bestaat er iets wat met kenmerken veel op autistische stoornissen lijkt, maar waarbij er geen problemen zijn met het inleven in anderen?

gewoon benieuwd.

Dus wel veel kenmerken het zelfde, maar dan wel in kunnen leven in andere mensen en in hun gevoel, en begrijpen wat mensen nodig hebben/bedoelen als ze met je praten over bijvoorbeeld hun problemen.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhh welke kenmerken blijven er dan nog over om gemeenschappelijk te hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet niet, maar je kunt ook autistiform gedrag hebben. Dan vertoon je wel kenmerken van autisme, maar niet genoeg om er een 'etiketje' op te plakken.
Kimath
12 jaar geleden
elke persoon met een vorm van autisme is uniek, de ene heeft iets wel, de ander niet.
Ik heb moeite met emoties lezen en inleven in mensen, mijn vriend (ook met een vorm van autisme) kan met iedereen over alles praten en zich wel goed inleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry zo bedoel ik het niet! jaren terug zei iemand die in jeugdpsychiatrie veel werkte met kinderen/jongeren met een autistische stoornis, en zelf had ze ook 2 kinderen met pdd-nos, Zei was mijn pgb-er en zei herhaaldelijk dat ze veel kenmerken terug zag van haar kinderen en kinderen waar ze mee werkte, En ze dacht dat ze misschien bij mij de verkeerde diagnose hadden gesteld. Dus ik heb het er een keer over gehad met de psychiater die zei direct dat ik geen autistische stoornis kon hebben omdat ik mij goed in kan leven in andere, en dat het dus onzin zou zijn om het verder uit te zoeken. Wat ik toen ook niet meer gedaan heb, alleen had ik het er gister over met mijn vriend en nu was ik gewoon even benieuwd, niet meer om het uit te laten zoeken, maar gewoon nieuwsgierig.
Het spijt me dat ik die indruk gegeven heb, en inderdaad het is natuurlijk bij iedereen anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat snap ik, zo gaan er heel wat vooroordelen rond. En in de tijd dat ik die vraag stelde dacht ik nog dat psychiaters er wel antwoord op wisten(die hebben er voor geleerd toch) maar dat valt ook tegen, dat maakt de vooroordelen nog groter
amc
12 jaar geleden
Op het gebied van autisme is nog heel veel te leren. De psychiaters leren zelf nog dagelijks en er worden dan ook veel verkeerde diagnoses gesteld op dit gebied. Het is nu eenmaal een gebied waarin heel veel comorbiditeit is, dus bij geen twee gevallen zijn ze hetzelfde. Ze kennen alleen de grove lijnen en kunnen het dan ook nooit precies weten volgens mij, maar om een etiketje te kunnen plakken, nemen ze de meest naar boven stromende verschijnselen. Dát heb je dan volgens hen en in de loop der tijd blijkt het toch iets anders te zijn. Psychiaters zijn niet alwetend, hoe lang ze er ook voor gestudeerdd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RY90, joh je moet twee dingen héél goed onderscheiden:
1) je hebt mensen;
2) je hebt verhalen die de naam 'diagnose' hebben. De koppeling daartussen is drijfzand, een gooi in de lucht.
En dat betekent dat een redenering van 'als....dan....', *niet* opgaat, omdat de relatie nu eenmaal boterzacht is.
Er is zit geen (harde) logica in. (In een wetenschap als fysica wel.) Jij gaat ervan uit, dat mensen ervoor geleerd hebben, en het zullen weten. Daaruit blijkt jouw vooronderstelling, dat er veel zekerheid bestaat. Die bestaat dus niet! En knoop dat in je oren. Iemand met een lichte mate van autisme kan zich soms heel goed inleven, zeker als zijn verstand helder is. Hij 'begrijpt' dan het gevoel van iemand. En daar is niets mis mee. Verder loopt alles geleidelijk aan in elkaar over.
Ik denk, dat jij dyslectisch bent (te zien aan jouw eigenaardige gebruik van het woordje 'zei'), en dat is een veel voorkomend bijverschijnsel bij dingen als autisme. Ten slotte, als de wetenschap over een paar jaar een mens helemaal goed kan doormeten, dan zal duidelijk worden, dat *ieder* mens beschikt over honderden zo
niet duizenden afwijkinkjes. Het hoort er dus gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@klaas1952 Ten eerste bedankt voor de reactie Ik vind het alleen wel heel wat om meteen te denken dat ik dyslectisch ben, omdat ik per ongeluk zei ipv zij typ. De kans dat ik dyslectisch ben lijkt me erg sterk, gezien ik in groep 3 het lees niveau had van iemand die in groep 7/8 zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een gedoe zeg,wie is wat en hoe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RY90: je denkt weer, dat je óf niet dyslectisch bent, óf wel. Maar zo scherp ligt dat dus niet.
Ik ben bijvoorbeeld dyslectisch, maar echt last heb ik er niet van: als ik wil, schrijf ik perfect en fraai Nederlands, maar het kost wel moeite. In mijn reacties zul je hier en daar iets geks aantreffen, en dat zijn dan restanten.
Dyslectie is iets waar je heel goed overheen kunt groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk helemaal niet dat ik dyslectie heb! en ik zeg ook helemaal niet dat ik wel/niet autistisch ben, of wat dan ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik vooral mezelf ben!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RY90: goed zo! Je gaat vooruit. Het zijn maar klinische beelden.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik vind het zo mooi hoe ik vaak hoor dat autisten contact gestoord zijn. Ik heb een broer die autistisch is, hij heeft meer vrienden dan ik haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeveel gewone? mensen zonder autisme, kunnen zich niet inleven in een ander,en of empathie hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Harriet07!
Punt is wel, dat velen mèt autisme er over het algemeen meer problemen mee hebben, of zich op een andere manier uiten dan mensen zónder autisme. Het is wel een kenmerk van autisme. Maar ook daarin zijn uiteraard gradaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy.het is precies zoals je het schrijft

Antwoorden (9)

Dat kan ADD zijn. Bijvoorbeeld dat je dingen niet kunt overzien, dat is een gemeenschappelijk kenmerk. Bij ADD is er geen problemen met sociale contacten. Kijk maar eens op wikipedia!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn, dat de persoon geen autisme heeft, maar wel een aantal kenmerken ervan ("auti-trekjes").
Het kan ook zijn, dat de persoon autisme heeft, maar zich wel redelijk kan inleven in een ander.
Geen mens is hetzelfde als een ander en ook niet iedere autist is gelijk aan een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja autisme...dat kun je indelen, in asperger,add,enz...Maar om welke categorie? gaat het nou? Geen 2 mensen zijn gelijk,en ook geen 2 autistische mensen zijn gelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Harriet07: Bedankt voor je reactie.
ADD is geen vorm van autisme. Iemand met autisme kan ook ADD hebben. Een vorm van ADHD en autisme gaan vaak samen.
In de vraag gaat het ook niet om welke vorm.
"Mild" autisme (PDD-NOS, Asperger) wordt nu trouwens allemaal ASS genoemd. Er is geen onderscheid meer.
Jammer dat je niet benoemt om welke kenmerken het gaat.

Allereerst: er zijn zoveel soorten autisme als dat er autisten zijn. Veel autisten zijn enorm prikkelgevoelig, anderen totaal niet en zoeken juist een bepaalde mate van overprikkeling. De meeste autisten kunnen zich minder gemakkelijk verplaatsen in de ander, maar sommige autisten kunnen dit wél heel goed. Soms door vooral de positie van de ander te beredeneren, en soms door heel goed de subtiele signalen van lichaamshouding e.d. te analyseren. Dan komen ze tot hun inleving op een andere manier dan de meeste neurotypicals (=niet-autisten, die ook geen andere 'afwijkende' neuro-bedrading hebben) maar wel met hetzelfde resultaat, en soms zelfs beter. En er zijn ook autisten die gewoon dit symptoom in veel mindere mate hebben dan wat meestal gezien wordt bij autistische stoornissen.

Dan je vraag naar een ándere stoornis dan uit het autisme spectrum die hierop lijkt: ADHD heeft - in elk geval bij bepaalde mensen - een overlap van symptomen met autisme. In andere gevallen lijkt het een totaal tegengestelde aandoening te zijn, dus het verschilt nogmaals ERG per persoon.

Wat verder op autisme kan lijken zijn bepaalde persoonlijkheidsstoornissen, vooral de schizotypische en schizoïde, maar in sommige gevallen ook de borderline, afhankelijke, obsessief-compulsieve en vermijdende persoonlijkheidsstoornis, en de andere soms ook wel. Ook dat zijn weer stoornissen die enorm kunnen verschillen per persoon trouwens.
Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) hebben soms een op autisme gelijkende prikkelgevoeligheid en problemen met figuurlijk denken. De obsessief-compulsieve stoornis heeft als overlappend kenmerk het vasthouden aan heel strikte patronen en het angstig worden wanneer dit doorbroken wordt, en mensen met een sociale fobie kunnen autistisch lijken in hun terughoudendheid in sociaal contact, terwijl zij niet het inlevingsvermogen missen waar veel/sommige autisten moeite mee hebben.

Tenslotte kan iemand die erg introvert is, of iemand die erg gevoelig is, ook bepaalde autistische kenmerken hebben, terwijl hij/zij helemaal geen stoornis hoeft te hebben. En iemand kan natuurlijk ook gewoon wat autistische trekken hebben, zonder dat hij/zij voldoende kenmerken of beperkingen heeft om een diagnose bij te kunnen stellen. Dat zie je vrij regelmatig bij mensen waar autisme voorkomt in de familie, die hebben er soms een beetje een 'tik' van zonder dat ze echt autistisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
ik bedoel verdere sociale problemen (slechts 1 op 1 contact kunnen hebben, en dan ook met iemand die je goed kent)
Niet tegen veranderingen kunnen, overzicht snel kwijt zijn,
dingen letterlijk nemen, en problemen met communicatie door veel dingen niet goed begrijpen. angstig worden als plannen wijzigen of het niet gaat 'zoals het in je hoofd zit' omdat dan het hele overzicht kwijt is. (wat voorbeelden) Inderdaad hoeft het niks autistisch te zijn. Puur het feit dat er nu diagnoses vast staan, waar ik me maar half in kan vinden, en veel het idee dat bepaalde klachten een andere reden hebben waardoor ik er last van heb. bijv. plotselinge boosheid, dan zeggen ze je reageert te fel en dat komt door borderline, maar ik heb wel een reden ik raak in paniek omdat ik het overzicht kwijt raak, en dan is het dus meer paniek dan dat ik boos ben. (zo maar even een voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan hier niet veel meer aan toe voegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig Lies!
@RY90: het woord 'vaststellen', betekent eigenlijk meer, dat men stopt met twijfelen, en de diagnose maar opschrijft, waarna men naar de volgende klus gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@klaas1952 Alleen een beetje jammer dat het je daarna overal achtervolgd, en je pas de behandeling/begeleiding krijgt, als er volgens hun een diagnose vast te stellen is
Ja, sterker nog, de meeste mensen hebben wel een of meer ' autistische trekjes' die niets met echt autisme te doen hebben.

Helemaal kunnen opgaan in een hobby of interesse bijvoorbeeld, of je afsluiten voor je omgeving als je zit te lezen of computeren. Niet op het juiste moment de sociaal meest gewenste reactie kunnen (of willen !) geven, dingen liever alleen doen, dingen altijd op dezelfde manier doen, van je stuk raken bij verandering van omgeving of plannen, gefascineerd kunnen raken door bepaalde patronen, herkenbaar, komt veel voor bij autisme, maar is allemaal ' binnen het normale' .

Als je wilt weten of je veel autistische trekjes hebt zijn daarvoor op Internet uiteraard meer dan genoeg testjes te vinden. Maar pas op : stel aan de hand daarvan zelf GEEN diagnose ! Zeker niet als je nog nooit echt tegen problemen aan bent gelopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. ik zie die testen zeker niet als diagnose, ben ook gestopt ze te doen. volgens die test zou ik wel heel autistisch zijn, en dan maak je je later weer druk om iets wat niet zoveel te betekenen heeft. Wil sowieso niet te veel da soort dingen doen en me overal in verdiepen, omdat ik me niet ergens in vast wil houden, of mezelf dingen wil aanpraten
Ook het syndroom van Asperger kent autistische trekjes.
Kijk eens op Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het syndroom van Asperger is een vorm van autisme en een van de belangrijkste kenmerken is het slecht kunnen inleven in andere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evertjan64: misschien moet je zelf even googelen, want wat Stippel zegt is juist: Asperger syndroom IS een vorm van autisme....
Ik vind dit dus absoluut geen waardevol antwoord;sterker nog: het is niet juist, vandaar een -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is ook niet zo dat je bij het syndroom van Asperger alleen maar "trekjes" hebt, of lichtere versies ervan. Je kunt Asperger hebben en zwaar autistisch zijn.
Veel mensen met autisme hebben wél inlevingsvermogen met anderen. Dit is gebleken na een onderzoek.
Empathie bestaat uit 2 componeneten; cognitieve empathie en affectieve empathie.
Cognitieve empathie is het vermogen om gevoelens van anderen te begrijpen en te kunnen lezen. Mensen die hierin goed scoren, kunnen een situatie goed vanuit het perspectief van de ander bekijken.
Affectieve empathie is het vermogen mee te voelen en begaan te zijn met de ander.

De onderzoekers konden aantonen dat autisten meestal
evenveel affectieve empathie konden tonen als niet-autisten. Echter op het gebied van cognitieve empathie hebben ze moeilijkheden. Mensen met een ASS stoornis kunnen minder goed gevoelens lezen, maar als hen duidelijk wordt verteld hoe iemand zich voelt, zijn ze wel in staat te zijn begaan met die persoon.
Jongeren met autisme hebben daarom vooral moeilijkheden wanneer het niet duidelijk is hoe iemand zich voelt. het lijkt dan of ze geen interesse hebben in het gevoel van de ander. Zodra echter expliciet wordt uitgelegd hoe de ander zich voelt, kan de autist een heel andere kant van zichzelf laten zien.

Het is dus onzin van die psychiater om te zeggen dat autisten zich niet kunnen inleven. Er zijn wel autisten die ook geen empathie kunnen voelen, maar lang niet allemaal!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit goede antwoord, Dit is erg duidelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is dit geen antwoord,, want de antwoorder probeert het alleen voor autisme op te nemen. Antwoord op de vraag (is er iets met dezelfde kenmerken als autisme, maar dan zonder gebrek aan inlevingsvermogen) is er niet.
amc
12 jaar geleden
Als je het antwoord bekijkt, geef ik wel aan dat autisten niet algemeen een gebrek aan empathie hebben. In reacties van de vraagsteller gaf deze aan dat hier de twijfel lag (omdat de psych direct beweerde dat het geen autisme kon zijn en 'het geen zin had om dit uit te zoeken')
In zoverre kan het wel voor de vraagsteller een antwoord zijn, al is het indirect.
Ik denk aan Hsp. Zie http://www.hsponline.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
a-typische pddnos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PDD-NOS valt ook in het autistische spectrum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons welbekend hoor...;-|) Maar de vraagstelling sluit mijn antwoord niet uit en niet iedereen kent het...vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er ws. vanaf hoe je de vraag interpreteert. Jij interpreteert hem ws. als "is er iets met autistische kenmerken, maar dan zonder gebrek aan inlevingsvermogen". Ik als "is er iets dat geen autisme is, maar er wel sterk op lijkt, maar dan zonder gebrek aan inlevingsvermogen". Bij de eerste interpretatie is jouw antwoord inderdaad niet uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat ik nou niet snap...die minnetjes erbij...geef dan in een reactie weer waarom....kinderachtig gedoe.
ik heb geen naam of kant-en-klaar plaatje maar veel hoog/ gemiddeld functionerende kinderen/mensen met autisme kunnen zich op een hele scherpe manier inleven. sommigen kunnen de sfeer zelfs voelen. vaak kan iemand hele psychologische gesprekken voeren met anderen.

ook eigen problemen worden vaak beredeneerd. dat is gewoon een manier van ermee omgaan. er zijn heel veel verschillende soorten autisme en ook elk mens met autisme is anders.