Waarom hebben met mensen met een hoog IQ vaak een gebrek aan sociale contacten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat hoogbegaafden op jonge leeftijd door hun kennis en manier van denken geen aansluiting kunnen vinden bij hun leeftijdsgenoten. Hierdoor hebben ze in de daarvoor cruciale periode geen gelegenheid ervaring hiermee op te doen wat resulteert in sociaal gestoorde volwassenen. Toegevoegd na 24 minuten: Sociaal gestoord is in dit verband niet als hard negatief bedoeld maar dient opgevat te worden als sociaal niet zo vaardig als anderen.

Omdat de IQ-test bovengemiddeld veel niet-sociale vragen stelt.

Omdat ze vaak niet begrepen worden.

Omdat je aan de mensen met een hoog IQ die wél ook sociale vaardigheden hebben, niets merkt. Met andere worden: er zijn ook genoeg mensen met een hoog IQ die wél veel sociale contacten hebben. Alleen ken je die als leuke kennis, goede vriend of aardige collega, en niet als 'die jongen die een beetje raar is, maar wel heel slim'.

Het normale volk is dan vaak geen uitdaging voor hen... Dus dan beperk je jezelf nogal sociaal gezien...

Omdat mensen bij voorkeur en voornamelijk omgaan met mensen van ongeveer gelijk denk- en belevingsniveau. Naarmate je IQ signifikant lager of hoger is dan gemiddeld, wordt de spoeling dunner, en zal het dus moeilijker zijn om veel gelijkgestemden te vinden. Gelukkig is de marge vrij ruim, en kun je met een beetje aanpassing best wat leuke relaties opbouwen, al zullen ze wat vaker een tijdelijk karakter hebben. Ik heb tenminste maar weinig mensen in mijn leven ontmoet waar ik na een jaar, twee jaar of hooguit drie jaar nog niet mee was uitgepraat, waarna de vriendschap als vanzelf langzaam uitdooft. Maar die paar zijn me dan ook erg kostbaar. En voor de rest van de tijd, vind ik steeds wel weer iets nieuws leuks voor zo lang het duurt. Het soort sociale contacten dat ik om me heen zie overigens, heb ik buitengewoon weinig behoefte aan en zal ik ook nooit bewust opzoeken.

De sociale contacten zijn zeer slecht . Enerzijds omdat hoogbegaafden anders zijn, en "anders zijn" is juist bij jongeren een slechte manier om populariteit te verwerven. Daarnaast is er weinig wederzijds begrip omdat beiden in een geheel andere wereld leven.

Bronnen:
http://www.xs4all.nl/~harisha/frans/dutch/hb.htm

Het is inderdaad iets wat je vaak ziet, maar niet de regel is. Iemand met een hoog IQ en een vaak hogere denksnelheid loopt het gevaar dat hij niet begrepen wordt door z’n omgeving. Als hij zijn gedachten weet af te remmen en zijn communicatie versimpelt dan komt dat vaak denigrerend over. Het is dus makkelijker en veiliger om met mensen met een vergelijkbaar IQ om te gaan, al zijn die soms moeilijk te vinden. Daar is de MENSA voor. Daar weet je zeker dat degene die je daar ontmoet een hoog IQ heeft. En het zijn echt niet allemaal wereldvreemde gekken...

Ik hep heel feel sjale ketakte hoor1 Fraag is niet goet!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100