Als je van jezelf een lage lichaamstemperatuur hebt, heb je het dan eerder koud of warm?

Door een aangeboren schildklierafwijking (te traag werkend) is mijn lichaamstemperatuur vrij laag. Meestal tussen de 35 en 36 graden. Ik heb het snel koud, mijn internist zegt dat het komt door de schildklier. Maar het klinkt toch logischer als je het dan niet zo snel koud hebt?
Ik slik medicijnen die ervoor zorgen dat mijn schildklier wel goed werkt overigens...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Als er te weinig schildklierhormoon wordt geproduceerd dan zijn de reacties omgekeerd: het metabolisme als verbrandingsmotor heeft dan ‘startproblemen’ want de stofwisseling komt nauwelijks op gang en daardoor heeft men het heel erg koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb ook wel eens gehoord dat je het kouder hebt als je schildklier niet goed werkt maar als je er dan medicijnen voor slikt, lijkt het me dat je lichaamstemperatuur weer normaal wordt. En de internist zal toch ook wel weten waar hij/zij het over heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De medicijnen die je gebruikt kunnen niet exact de werking van je schildklier zo beïnvloeden dat je daar niets van merkt.
Werkt je schildklier normaal zal het de afgifte van het schildklierhormoon aanpassen naar de vraag van het lichaam.
Medicijnen geven constant een hoeveelheid hormoon, dus niet aangepast op je behoefte van dat moment
Dat je het vaak koud hebt komt idd door je schildklier functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
En misschien ook omdat ik een vrouw ben en vrouwen het over het algemeen sneller koud hebben... ;-)
Ja je temperatuurmeter, de huid, meet de relatieve temperatuur en nooit de absolute... Je kunt het in de zomer koud heben en in de winter...
Als je basis temperatuur laag is, zul je de tendens tot dik worden kennen.. Ben je daarentegen 37,5 graden heet, dan kun je eten wat je wilt en wordt je nog niet dik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gelukkig ken ik dik worden niet. Ik heb medicijnen schreef ik al, waardoor mijn schildklier nu wel goed werkt, maar de vraag was juist; komt het dat ik het koud hebt door die lage lichaamstemperatuur, niet word ik dik daarvan....