Wat precies is een "moodboard" en wat kan je ermee?

Wat ik ervan weet is, dat je een onderwerp bedenkt (bijv. kledingstijl) plaatjes uit tijdschriften haalt, kleurtjes, stofjes etcetc en dat opplakt.
Maar wat doe je daar dan mee?
En kan dat bijvoorbeeld ook als je problemen hebt en meer inzicht wilt krijgen daarin?
Zo ja: hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Het kan soms lastig zijn om gedachten en gevoelens "om te zetten" in woorden. Hiermee heb je ook plaatjes, kleuren etc... die je kunt gebruiken om ze weer te geven.
Kan helpen om e.e.a. overzichtelijker te maken, (zodat je misschien makkelijker iets kan vinden om het aan te pakken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies; dank voor je reactie!

Het beste antwoord

Een moodboard heeft niets met problemen te maken.
Je maakt inderdaad een soort collage van kleuren, dessins, foto's die jou aanspreken, om jezelf zo te inspireren tot een bepaalde stijl voor je huis, voor kleding, voor tijdschriftartikelen of misschien je tuin of iets dergelijks.
Maar je zou het misschien wel kunnen toepassen zoals jij bedoelt: ik kan me voorstellen dat je dan juist dingen met 'vervelende associaties' selecteert (foto's van een omafiets zoals diegene waar je eens vanaf viel, dat gebouw met een nare associaties, de bloemen die je op een uitvaart zag, foto's van regenbuien en dorre takken, ik noem maar iets) en dat met een soort ritueel verscheurt of zo.
Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Mijn idee betreffende die problemen is, of het iets voor mij zoon ("milde" autist) zou zijn om gevoelens te leren verwoorden/verbeelden en meteen meer creatief bezig te zijn. Het begint voor mij wel al vorm te krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb er meteen maar een nieuwe vraag over gesteld :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon doen, wat let jullie? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets let ons, behalve een stapel tijdschriften misschien ;-)))Ben benieuwd naar ideeën!

Andere antwoorden (2)

Op een moodbord plak je materialen die je mooi vindt, prints, kleuren, etc.
Daarna kijk je hoe het met elkaar combineerd, of wat echt niet samen kan.
Aan de hand daarvan kun je bepalen hoe je je huis wilt inrichten, welke kledingstijl je wilt, of waar je het bord dan ooj voor gebruikt hebt.
Je maakt een selectie uit de voor jouw mooie dinfen, tot 1 mooi geheel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
En dan gooi je het board weg? En bij problemen bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt hem ook bewaren, sommige moodboards zijn te mooi om weg te mikken.
Bij problemen? Als je stijlen niet passen? Dat zie je dan tenminste in het klein en dus weet je dat je dat in het groot anders aan moet pakken.
Probeer maar eea uit op het moodboard. Mix and match...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Een moosboard wordt ook veel gebruikt door DTP ers die een loge ontwerpen en dat soort zaken. Je plakt er dingen op die je mooi vindt zoals schetsen stoffen plaatjes etc om inspiratie te krijgen en combinaties uit te proberen. Soms word het moodboard voor gelegd aan de klant zodat die ook kan meebepalen. Dus kort om het is eigenlijk een bord voor inspiratie en ideeën
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
En dan gooi je het board weg? En bij problemen bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het board is van foam dus alles word erop Geprik of met plakband geplakt. Dus als het klaar is halen ze het er allemaal weer af. Dus je kan het meerdere malen gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx.