hoeveel geld mag je hebben voor de vermogenstoets voor zorgtoeslag 2013?

Lees net op internet dat er per 2013 een vermogenstoets komt als je zorgtoeslag krijgt. Wie kan mij helpen en weet wat het bedrag is wat je op je rekening/spaarrekenig mag hebben staan om gewoon zorgtoeslag te krijgen...

Ik spaar nu voor mij eigen pensioen, dit bouw ik namelijk niet op met mijn werken heb hiervoor dus een spaarrekening maar ja als ik daardoor mijn zorgverzekering volledig moet betalen dan kan ik beter dit jaar nog een paar keer op vakantie gaan dat dit uit te moeten geven aan zorgverzekering (maak hier nooit gebruik van maar ja je MOET een basisverzekering hebben.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gaat dus over het jaar 2013, en het is nog maar een wetsvoorstel.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/03/09/memorie-van-antwoord-bij-wetsvoorstel-vermogenstoets-zorgtoeslag.html

Als het doorgaat, dan mag je 80.000 Euro aan vermogen hebben PLUS het heffingvrije vermogen van ongeveer 21.000 Euro per volwassene. Voor een alleenstaande zal dat betekenen dat bij een vermogen van pakweg 101.000 Euro er geen zorgtoeslag meer wordt toegekend, en bij een 2-persoons huishouden ligt die grens op ongeveer 122.000 Euro.

Tot voor kort mocht je het heffingvrije vermogen ook nog wat opkrikken als je minderjarige kinderen had, maar als ik het goed begrepen heb, vervalt dat ook per 2013.

"Huishoudens met een vermogen dat hoger is dan het heffingvrije vermogen van box 3 plus € 80.000 hebben vanaf 2013 geen recht meer op zorgtoeslag. Dit is de strekking van een wetsvoorstel dat onlangs bij de Tweede Kamer is ingediend."
http://dehoogewaerder.nl/2011/10/21/invoering-vermogenstoets-bij-zorgtoeslag/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjongejonge wat een bedragen.... die hadden wel een eind omlaag gemogen van mij. Wat heeft het voor zin om iemand geld te geven als de bankrekening vol staat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is het ook een reactie ;) Zoals ik elders al zei: met 25000 krijg je al meer rente dan de hele gemiddelde zorgtoeslag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dat antwoord is blijkbaar verwijderd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je mij dan eens voorrekenen Pelle. Ik krijg 2,3% op jaarbasis van de bank op mijn spaargeld. Bij 25.000 is dat dus 575 euro. Aan zorgtoeslag krijg ik per maand meer dan 100 euro (elk jaar weer een ander bedrag maar blijft net boven de honderd). Ik ben dus veel beter uit met zorgtoeslag dan met de rente op mijn geld. Nou zou ik jouw sommetje wel eens willen zien. Als jij minder zorgtoeslag krijgt dan die 575 is jouw salaris dus stukken hoger dan het mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zondag; de gemiddelde zorgtoeslag had ik het over. Iemand die zoveel kan/moet sparen voor het pensioen heeft echt wel wat meer inkomen dan jij. Kijk nou eens naar de genoemde bedragen! Vind jij het logisch dat je daar nog zorgtoeslag voor krijgt? Overigens zou ik maar eens gaan zoeken naar een spaarmogelijkheid met meer rente want ik zit aan de 2,6% ofzo en kan nog wel wat hoger als ik het vast zou zetten (wat je logischerwijs ook wel doet met zoveel spaargeld en zeker als het voor je pensioen is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja met mijn seizoensbanen heb ik geen recht op pensioen, betaal wel belasting maar omdat het seizoenswerk is GEEN pensioen opbouw... Hiernaast word ik minimaal uitbetaald en krijg dus volledige zorgtoeslag (gelukkig).. Maar moet dus zelf voor pensioen sparen.. En na wat jaren sparen lopen deze bedragen natuurlijk op en zou toch belachelijk zijn dat ik straks aan mijn pensioen moet komen om dat de zorgtoeslag weg valt?!?! Ik hoop dus dat dit niet door gaat want de mensen die dan wel kunnen sparen worden hiermee gestraft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je informatie, hopelijk zijn dit de bedragen dan hoef ik me namelijk NOG geen zorgen te maken...