Wet van de natuur is, dat de sterkste overleven. Bij de mens is dat niet het geval. Omdat we medicijnen hebben ect, wordt ons nageslacht?

Wet van de natuur is, dat de sterkste overleven. Bij de mens is dat niet het geval.
Omdat we medicijnen hebben ect, wordt ons nageslacht niet zwakke hierdoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (5)

Bij de mens geldt de wet van de sterkste nog steeds.
Bij ons in de Westerse landen valt dit niet zo op,
maar in tijden van nood gaat dit ook weer bovenkomen.
In de Zuiderse landen kun je de wet van de sterkste makkelijk zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Dat is natuurlijk zo. maar omdat we die medicijnen hebben maakt dat niet uit, want die heeft dat zwakke nageslacht ook tot de beschikking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij de mens is het nog steeds zo dat "de sterksten" de meeste overlevingskansen hebben.
Heel in het algemeen gesproken dan.

In een ontzettend rijk westers land, waarin wij leven,
hebben alle mensen toegang tot die medische behandelingen en medicijnen die men nodig heeft.

Maar daar maak je een mens niet sterker van.
Dan kun je ziekten mee genezen en levens verlengen.
Dat heeft niets met sterk te maken.

Wat iemand qua gezondheid sterk maakt, zijn de genen die men meekrijgt van de voorouders plus een gezonde levenswijze.
Ons nageslacht is in zijn geheel en over het algemeen juist veel sterker en gezonder dan onze voorouders.
Dat komt door meer kennis en beter eten.

Maar:
Heb je de pech geboren te worden in een arm en onderontwikkeld land, dan heb je vaak niet de toegang tot die medicijnen die je nodig hebt.
En bovendien vaak niet genoeg te eten.
En bovendien vaak niet goed te eten.
En dus heb je minder kans te overleven.
En dus gaan veel kinderen daar dood.

En ook dat betekent dat wij in het rijke westen, met onze "sterkte" nog steeds het bewijs zijn dat inderdaad de sterksten meer overlevingkansen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, veel sterke dieren gaan vroeg dood, wij verlengen ons leven vooral met die medicijnen. Slimme dieren hadden ook medicijnen ontwikkeld als ze dat hadden gekund want je kunt nog steeds beter slim dan sterk zijn ;-)
het is een wijd verbreidt misverstand.het oorspronkelijke "survival of the fittest"betekent niet,de sterkste,maar "dat wat zich het beste aanpast".medicijnen ontwikkelen/ontdekken is een vorm van aanpassen aan de omstandigheden.dat wat zich het beste aanpast overleeft,zou je dus de sterkste kunnen noemen.door de vooruitgang op medisch gebied wordt de mens gen middelt ouder dan pakweg 100 jaar geleden,en leeft ook nog een gezonder leven.is dus "sterker" geworden .

Toegevoegd na 1 minuut:
gen middelt=gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mensen is de natuur de maatschappij. Het is dus belangrijk dat je in de maatschappij goed functioneert. Op evolutionaire schaal meet je de fitness aan het aantal vruchtbare nakomelingen na een bepaalde tijd (zeg 100 jaar). Dat is voor individuele mensen nog steeds zeer verschillend. Je veronderstellingen en interpretaties kloppen dus niet. Door medicijnen vaccinaties en dergelijke zijn we in staat ziektes als pokken geheel uit te roeien. Met het verdwijnen van de ziekte verdwijnt ook de zwakte en heeft ze geen betekenis meer.