Kan de dokter aan een bloedtest zien of je zwanger ben?

Stel je laat je bloed prikken om bijvoorbeeld te onderzoeken of (ik zeg maar wat) je ijzertekort in je bloed hebt, kan hij dan aan de hand van de resultaten ook zien of je zwanger ben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste dokters testen niet zelf en zien dus niks. Bijna altijd gaat het naar een laboratorium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de resultaten komen uiteindelijk wel binnen bij de huisarts. De vraag was of hij dan aan de hand van die resultaten ook kon zien of iemand zwanger is.

Het beste antwoord

Alleen als daar specifiek op getest wordt.
Als je je Hb laat bepalen, zullen ze niet gaan testen op zwangerschapshormonen, net zo min als ze dan op bloedsuiker of of SOA's of ontstekingsverschijnselen testen.
Er wordt getest om te controleren, vermoedens te bevestigen of te ontkennen. Als er geen reden is om op iets te controleren, gebeurt dat ook niet - zinloos, te duur, niet effectief.
Als er vermoed wordt dat iemand zwanger is en daarom een laag Hb heeft, kan het wel gecombineerd worden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder en volledig. Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Bloed wordt alleen onderzocht op wat de arts afgevraagd, dus als er niet gevraagd wordt om op zwangerschap te onderzoeken zal het niet naar voren komen uit de bloedtest.

Toegevoegd na 40 seconden:
Afgevraagd is aanvraagt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en krachtig. Bedankt
Ja dat kan, maar ook d.m.v. een urinetest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om hoe je test op zwangerschap, maar meer om of een eventuele zwangerschap zou kunnen blijken als je op iets heel anders wordt getest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is absoluut geen antwoord op de hele vraag, hoogstens op de vraagtitel....
Dat kan wel, als er gericht naar gezocht wordt maar dat wordt in de praktijk nooit gedaan. Een simpele test met urine voldoet uitstekend in de praktijk. De verloskundige doet in het begin van de zwangerschap een zogenaamde termijnecho om het stadium van de zwangerschap te bepalen. Het routine bloedonderzoek is bedoeld om o.a. bloedarmoede en HIV te controleren.