want ik heb het idee dat dit niet iets is wat nog maanden gaat duren.
Zo spelen er vele vragen door mijn hoofd nu....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja als ik dat doe krijg ik alleen het antwoord, het gaat wel redelijk goed nu, terwijl ik haar achteruit zie gaan. Huisarts gaat haar nu benaderen om openheid van zaken te mogen geven, want ik zal straks de klap van de kinderen op moeten vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een nare situatie, sterkte. Het is overigens wel zo dat er tegenwoordig meestal geen prognose meer wordt gegeven van hoe lang het nog gaat duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Halvon: Uit nieuwsgierigheid, wordt deze prognose ook niet gegeven wanneer de patiënt hier uitdrukkelijk om vraagt? Eib69, veel sterkte gewenst!

Antwoorden (4)

Dat is een nare situatie. De meest voor de hand liggende manier om aan meer informatie te komen, is bij je ex-vrouw zelf. Als zij zich bekommert om het welzijn van haar kinderen, zal ze je toch een keer moeten vertellen hoe de vork in de steel zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
... even ervan uitgaand dat ze momenteel nog in staat is om zelf te communiceren.

Sterkte in ieder geval.
bamibal
12 jaar geleden
Zo te horen is 't dan vers, want volgens mij kunnen de meeste gescheiden koppels elkaar na heel wat jaren wel weer normaal doen tegen elkaar, al was 't maar op een 'zakelijke' manier vanwege kinderen. Ik zou kijken of je haar familie kunt benaderen, wellicht kunnen zij haar overtuigen om openheid van zaken te geven. Heb je bijvoorbeeld nog een ex-zwager waar je enigszins mee kunt communiceren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is niet vers, maar ik heb het idee, dat ze voor de kinderen nog heel sterk wil zij/ lijken. Als ik haar vraag hoe het nu gaat, krijg ik alleen het antwoord, het gaat wel redelijk goed nu, terwijl ik haar achteruit zie gaan. Ze ligt in het ziekenhuis en dan zijn er meestal ook andere mensen bij bv. haar ouders die zijn er 24/7 Huisarts gaat haar nu benaderen om openheid van zaken te mogen geven, want ik zal straks de klap van de kinderen op moeten vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En haar ouders,
de opa en oma van de kinderen,
praten die ook niet met jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar ouders zijn op dit moment de weg evenhelemaal kwijt, maar ik heb ondertussen begrepen dat ze de huisarts toestemming heeft gegeven om openheid van zaken te doen, dus woensdag hoor ik meer.
Als jullie co-ouderschap hebben, hoef je je m.b.t. het gezag over je kinderen in principe geen zorgen te maken: wanneer je exvrouw overlijdt, gaat het gezag direct naar jou. Voor de vele vragen die je verder nog hebt, zou ik contact opnemen met haar. Misschien zijn er ook nog dingen die je wilt met haar uitpraten. Misschien zijn er dingen die zij nog aan jou kwijt wil.

Ik kan me voorstellen dat het - wat er ook is gebeurd in het verleden - niet gemakkelijk is om zo'n slecht nieuws te krijgen over de moeder van je kinderen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk dat jij nu meer moet weten over wat er geregeld is en hoe dingen geregeld gaan worden en hoe jouw ex erover denkt.

Wat minder van belang is is hoelang het duurt want daar valt vaak helemaal niets van te zeggen en is dus ook niet van belang. De huisarts mag jou niets vertellen maar dat hoeft dus ook helemaal niet.

Als je ex niet wil zul je haar ouders duidelijk moeten maken dat je een gesprek wil over hoe het straks allemaal geregeld wordt, hoe ze daar zelf over denkt en of haar familie hulp kan/wil bieden. Je hebt recht op die informatie en zij hebben recht om daar even over na te denken maar ze moeten het je wel geven inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hebben haar ouders er mee te maken?
Juridisch bedoel ik dan, want daarna heb je het over "recht hebben op informatie". Als je sociaal "recht" bedoelt dan begrijp ik wel wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit me ook even af te vragen waarom vs 'recht heeft' op die informatie, en waarom de ex(-schoonfamilie) het hem 'moet' geven - afgezien van het sociale inderdaad. Kun je dat toelichten Pelle?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof best dat de ex het moeilijk heeft maar de vs heeft het recht om te weten wat zij in haar hoofd heeft voor nadat ze is overleden. Misschien wil ze wel dat haar kinderen om de week naar haar ouders gaan ofzo. Hij heeft niet het recht om te weten hoelang ze te leven heeft (daar kwam mijn recht vandaan) maar wel het (natuurlijk: sociaal) recht om te weten wat ze wil daarna en alle bijkomende zaken zoals bijv die schulden. Als zij dat niet wil zal hij het in eerste instantie via haar ouders moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal duidelijk, je antwoord klonk alleen nogal juridisch. (en dan bestaat dat recht juist niet) Het probleem is dat de ex ook het recht (ik weet nu ook niet meer welk ander woord te gebruiken) heeft om het er niet over te willen hebben. Dat is natuurlijk niet ideaal, maar beetje lastig beoordelen en oordelen kan al helemaal niet in zo'n situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar ouders zijn op dit moment de weg even helemaal kwijt, maar ik heb ondertussen begrepen dat ze de huisarts toestemming heeft gegeven om openheid van zaken te doen, dus woensdag hoor ik meer. Wat betreft de omgang met haar ouders, ik zou de kinderen nooit hun opa en oma onthouden, die mensen hebben mij nooit iets misdaan, dus die blijven gewoon eens in de Xtijd hun kleinkinderen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn eib69 en veel sterkte voor jou en de kinderen de komende tijd.