Letters in brillenglazen?

Nooit last van gehad,maar bij mijn laatste bril zie ik kleine lettertjes onderin het glas.Ben ermee naar de winkel geweest(hans anders)en die zeiden,dat is altijd zo mevrouw.nou,echt niet...ik heb inmiddels al vele brillen gehad en dit nog nooit gezien.zijn er mensen die dit ook hebben,of kraamt hans anders onzin uit en is er iets fout gegaan met de glazen slijpen of zo..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

Hey Muts52,

Heb je voor het eerst multifocale glazen toevallig?

Het klopt dat er lettertjes en cijfertjes en figuurtjes onder in het glas zitten. Multifocale glazen hebben dit altijd. Hier staat het icoontje van de leverancier en het soort multifocale glazen. Dit staat aan de neuskant van het glas. Aan de ander kant staat de additie (de leessterkte bovenop de verte sterkte) aangegeven. Dus bijvoorbeeld 175 dat staat voor +1,75dpt. Ook staan er nog aan beide kanten een rondje om te kijken of het glas recht staat en de hoogte van inslijpen te kunnen bepalen. Je kan zelfs bij de duurdere glazen je initialen laten zetten van maximaal 5 letters.
Zie je dit tijdens het lezen?? Of alleen als je hem af zet en je kijkt naar het glas? 'k Werk namelijk als opticien maar ik heb nog nooit mensen terug gehad die er last van hadden tijdens het lezen.
Wel is het zo dat je de ene keer bijna een loep nodig heb om ze te kunnen zien en soms je ze gewoon niet over het hoofd kan zien.

Trouwens,,, ook duurdere/luxere unifocale (enkelvoudige, dus alleen voor ver weg of lezen). Kunnen merkjes in het glas zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Rick...jah inderdaad multifocale glazen,maar dat had mijn vorige bril ook en daar zie ik niks in(heb hem net even bekeken)
Toen ik net ie bril had,irriteerde het mij wel,het leek net een vetvlek,maar moet toch meest een paar dagen wennen aan een andere bril.
Met lezen of zo op de dag dan zie ik het niet,ik heb er geen last van verder.
Het viel mij op met schoonmaken,ik dacht...huh?wat is dat nou?
Ik ben er ook mee terug geweest en ze vertelde dat het altijd zo is,dus uit jou antwoord blijkt dat het dus klopt.
Ik heb de glazen even goed bekeken..ik zie bij de neuskant de letter H en in een rondje staat de S en aan de andere kant staat 225 en aan beide zijden van een glas staan een soort zeskantjes..
Dus ik heb er geen last van,maar vroeg mij af of meerdere mensen het herkende..
Goh..weer wat geleerd vandaag....bedankt voor de uitleg Rick
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen kan kloppen, wat ik je net zeg soms zie je ze heel goed soms zijn ze bijna niet te zien. Vooral niet als ze ouder worden met al die krassen die er dan op komen enzo..
Maar 'k vind het raar dat ze het in de winkel niet even wat beter uitleggen. (mja das Hans Anders hè... Daarom heb ik dus ook gekozen voor een zelfstandige :-D) Er zijn bij ons ook wel eens mensen die het na 30 jaar dragen opeens opvalt. Dan vertel in altijd uitgebreid zoals ik hier dus ook heb gedaan wat het is en waarvoor het is. Nou iemand is dan gelijk helemaal tevreden net als jij nu bent. En dit ben je niet met zo'n antwoord als jij hebt gekregen bij Hans Anders, dan heb je echt zoiets van "jaja".
Maar jij hebt dus een additie van +2,25dpt en hebt waarschijnlijk een Hans Anders huismerk wand die H en S en zeshoek zeggen me weinig.
Ben blij dat je er geen last van hebt! En graag gedaan natuurlijk ;-) :-)

Andere antwoorden (8)

'Altijd' is in elk geval onzin, want ik heb net een nieuwe bril. En er zitten geen zichtbare lettertjes in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor die zitten er niet altijd in, maar ja als je bij Hans Anders komt, dan zit je naam weer niet mee... Muts...

Toegevoegd na 1 minuut:
(een klein grapje mag toch wel? :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk XiniX..mag altijd!maar je loopt het risico geen plusje meer te krijgen...(is ook grapje)
Ik weet niet welke / wat voor opticien je hebt, maar ik heb in mijn leven al een goede 12 brillen versleten, zo niet meer, en ik heb nog NOOIT een bril met lettertjes gehad. Wel op het pootje, maar niet op het glas.

Natuurlijk sluit ik niet uit dat dure merkglazen ofzo bij de dure opticien eventueel een soort nummer zouden kunnen hebben aan de rand, dat weet ik niet, ik ben nog nooit bij een dure opticien geweest (al was Hans Anders inderdaad een eenmalige, niet zo positieve ervaring), maar ALTIJD is in elk geval beslist niet waar.

Ooit heb ik een bril met kunststof glazen gehad waar wel iets van een code op de rand van het glas stond, maar die kon ik beslist niet zien als ik de bril op had.

Als het je stoort, heb je zeker het recht op een nieuwe bril of nieuwe glazen. Als je niet tevreden bent, hoef je je niet met een kluitje in het riet te laten sturen ; je moet het ding tenslotte wel de hele dag op. En volgende keer toch maar een andere opticien kiezen dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, helemaal correct (Ik zag die letters ook in haar bril) en een goeie vraag. Mijn vrouw had hetzelfde en is er mee terug gegaan naar de opticien (ook bij Hans Anders) Voor haar zijn gelijk nieuwe glazen besteld. Blijf er dus niet tegenaan kijken. Klopt HELEMAAL en je kraamt zeker geen onzin uit.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bedoel de bril van mijn vrouw natuurlijk. De zinsopbouw klopt FF niet maar doet niets af aan de intentie van mijn antwoord. Het was Hans Anders te Nieuwegein waar het gebeurde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ik het nou goed? Komt er stoom uit de oren van dat arme shaap? LOL
Ik heb ook tijdje bril gedragen. Zelf 5 x nieuwe glazen gehad. Nog nooit zo iets gehad..
Maar het naam zegt al he?
Hans
Anders.!!!
Neem een andere opticien..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik ben brildragend (die brillen komen niet van de Hans Anders) en ik heb echt GEEN letters in mijn glas hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie ook kleine getallen in mijn bril, en ook letters in mijn lenzen. Maar.. zonder bril/lenzen zie ik heel scherp van dichtbij. Dat heeft met leeftijd te maken. Mijn dochter ziet ze niet namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb sinds enkele weken een multifocale bril. Ik ben daarvoor naar een goede opticien geweest (dus geen Hans Anders o.i.d.). Ik kwam na Googlen op deze pagina terecht aangezien ik vandaag voor het eerst die cijfertjes en ronde markering aan de buitenkant van het glas heb gezien. Maar dat lukt slechts op 1 manier: met bril op kijken in een flink vergrotende spiegel met tegenlicht en hoofd een beetje gedraaid. Ik was verbaasd! Maar schijnt dus normaal te zijn. Het lukt me op geen enkele andere manier om de markeringen te zien, en dat heb ik net op vele manieren geprobeerd, dus het is er erg knap in geslepen wat mij betreft.