Waarom geven we dieren wel een spuitje als het dieronterend is en waarom wordt er over euthanasie zo moeilijk gedaan.

Als een mens in zijn laatste fase aan de morfine ligt wat is dan beter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das een hele goeie! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag +

Het beste antwoord

Het gaat, volgens mij, alleen maar om de bestuurlijke figuren.
Alle wetjes en verantwoordelijkheden moeten kloppen. En vooral geen proces aan je broek.
Het is goed dat een regeling is maar het moet niet overdreven worden.
Een eigen wilsbeschikking wordt terzijde geschoven, wij mogen ons eigen sterven niet bepalen.
Ik vind dat, als je ongeneeslijk lijden hebt dat jij dan zelf moet kunnen bepalen dat het over mag zijn.
Weg met de betutteling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat men, met boventoon religieuzen, mensen op een hoger, onvergelijkbaar vlak ziet dan dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heeft totaal niets met religieuzen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 't slechts over gemiddelden. Veel religieuzen (meer dan niet-religieuzen) hebben 't idee dat je onder geen enkele voorwaarde een mensenleven mag beëindigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is inderdaad waar, maar je antwoord geeft aan dat in het speciaal religeuzen mensen op een hoger vlak zien dan dieren.
Dat is dus iets anders dan dat je vindt dat je onder geen enkele voorwaarde een mensenleven mag beëindigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religieuzen zien mensen op een hoger vlak, omdat dat zo in heilige boek(en) staat.
(Uiteraard heb ik 't weer over 't gemiddelde. Dus als dat bij 40% niet zo is, dan is 't nog steeds wel zo bij 't gemiddelde.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik het nog steeds niet met je eens. Want van alle mensen die dieren een spuitje geven zijn dat niet gemiddeld genomen meer religieuzen. Als je dan toch met gemiddelden strooit zou ik ook wel eens willen weten hoeveel procent van de niet religieuzen mensen op een hoger vlak stellen dan dieren. Want ik denk zomaar dat de meeste mensen er op deze manier over denken.
Overigens, for the record, ik ben gelovig, maar ik sta open en kritisch tegenover allerlei gefundeerde opmerkingen over het geloof, en ik ben ook voor euthanasie, afhankelijk van de reden en de situatie waarin men verkeert.
Ik ben het helemaal met je eens... Het moet wel zorgvuldig, maar zo als dat nu gaat, dan gaat zelfs een arts (bijna) weigeren...

Sterven is de normaalste zaak van de wereld, er zijn je al vele tientallen miljarden voorgegaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het ook helemaal met je eens. Het enige verschil wat mij betreft is dat mensen ook nog eens toestemming kunnen geven en dus volledig vrijwillig een zacht einde aan hun leven kunnen laten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb in mijn omgeving twee keer meegemaakt dat iemand euthanasie nodig had, en dat werd op korte termijn ook geregeld.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top +
Omdat wij de keuze hierin hebben om het voor het dier lijdensweg te maken, hier kunnen nabestaanden niet moeilijk over doen of artsen verantwoordelijk stellen.

Als mens wil je het liefst iemand zo lang mogelijk bij je hebben. En bedenk wel dat het vreselijk moeilijk is om toestemming te geven om je geliefde de fatale spuit te laten geven en weet dat deze heel snel nu zal komen te overlijden. Ook al weet je dat deze lijdt.

Met morfine kan een mens heel erg rustig worden. Deze morfinepleister hebben wij aangevraagd voor iemand die vreselijk onrustig was en binnen een uur werd deze rustig en is al vrij snel daarna ingeslapen.
Ik heb dit wel als erg prettig ervaren moet ik zeggen, en eindigde met een glimlach het leven. En heb zelf hierdoor geen schuldgevoel, terwijl deze het nooit heeft besproken over euthanasie.

Antwoord als de morfine niet goed aansluit geef mij dan maar de fatale spuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord lora.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het gezegd kunnen hebben +
Mensen lijden graag. Kijk maar om je heen.
Oorlogen, honger, overbevolking, overal problemen.
Maar we slagen er ook niet in dit op te lossen.

Mensen doen graag dingen moeilijk, daarom maken we er met ze alle ook zo een zooitje van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er oorlog is of honger zou lijden heb dan heb ik geen keuze maar lijdt niet graag hoor maar zal het moeten dragen. Ik denk dat je het anders bedoeld dat wat er staat of ik begrijp het verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij in ons welvarende landje lijden vaak stiekem, diep van binnen. Of vindt je t terecht dat er 50.000 daklozen zijn, er elke dag mensen aan 'welvaardsziekten' doodgaan, mensen geen geld hebben voor eten etc. etc. etc. Als je je hond geen huis en eten kan geven doe je hem weg. Maar dat doe je niet bij je kind. Elke dag weer hebben mensen in Nederland hier wel degelijk mee te maken. Helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" Maar we slagen er ook niet in dit op te lossen."
We slagen daar niet in omdat 't een taboe is om te vinden dat de wereldbevolking niet verder moet groeien, of zelfs krimpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies en waar komt een taboe vandaan? Het is een idee, een hersenspinsel, het is bedacht door mensen die hun kop in het zand steken.
En helaas, zolang men hun kop in het zand blijft steken zullen vele problemen niet opgelost worden en zullen velen blijven lijden.
Ik hoop dat men in de toekomst verstandiger met zichzelf, anderen en ons hele aardklootje omgaan.
Het gebeurt wel degelijk hoor, euthanasie. Maar vaak wordt het zo niet gezien. Wanneer mensen een dosis morfine gespoten krijgen is dat soms net het zetje dat ze nodig hadden om te sterven. Ook al ligt iemand op sterven, het doet je dan best wel wat wanneer iemand onder je handen sterft. Ook als dat een wens geweest is van de persoon zelf. Het voelt dan gewoon niet goed, een beetje schuldig zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van oudsher was de christenlijke stroming binnen nederland het sterkst. Mij is dan ook altijd geleerd: Mensen hebben een ziel, dieren hebben niks. Dus: mensen gaan ergens heen na hun dood, dieren niet.
maar dat is gezien van 1 kant.

Ethiek is binnen nederland, zeker binnen de gezondheidszorg heel belangrijk. Zeker als het gaat om euthanasie. Wanneer is iemand wel of niet in staat om te kiezen, zeker als hij ernstig ziek is en niet meer aanspreekbaar. Of wanneer overziet iemand wel of niet de consequenties als hij euthenasie wil. Vraagstukken waar we maar niet uitkomen. Er is namelijk ook wettelijk bepaald dat mensen in de gezondheidszorg er alles aan moeten doen om iemands leven te redden.
Doden mag niet... grondwet. Euthenasie is doden?
zelfdoding is niet goed.... euthenasie is hulp bij zelfdoding?

kortom: er blijven vragen, meningen, visies en gedachten waarbij niet iedereen een goed gevoel heeft. Misschien moet er meer openheid komen over dit onderwerp, de taboesfeer wat wegnemen en mensen zelf hun keuzes in handen geven, zeker over leven en dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het ook een complexe en moeilijke zaak is.Lang hoef je niet aan de morfine te liggen hoor, en je gaat op een pijnloze manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat er in serieuze gevallen zo moelijk over gedaan wordt. Bij euthanasie op mensen komt zoveel meer kijken. Artsen die op hun vingers getikt worden, het toestemming moeten hebben van de betrokkene... Het hebben van een dier brengt verantwoordelijkheid mee. Je zorgt er voor en dat betekent dat je voor het dier moet bepalen wat goed is en minder goed. Ikzelf heb twee dieren en zal dus mischien eens die overweging moeten maken. Stel je eens voor dat ik dat voor bv voor mijn ouders had moeten doen, of voor je kinderen. Dat ligt gevoelsmatig tochwel heel anders.