Hoe fel is de zonkracht nu mbt verbranden van de huid?

Gisteren een uur in de tuin gezeten en ben aardig verbrand. Is de lentezon net zo sterk als de zomerzon? Hoe lang kun je nu veilig in de zon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het vroege voorjaar wordt vaak onderschat wat zonkracht betreft.
Veel mensen denken dat het warm zomer weer moet zijn met veel zon om te kunnen verbranden, echter het vroege voorjaar, met zon en noordwesten wind, geeft al veel verbrandingen van de huid.
Onze huid is er na de winter nog niet aan zonlicht gewend.
Doordat het nog niet echt warm is, voelt het in de zon zitten prettig aan, dus blijven we er snel te lang in zitten.
En de voorjaarswind uit het noord-westen voert zeer droge en zeer schone lucht naar ons toe, vaak rechtstreeks uit het poolgebied, waardoor de zonkracht toch al behoorlijk sterk is.
Hoe lang je in deze zon kan zitten is nog moeilijk te voorspellen, is helemaal afhankelijk hoeveel vocht er in de lucht zit, maar hou voor de zekerheid een half uurtje per dag aan om te beginnen. ( tussen 12 en 4)
Er voor en er na, zal je zo maar niet verbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lentezon is minder sterk dan de zomerzon. Er zit nu alleen nog minder ozon in de lucht om je te beschermen tegen de straling. Dus je verbrand wel snel. Daarnaast hebben de meeste mensen nu een bleke huid van de winterperiode, en zullen dus sneller verbranden.

Hoelang je veilig in de zon kunt is moeilijk te zeggen, omdat het afhankelijk is van zonnesterkte, huidtype en hoe gebruind je al bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teletekstpagina 708 geeft antwoord op je vragen: daar staat de zonkracht 'indien bewolkt' en 'indien zonnig', plus daaronder hoe lang je in de zon kunt zitten bij die specifieke zonkracht.
Verder is het wijsheid: een uur is duidelijk te lang geweest voor je nu. Na morgen wordt het koeler, dus je huid kan makkelijk weer tot rust komen.
Zodra het weer zonnig is, kun je de zonkracht in de gaten houden via Teletekst, beperk je eerst tot een half uur in de zon en kijk hoe je huid reageert.
In de schaduw word je overigens ook bruin, alleen langzamer.